leervergunning verlopen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
emelie

leervergunning verlopen

Bericht door emelie »

hallo,

Ik heb een vraagje, indien je leervergunning verlopen is, en je nog steeds niet geslaagd bent voor het examen, moet je dan overstappen op een ander model of theorie opnieuw doen ofzo?
Ik heb mn leervergunning moeten ingeven en heb een formulier gekregen op het stadhuis om te bewijzen dat ik die leervergunning gehad heb.
Ik hoop dat ik niets meer moet bijdoen want dat rijbewijs kost me zo al geld genoeg, vooral als ze je er niet doorlaten

alvat bedankt
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote:
Geldigheid? De stageperiode of de geldigheid van de leervergunning bedraagt 18 maanden (1,5 jaar).

Je kan overstappen naar een ander model.

De verschillende modellen staan uitgelegd in het hoofdstuk RIJBEWIJS WIE/WANNEER
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: leervergunning verlopen

Bericht door digital »

Dit bericht bevat foute informatie (rood) en werd verderop gecorrigeerd (groen).
emelie schreef: hallo,
Ik heb een vraagje, indien je leervergunning verlopen is, en je nog steeds niet geslaagd bent voor het examen, moet je dan overstappen op een ander model of theorie opnieuw doen ofzo?
Je uitslag van je theorie-examen is 3 jaar geldig.
Je mag aan het praktijkexamen enkel nog deelnemen met de rijschool.
Tijdens de geldigheid van je voorlopig rijbewijs kon je overschakelen naar model 1, model 2 of model 3. Aangezien je leervergunning reeds vervallen is, ben je te laat. Je mag dus ook niet meer op de openbare weg rijden, tenzij met de rijschool.
emelie schreef:
Ik heb mn leervergunning moeten ingeven en heb een formulier gekregen op het stadhuis om te bewijzen dat ik die leervergunning gehad heb.
Dit bewijs moet je và²à²r je praktijkexamen voorleggen.
emelie schreef:
Ik hoop dat ik niets meer moet bijdoen want dat rijbewijs kost me zo al geld genoeg, vooral als ze je er niet doorlaten
De enige wettelijke verplichting is dat je volgende keer deelneemt met de rijschool. Hiervoor moet je uiteraard ook betalen. De boodschap is dus dat je je rijbewijs zo snel mogelijk behaald. Anders blijft het geld kosten.

Laatst aangepast door digital op Vr Aug 19, 2005 12:01 am, in totaal 2 keer bewerkt
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Misschien moet een van de moderators eens heel systematisch uitleggen hoe het juist zit met 'een voorlopg vervallen rijbewijs' en 'overschakelen van model' etc.

Ik zal hieronder enkele vragen formuleren die in het antwoord kunnen ingebouwd worden:

- Ik heb op 2 januari 2005 mijn theoretisch examen afgelegd en krijg van het examencentrum een attest dat ik geslaagd ben.
Hoelang kan ik dit attest gebruiken?

- Ik ga van de veronderstelling uit dat mijn vader mij kan leren rijden.
op 1 februari 2005 ga ik naar het gemeentehuis voor een voorlopig rijbewijs Model 3, met vader als begeleider.
(Dwz ten vroegste na 9 maanden en ten laatste na 12 maanden moet ik slagen voor mijn praktijkexamen.

Wat gebeurt er nu als ik pas na 11 maanden de eerste keer examen ga doen met een onvoldoende en 2 dagen voor de 12 maanden voorbij zijn opnieuw examen ga doen met een onvoldoende?

Vraag a Heb ik dan nog 2 dagen de tijd om bv over te schakelen naar Model 2? En mag ik dan na het volgen van praktijkuren opnieuw zes maanden stage doen met een begeleider.

Vraag b Wat gebeurt er als ik pas een week later naar het gemeentehuis ga. De twaalf maanden die op mijn voorlopg rijbewijs stonden zijn dan voorbij en we zijn al 1 week verder.

Kan ik dan nog overschakelen?
Hoe kan ik dan nog praktijk leren?

