Begeleider

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Begeleider

Bericht door digital »

Denise Ruiter schreef:
Graag zou ik binnenkort rijlessen gaan nemen, maar ik heb geen begeleider die mij les kan geven.
Beste Denise, België is één van de laatste landen waar je stage kunt lopen zonder begeleider.

Je volgt 18 uren praktijkles bij de rijschool.
Je haalt een voorlopig rijbewijs model 2 af op het gemeentehuis.
Je mag alleen rijden (=stage).
Duur van stage: min. 3 maanden en max. 6 maanden.
Je volgt nog 2 uren praktijkles en neemt deel aan het praktijkexamen met de rijschool.

Denise Ruiter schreef:
Ook wil ik graag weten of het voor de belgische wetgeving mogelijk is om
praktijkexamen af te leggen na het volgen van Nederlandse rijlessen.
Dit is enkel mogelijk als je voor de vrije opleiding (model 3) kiest. Hiervoor hoef je geen lessen gevolgd te hebben, maar moet je wel een begeleider hebben. De Nederlandse rijlessen worden niet in aanmerking genomen.
Denise Ruiter

Begeleider

Bericht door Denise Ruiter »

Geachte heer/mevrouw,

Ik heb de Nederlandse Nationaliteit maar ben sinds 6 maanden woonachtig in
de Voerstreek in Belgie.
Graag zou ik binnenkort rijlessen gaan nemen, maar ik heb geen begeleider
die mij les kan geven.
Omdat er in deze streek naar mijn weten geen rijschool is, heb ik uitgezocht
dat het mogelijk is om in nederland rijlessen te nemen.
Dan denk ik dat ik wel het theorie-examen in Belgie moet doen?? Hoe heet de
instantie waar dat gebeurt?
Ook wil ik graag weten of het voor de belgische wetgeving mogelijk is om
praktijkexamen af te leggen na het volgen van Nederlandse rijlessen.

Ik hoop dat u mij met bovenstaande vragen verder kunt helpen!

Alvast bedankt,

Denise Ruiter
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Ook wil ik graag weten of het voor de belgische wetgeving mogelijk is om praktijkexamen af te leggen na het volgen van Nederlandse rijlessen.
De Nederlandse wetgeving verschilt op veel punten van de Belgische.
Als jij dus in Nederland de les volgt, volgens de Nederlandse wetgeving en je gaat vervolgens in België examen afleggen volgens de Belgische wetgeving, dat zou je wel eens voor verrassingen komen te staan.

Woon je in België dan moet je praktijkexamen afleggen in het centrum dat bevoegd is voor de gemeente waarin jij woont of in het centrum dat bevoegd is voor de rijschool waar je praktijk hebt gevolg.
Quote: Dan denk ik dat ik wel het theorie-examen in Belgie moet doen?? Hoe heet de instantie waar dat gebeurt?
Een theorie-examen wordt afgelegd in een examencentrum. Theorie-examen kan je afleggen in een centrum naar keuze.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Denise schreef: Hoe heet de instantie waar dat gebeurt?
Dat is de GOCA.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

digital schreef: Beste Denise, België is één van de laatste landen waar je stage kunt lopen zonder begeleider.


Ik ben even niet mee. Ik weet dat België en Ierland de enige landen van de EU zijn waar je nog een rijbewijs B kunt behalen zonder een rijschool binnen te stappen, doch met een (niet professionele) begeleider.

In landen zoals Duitsland daarentegen heb je geen niet-professionele begeleider nodig. Je moet via de rijschool, en als je slaagt voor de examens, mag je de de Probezeit zonder begeleider doen.


Denise, je woont in de Voerstreek. Welke talen ben je machtig? Als je het Frans beheerst, kan je in Wallonië terecht. Beheers je het Duits, dan kan je in de Oostkantons terecht. Spreek je alleen maar Nederlands, dan zul je je tot een rijschool in Vlaanderen moeten wenden.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Zoals eugeen ook reeds aanhaalde lijkt het mij niet verstandig om lessen te volgen in Nederland.
1) De verkeerswetgeving is anders.
2) De infrastructuur is anders.
3) De gevolgde lessen tellen niet mee in België. Bijgevolg kun je nog steeds niet oefenen zonder begeleider.
Plaats reactie