Kun je mij helpen?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Anneke Schroyens

Kun je mij helpen?

Bericht door Anneke Schroyens »

hoi kun jij mij helpen? Ik heb op 24 augustus voor mijn eerste keer mijn praktijk examen gedaan met de brommer en ben daarvoor gebuist maar het parcoer was veel kleiner dan op een bundel stond aangegeven, in plaats van 3m tussen een kegel was het maar ongeveer 2m en de plank is even breed als mijn banden zelf (15cm) ik heb een hyosung scooter (duo-zit) en die zijn niet gemaakt om zo een parcoer af te leggen en dus ben ik als ik op die plank reed er de eerste keer afgereden en de 2de
keer ben ik er ook afgereden maar toen verloor ik de controle en ik ben
gevallen als gevolg ik heb een wonde en schade aan mijn brommer. (de plank is niet meer goed om over te rijden, de rubber die erop ligt is versleten en de plank is ook niet meer heel) de examinator kwam naar mij en zei gewoon van rij maar naar achter en wacht daar, hij vroeg niet of ik pijn had of weet ik veel wat allemaal, toen ik terug achter was moest ik effe wachten op mijn documenten en toen ik mijn voorlopig rijbewijs kreeg en mijn uitslag van het examen daar stond erop dat ik 'slecht' was en gebuist maar kunnen ze mij eigenlijk wel buizen als ik een scooter heb die niet is gemaakt voor zo een parcoer en wat kan ik daar aan doen ?? is er een oplossing want ik wil niet een 2de keer buizen in oktober!.
bedankt op voorhand.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

beste,
Quote: ik heb een hyosung scooter (duo-zit) en die zijn niet gemaakt om zo een parcoer af te leggen
Daar zit dus jouw probleem.

Je moet het examen afleggen met een voetuig (in jouw geval een bromfiets) waarmee alle proeven kunnen afgelegd worden. Dat zijn de voorschriften.

Als dat met jouw bromfiets niet gaat, dan zal je volgende keer hetzelfde probleem hebben. Dus tracht voor het examen een bromfiets te vinden waarmee de proeven makkelijker kunnen afgelegd worden.
Quote: kunnen ze mij eigenlijk wel buizen als ik een scooter heb die niet is gemaakt voor zo een parcoer
Straffer nog, ze mogen je zelfs voor het examen al begint terug naar huis sturen, als de examinator oordeelt dat het voertuig waarmee je komt niet geschikt is om examen af te leggen. En vermits je dat zelf ook toegeeft, kan je die man dan nog geen ongelijk geven, want het is zijn recht.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Kun je mij helpen?

Bericht door digital »

Anneke Schroyens schreef: het parcoer was veel kleiner dan op een bundel stond aangegeven, in plaats van 3m tussen een kegel was het maar ongeveer 2m
De kegels op het rechte gedeelte moeten inderdaad 3m van elkaar staan. Hoe weet je dat die 2 m van elkaar stonden? Heb je gemeten?
Anneke Schroyens schreef:
en de plank is even breed als mijn banden zelf (15cm)
Dit is de juiste afmeting. Dit staat ook zo vermeld in de brochure. Ook bij de zware motorfiets moet je over een plank rijden van 15 cm breed.
Anneke Schroyens schreef:
ik heb een hyosung scooter (duo-zit) en die zijn niet gemaakt om zo een parcoer af te leggen en dus ben ik als ik op die plank reed er de eerste keer afgereden en de 2de keer ben ik er ook afgereden maar toen verloor ik de controle en ik ben gevallen als gevolg ik heb een wonde en schade aan mijn brommer.
Waarom is een hyosung niet geschikt om het examen af te leggen? Dit begrijp ik niet goed.
Anneke Schroyens schreef:
(de plank is niet meer goed om over te rijden, de rubber die erop ligt is versleten en de plank is ook niet meer heel)
Anneke Schroyens schreef:
de examinator kwam naar mij en zei gewoon van rij maar naar achter en wacht daar, hij vroeg niet of ik pijn had of weet ik veel wat allemaal,
Volkomen met je eens. Hij had inderdaad kunnen vragen of je pijn hebt.
Anneke Schroyens schreef:
toen ik terug achter was moest ik effe wachten op mijn documenten en toen ik mijn voorlopig rijbewijs kreeg en mijn uitslag van het examen daar stond erop dat ik 'slecht' was en gebuist
Als je valt, krijg je altijd een slechte beoordeling. Het is van ettentieel belang dat je je evenwicht kunt bewaren op een bromfiets.
Anneke Schroyens schreef:
maar kunnen ze mij eigenlijk wel buizen als ik een scooter heb die niet is gemaakt voor zo een parcoer en wat kan ik daar aan doen ??
Ja, ze kunnen je buizen.
Anneke Schroyens schreef:
is er een oplossing want ik wil niet een 2de keer buizen in oktober!.
bedankt op voorhand.
Anneke, ik begrijp dat je gefrusteerd bent omdat je niet geslaagd bent. Zonder te beweren dat je ongelijk hebt wil ik dat je jezelf de vraag stelt hoe het komt dat je gebuisd bent:
Ligt het inderdaad aan je brommer, aan de slechte plank, aan de smaller geplaatste kegels,.....
Of heb je de manoeuvers te weinig ingeoefend, heb je geoefend met verkeerde afmetingen, heb je het examen onderschat,...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Anneke, vooreerst: laat ze zeker niet ontmoedigen hoor!

Denk nog eens goed na voor jezelf, meisje: heb je echt wel de juiste technieken correct toegepast, of aarzelde je misschien toch wel wat door de stress van het examen? Zoiets overkomt de beste.

Bij de kegels: draai tijdig je hoofd (niet meer dan 90°) en kijk zo ver mogelijk op ooghoogte (niet naar de grond, de kegels vallen wel in je blikveld) waar je naartoe moet (je mag proberen wat je wil, je komt uit naar waar je kijkt). Zo nodig iets afremmen met de achterrem (nooit met de voorrem in een bocht), maar terwijl blijven gasgeven, niet aarzelen.

Bij de plank: niet vóór de scooter of naar de plank kijken fixeer vooraf een punt in de verte op ooghoogte in het verlengde van de plank, en blijf daar naar kijken (zo zul je de scooter ook nog onder controle hebben als je toch naast de plank zou rijden), niet aarzelen.

De slechte bekleding van de plank zou je er enkel kunnen afhelpen als je (te) plots gas bijgeeft of loslaat, of als je remt, anders niet.

De examinator moest na je val onmiddellijk als de bliksem naar jou toelopen, de stroomkringen van je scooter uitschakelen, en zich ervan overtuigen dat alles OK was met jou! Een schande als hij dit niet gedaan heeft!

P.S. - Zaterdag 27.8 begin ik met een cursus motorrijden. Duim voor mij, heb medeleven met de motorfiets, wens de lesgever een behouden thuiskomst toe, en bid voor mijn vrouw.
Plaats reactie