Wat gebeurt er als ik drie jaar nadat ik mijn theoretisch examen had afgelegd (2 januari 2008) nog altijd niet geslaagd ben?
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

eugeen schreef: Misschien moet een van de moderators eens heel systematisch uitleggen hoe het juist zit met 'een voorlopg vervallen rijbewijs' en 'overschakelen van model' etc.
Echt systematisch valt dit niet uit te leggen omdat er heel veel mogelijkheden zijn. Daarom werden enkele veronderstellingen gemaakt. De bespreking betreft enkel een model 3 zonder overschakeling.
emelie

Bericht door emelie »

bedankt alvast voor jullie antwoorden. Ik ga straks een horen bij de rijschool. Het is een goed initiatief dat jullie deze site opgericht hebben!
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

eugeen schreef:
- Ik heb op 2 januari 2005 mijn theoretisch examen afgelegd en krijg van het examencentrum een attest dat ik geslaagd ben.
Hoelang kan ik dit attest gebruiken?
Dit attest is gedurende 3 jaar geldig. Dus tot 2/01/2008.
eugeen schreef:
- Ik ga van de veronderstelling uit dat mijn vader mij kan leren rijden.
op 1 februari 2005 ga ik naar het gemeentehuis voor een voorlopig rijbewijs Model 3, met vader als begeleider.
(Dwz ten vroegste na 9 maanden en ten laatste na 12 maanden moet ik slagen voor mijn praktijkexamen.

Wat gebeurt er nu als ik pas na 11 maanden de eerste keer examen ga doen met een onvoldoende
We veronderstellen dat je examen gaat afleggen op 2/01/2006.

Je moet je voorlopig rijbewijs voorleggen op het examencentrum.

Je hebt een voorlopig rijbewijs model 3:
1) er wordt gekeken of je geslaagd bent voor de theorie: geldig tot 2/01/2008 -&gt dus in orde
2) er wordt gekeken of je je verplichte stage hebt gevolgd (9 maanden): op 1/11/2005 was deze volbracht -&gt dus in orde
3) er wordt gekeken of je voorlopig rijbewijs model 3 nog steeds geldig is: is geldig tot 1/02/2006 -&gt dit is dus ook in orde.
4) er wordt gekeken of je reeds 2x examen hebt afgelegd (stempel op voorlopig rijbewijs): je hebt geen examens afgelegd -&gt dus is dit ook in orde.

Je mag examen afleggen.
Je bent echter niet geslaagd. Je voorlopig rijbewijs model 3 wordt afgestempeld met de datum van het examen onder de vermelding "1x niet geslaagd".
eugeen schreef:
en 2 dagen voor de 12 maanden voorbij zijn opnieuw examen ga doen met een onvoldoende?
We veronderstellen dat je examen gaat afleggen op 30/01/2006.

Je moet je voorlopig rijbewijs voorleggen op het examencentrum.

Je hebt een voorlopig rijbewijs model 3:
1) er wordt gekeken of je geslaagd bent voor de theorie: geldig tot 2/01/2008 -&gt dus in orde
2) er wordt gekeken of je je verplichte stage hebt gevolgd (9 maanden): op 1/11/2005 was deze volbracht -&gt dus in orde
3) er wordt gekeken of je voorlopig rijbewijs model 3 nog steeds geldig is: is geldig tot 1/02/2006 -&gt dit is dus ook in orde.
4) er wordt gekeken of je reeds 2x examen hebt afgelegd (stempel op voorlopig rijbewijs): je hebt reeds 1x deelgenomen op 2/01/2006, en dus nog geen 2x -&gt dit is in orde.

Je mag examen afleggen.
Je bent echter niet geslaagd. Je voorlopig rijbewijs model 3 wordt nog eens afgestempeld met de datum van het examen onder de vermelding "2x niet geslaagd".

Wil je je voor de 3de keer aanbieden op 31/01/2006 of 1/02/2006, dan ben je verplicht eerst 4 uur praktijklessen te volgen bij de rijschool. Op je voorlopig rijbewijs wordt een stempel aangebracht door de rijschool, als bewijs dat je de 4 uren praktijk gevolgd hebt. Je mag dan nog steeds verder oefenen met je begeleider. Voor het examen kun je je enkel aanbieden met de rijschool.

