moet ik bij het remmen het ontkoppelingspedaal induwen?
nu duw ik altijd eerts op het ontkoppelingspedaal en onmiddellijk daarna op het rempedaal.
is dit de juiste manier?
maarten
Moet ik bij het remmen het ontkoppelingspedaal induwen?
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Beste Maarten,
Het is net omgekeerd: eerst het rempedaal indrukken, dan pas het koppelingspedaal.
Verder hoef je het koppelingspedaal niet in te drukken telkens je het rempedaal indrukt. Je moet slechts ontkoppelen om te schakelen of als je bijna stilstaat.
Als je nog vragen hebt, stel ze dan gerust, we zullen ze met plezier beantwoorden.
Succes !
Het is net omgekeerd: eerst het rempedaal indrukken, dan pas het koppelingspedaal.
Verder hoef je het koppelingspedaal niet in te drukken telkens je het rempedaal indrukt. Je moet slechts ontkoppelen om te schakelen of als je bijna stilstaat.
Als je nog vragen hebt, stel ze dan gerust, we zullen ze met plezier beantwoorden.
Succes !
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Neen, beste Linda, bij het afremmen heeft het geen nut het koppelingspedaal in te duwen zolang je niet moet schakelen of je niet bijna stilstaat. Integendeel zelfs.
Door te ontkoppelen kan de motor de auto niet meer afremmen, zodat de remmen extra belast worden. Als je in de bergen zo naar beneden zou rijden, is de kans groot dat de remmen niet meer werken nog vóór je beneden bent.
De rijdende auto kan dan ook de motor niet meer aan het draaien houden, zodat er hiervoor nutteloos brandstof moet toegevoerd worden naar de motor.
Ga je met het koppelingspedaal ingedrukt een bocht in, en moet je vervolgens in de bocht het koppelingspedaal laten opkomen en gas geven om niet teveel snelheid te verliezen, dan wordt er plots aandrijfkracht naar de aandrijfwielen overgebracht, wat gepaard gaat met een gewichtsverplaatsing van de voorkant naar de achterkant van de wagen. Dit zijn dingen die je in een bocht kan missen als kiespijn als je wil dat de auto de bocht volgt.
Door te ontkoppelen kan de motor de auto niet meer afremmen, zodat de remmen extra belast worden. Als je in de bergen zo naar beneden zou rijden, is de kans groot dat de remmen niet meer werken nog vóór je beneden bent.
De rijdende auto kan dan ook de motor niet meer aan het draaien houden, zodat er hiervoor nutteloos brandstof moet toegevoerd worden naar de motor.
Ga je met het koppelingspedaal ingedrukt een bocht in, en moet je vervolgens in de bocht het koppelingspedaal laten opkomen en gas geven om niet teveel snelheid te verliezen, dan wordt er plots aandrijfkracht naar de aandrijfwielen overgebracht, wat gepaard gaat met een gewichtsverplaatsing van de voorkant naar de achterkant van de wagen. Dit zijn dingen die je in een bocht kan missen als kiespijn als je wil dat de auto de bocht volgt.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Zeer goed, Linda. En als je echt veel moet vertragen, schakel je zo nodig ook naar een lagere versnelling, zodat je de bocht door kunt in de juiste versnelling. Maar dat moet allemaal beeindigd zijn vóór je de bocht ingaat.Linda schreef: Net voor een bocht rem ik af op de motor en als het nodig is rem ik even bij