wegmarkeringen en vluchtheuvel

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Vraag 1

Indien daarentegen geen denkbeeldige rand van de rijbaan is aangeduid door middel van een witte doorlopende streep in de langsrichting en de parkeerplaatsen enkel door witte dwarsstrepen zijn aangeduid, dan behoort deze ruimte tot de rijbaan en mag er wel overgereden worden.

Vraag 2

Joke, niet alleen mag je niet over een vluchtheuvel rijden, maar ik zou het ook niet proberen als ik jou was, want het loopt gegarandeerd slecht af voor de auto, en mogelijk ook voor jou.

Een verhoogde inrichting mag je inderdaad slechts tegen maximum 30 km/h overrijden, ook al mag je op de rest van die weg sneller rijden.

Wees evenwel voorzichtig. Heel wat verhoogde inrichtingen zijn mettertijd al dermate vervormd, dat het, zelfs als je er slechts 30 km/h overrijdt, al hard aankomt.
Joke
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 aug 2005, 00:00

wegmarkeringen en vluchtheuvel

Bericht door Joke »

Hallo

Ik moet donderdag praktisch examen gaan afleggen, maar heb toch nog 2 vragen. Ik hoop dat iemand me kan helpen...

Mijn eerste vraag is de volgende: als je een straat hebt waar op de weg wegmarkeringen zijn aangebracht die bijvoorbeeld 3 parkeerplaatsen aanduiden en waar toch geen wagen in geparkeerd staat, mag je daar dan gewoon over rijden? Of moet je daar wachten, als er een tegenligger komt, en de richtingaanwijzers gebruiken?
Bij het onderwerp over wegmarkeringen kan je een afbeelding vinden van de situatie die ik voorheb.

Mijn tweede vraag is in verband met vluchtheuvels. Als je op een baan van 70km/h een vluchtheuvel tegenkomt... moet je deze dan ook nemen met een snelheid van 30km/h?
Ik begrijp wel dat je deze niet kan nemen met een snelheid van 70km/h, maar weet niet of de snelheid van 30km/h alleen in de bebouwde kom geldt of overal...

Alvast bedankt!
Joke
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Vraag 1

Als die parkeerplaatsen rechts naast de denkbeeldige rand van de rijbaan liggen (en ik vermoed dat dit zo zal zijn) dan mag je daar niet rijden om te kruisen of in te halen.

Vraag 2

Bedoel je een verhoogde inrichting?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Joke schreef: Maar als er langs de kant van de weg geen volle witte lijn is aangebracht, dan mag ik wel over deze parkeerplaatsen rijden...
Geen doorlopende witte streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt.

Op onderstaande foto mag je dus niet over de parkeerstrook rijden:

Afbeelding

Bij elke parkeerstrook is er hier een doorlopende witte streep in de langsrichting, die niet aangebracht is op de werkelijke rand van de rijbaan, maar de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny schreef: wil je me daar eens een tekening of foto van laten zien want zoiets heb ik nog nooit gezien?
Benny, ik heb dit overgeschreven uit de cursus Politie Wegverkeer van Bert Eggers die ik bij het Vlaams Verkeersopleidingscentrum gevolgd heb in het raam van mijn opleiding tot rijschoolinstructeur.

Er staat geen tekening of foto bij. Ik zal eens wat meer mijn fototoestel moeten meenemen als ik buitenkom. Zodra ik zo een situatie eens tegenkom, laat ik het jou weten.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Ik denk dus dat we het hebben over een verhoogde inrichting.
Afbeelding
Afbeelding

Ik wil er nog even aan toevoegen als je een verhoogde inrichting tegen komt moet er minstens een bord bij staan.

Als dat niet zo is raad ik je net als Jozef niet aan om er tegen 70km/u over te vliegen maar je maar mag er dan wel (als het mogelijk is)
meer dan 30km/u rijden.

De snelheidsbeperking van 30km/u is dus alleen van toepassing als het bord er staat voor de rest is het snelheid aanpassen aan de omstandigheden.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef,
Quote:
Indien daarentegen geen denkbeeldige rand van de rijbaan is aangeduid door middel van een witte doorlopende streep in de langsrichting en de parkeerplaatsen enkel door witte dwarsstrepen zijn aangeduid, dan behoort deze ruimte tot de rijbaan en mag er wel overgereden worden
wil je me daar eens een tekening of foto van laten zien want zoiets heb ik nog nooit gezien?

Bij een bushalte op de rijbaan heb ik het al gezien maar parkeerplaatsen op de rijbaan
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Joke
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 aug 2005, 00:00

Bericht door Joke »

Ik bedoelde inderdaad een verhoogde inrichting...

Wat de parkeerplaatsen betreft kan je de afbeelding zien onder puntje 5 (Afbakening parkeervakken) van het hoofdstuk over wegmarkeringen.

Dus als ik het goed begrijp mag je hierbij niet over de parkeervakken rijden en moet je daarvoor uitwijken. Als er een tegenligger komt en de straat is smaller dan op de afbeelding zodanig dat het niet mogelijk is om met 2 te passeren dan moet ik stoppen achter zo'n parkeervak...

Maar als er langs de kant van de weg geen volle witte lijn is aangebracht, dan mag ik wel over deze parkeerplaatsen rijden...

Joke
Plaats reactie