Wil je je voor de 3de keer aanbieden na 1/02/2006, dan ben je verplicht eerst 8 uur praktijklessen te volgen bij de rijschool. Je voorlopig rijbewijs moet je op 2/02/2006 terug binnenleveren op het gemeentehuis, omdat deze vervallen is. Als bewijs dat je deze binnengeleverd hebt, krijg je een attest (Hierop worden de data van het voorlopig rijbewijs overgenomen. (data wanneer je geslaagd bent voor theorie, wanneer je voorlopig rijbewijs vervallen is, wanneer je examens hebt afgelegd,...). Aangezien je geen voorlopig rijbewijs meer hebt, mag je niet meer rijden met je begeleider. Je mag wel lessen nemen bij de rijschool. Voor het examen kun je je enkel aanbieden met de rijschool.

eugeen schreef:
Vraag a Heb ik dan nog 2 dagen de tijd om bv over te schakelen naar Model 2? En mag ik dan na het volgen van praktijkuren opnieuw zes maanden stage doen met een begeleider.
Van 1/02/2005 tem 1/02/2006 kun je overschakelen van model 3 naar model 2. Hiervoor moet je eerst (min.) 18 uren praktijk volgen bij de rijschool. Daarna kun je je voorlopig rijbewijs model 3 omruilen voor een voorlopig rijbewijs model 2.

Als je in ons geval na je 2de examen op 30/01/2006 beslist om over te schakelen, zal dit niet lukken omdat je op 2 dagen tijd geen 18 praktijklessen mag/kan volgen.
eugeen schreef:
Vraag b Wat gebeurt er als ik pas een week later naar het gemeentehuis ga. De twaalf maanden die op mijn voorlopg rijbewijs stonden zijn dan voorbij en we zijn al 1 week verder.

Kan ik dan nog overschakelen?
Dan zal je meegedeeld worden dat je voorlopig rijbewijs model 3 reeds vervallen is en wordt je voorlopig rijbewijs niet terug gegeven. Je krijgt dan het attest dat je je voorlopig rijbewijs terug binnengeleverd hebt (hierboven reeds besproken).
eugeen schreef:
Hoe kan ik dan nog praktijk leren?
Ofwel met je eigen wagen enkel nog op een privé terrein.
Ofwel met de rijschool.
eugeen schreef:
Wat gebeurt er als ik drie jaar nadat ik mijn theoretisch examen had afgelegd (2 januari 2008) nog altijd niet geslaagd ben?
Als je nog steeds van plan bent om een rijbewijs te behalen, moet je terug theoretisch examen gaan afleggen. Bijvoorbeeld op 3/01/2008. Als je geslaagd bent is dit weer 3 jaar geldig. Dus tot 3/01/2011.

Praktijkgedeelte is complexer en hangt ervan af wanneer je de verplichte praktijklessen hebt genomen. Praktijklessen die meer dan 3 jaar geleden werden genomen tellen niet meer mee. Je moet dus nagaan dat je op de dag van het examen steeds 8 uren praktijk hebt niet ouder dan 3 jaar. Daarna kun je verder blijven deelnemen met de rijschool.

Je voorlopig rijbewijs model 3 verviel op 1/02/2006. 3 jaar later, dus vanaf 1/02/2009 kun je terug een voorlopig rijbewijs bekomen naar keuze (model 1, model 2 of model 3).
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

eugeen schreef: Hoe zit het juist met een LEERVERGUNNING als die verlopen is na 18 maanden.

Ik verneem van een rijschool dat, als die verlopen is (en de 18 maanden zijn overschreden) dat je dan nog altijd een van de andere modellen kunt kiezen en een voorlopig rijbewijs krijgen. Zelfs voor model C.
Ik heb dit nog eens nagekeken. Je hebt inderdaad gelijk eugeen.

Dit betekent echter dat ik mijn eerste bericht moet corrigeren!!
Zie hieronder.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: leervergunning verlopen

Bericht door digital »

Belangrijke informatie voor emelie!!!
emelie schreef: hallo,
Ik heb een vraagje, indien je leervergunning verlopen is, en je nog steeds niet geslaagd bent voor het examen, moet je dan overstappen op een ander model of theorie opnieuw doen ofzo?
Je uitslag van je theorie-examen is 3 jaar geldig.
Je mag overschakelen naar model 1, model 2 of model 3. Zelfs als je leervergunning reeds vervallen is.
emelie schreef:
Ik hoop dat ik niets meer moet bijdoen want dat rijbewijs kost me zo al geld genoeg, vooral als ze je er niet doorlaten
Je kunt dan best voor model 1 of model 3 kiezen. Hou er wel rekening mee dat je verplicht bent opnieuw een minimum stage te doorlopen (respectievelijk 6 en 9 maanden).
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Digital (of andere moderators),

Hoe zit het juist met een LEERVERGUNNING als die verlopen is na 18 maanden.

Ik verneem van een rijschool dat, als die verlopen is (en de 18 maanden zijn overschreden) dat je dan nog altijd een van de andere modellen kunt kiezen en een voorlopig rijbewijs krijgen. Zelfs voor model C.
Plaats reactie