Merkpunten Maneuvers!!!

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
PJ

Merkpunten Maneuvers!!!

Bericht door PJ »

Hallo,

Ik ben hier al de hele tijd aan het zoeken om uitleg te vinden over de merkpunten gebruikt tijdens de maneuvers!Mijn vriendin heeft binnenkort rijexamen, maar ze weet die merkpunten niet, en ik weet dat ik mijn maneuvers alleen goed kon met die merkpunten.
Met "die merkpunten" bedoel ik: zo van parkeer met je achterlicht gelijk aan achterste paaltje, draai je stuur, rij achteruit tot je het zoveelste paaltje ziet in je rechter spiegel, draai je stuur nu recht, rij nog achteruit tot je spiegel gelijk staat met volgend paaltje, enz...

Kan iemand mij helpen a.u.b.!
Alvast bedankt!

Vriendelijke groet PJ
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste PJ,

Ik vermoed dat je het rechts parkeren in de langsrichting tussen twee wagens bedoelt.

Ik weet dat er daarvoor vreselijk ingewikkelde methodes bestaan met allerlei merkpunten, paaltjes, lichten, enz. die je moet in de gaten houden.

Persoonlijk moet ik daar niet van weten. In de praktijk staan die paaltjes er niet, en staat de achterste wagen dikwijls slecht geparkeerd, zodat je zelf ook verkeerd uitkomt als je je daarop baseert.

Mijn methode:Rijd naast de voorste geparkeerde wagen tot het midden van je rechter achterwiel zich ter hoogte van de achterkant van die geparkeerde wagen bevindt.Rijd achteruit en draai meteen het stuurwiel volledig naar rechts.Als de wagen schuin staat onder een hoek van 45° (= de helft van een rechte hoek) draai je het stuurwiel volledig naar links. Let op dat de rechter voorkant van je wagen de linker achterkant van de voorste geparkeerde wagen niet raakt, en je ook de achterste geparkeerde wagen niet raakt.Als je wagen evenwijdig met de rand van de rijbaan staat, rij je nog een klein beetje recht vooruit.Doe me een plezier: probeer het eens, en kom eens vertellen hoe het gelukt is.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Beste pj,

Die merkpunten kan ik je niet geven en de reden is simpel: ze zijn bij elke auto anders.

Maar je kunt ze heel gemakkelijk zelf vinden.

Ga als volgt te werk: jij hebt het over je vriendin dus kun jij gemakkelijk buiten staan.

Je laat je vriendin een stukje manoeuvre afleggen tot op het moment bv: dat ze moet indraaien, dan laat je haar stoppen.
Ze moet dan al stilstaande zelf een herkenningspunt maken, wat dat is maakt niet uit (een klink, ruitenwisser, wat dan ook)
Dan laat je haar de rest van dat manoeuvre doen tot dat ze weer moet draaien om bv: om haar wielen recht te zetten.
Voor dat ze haar wielen (die van de auto bedoel ik ) rechtzet moet ze weer eerst een punt maken.
En zo doe je de hele manoeuvre, jij staat buiten om te zorgen dat ze haar manoeuvre juist maakt terwijl zij zelf haar herkenningspunten maakt.

Dat zal waarschijnlijk niet van de eerste keer goed gaan je zult dus misschien die punten moeten bijstellen soms.
maar uiteindelijk heb je ze om ze nooit meer te vergeten.
Nog een ding niet vergeten: plak nooit iets op je wagen om die punten te maken want dat is verboden
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie