Manoevres

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

jill schreef: Is het zo dat je nooit stilstaand aan je stuur mag draaien behalve bij het keren (net voor je dan achteruit de ruimte tusen de 2 bakens inrijdt)?
Niet stilstaand aan het stuurwiel draaien, ook niet bij het keren. Het volstaat evenwel dat de auto zeer langzaam rijdt om aan het stuurwiel te draaien.

Bij het keren draai je het stuurwiel naar links zodra je vertrekt. Als de auto schuin staat onder een hoek van 45° en de voorwielen bijna de begrenzing van de straat bereikt hebben, zet je de voorwielen rechtuit nog vóór je stopt. Zodra je achteruit begint te rijden, draai je de voorwielen naar rechts.
Quote: Mag je achteruit kijken tussen de twee voorste stoelen door of moet je alles op spiegels doen?
Dat mag je zelf kiezen. Echte chauffeurs doen het op de spiegels. Over enkele jaren heb je een vrouw en drie kinderen. Je gaat op vakantie met een break die volgeladen is tot aan het dak. Dan helpt het niet als je bij het achteruitrijden tussen de twee voorzetels naar achter kijkt.
Quote: Op het blad met de manoeuvres staat dat je bij de garage niet mag uitwijken naar rechts. Bij het keren staat er niets, betekent dit dat je hier wel mag uitwijken?
Waarheen zou je willen uitwijken? De auto staat bij het begin van het maneuver al zoveel mogelijk rechts.
jill

Bericht door jill »

Ik heb ondertussen al een paar keer geoefend met de zelfgefabriceerde paaltjes en dat gaat goed zo, voordeel is ook dat er geen tien auto's ongeduldig staan te wachten tot jij het manoeuvre gedaan hebt (daar werd ik op het echte oefenterrein echt zenuwachtig van).

Maar ik heb eigenlijk nog een paar vraagjes ivm de manoeuvres.
1. Is het zo dat je nooit stilstaand aan je stuur mag draaien behalve bij het keren (net voor je dan achteruit de ruimte tusen de 2 bakens inrijdt)?
2. Mag je achteruit kijken tussen de twee voorste stoelen door of moet je alles op spiegels doen?
3. Op het blad met de manoeuvres staat dat je bij de garage niet mag uitwijken naar rechts. Bij het keren staat er niets, betekent dit dat je hier wel mag uitwijken?
grtjs
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Op het blad met de manoeuvres staat dat je bij de garage niet mag uitwijken naar rechts. Bij het keren staat er niets, betekent dit dat je hier wel mag uitwijken?
Wanneer doe jij praktijk? Na 5 september vervalt de garageproef.

Lees info over de praktijk op de site onder PRAKTIJK B / BE
jill

Bericht door jill »

Ik moet 1 september, dus nog net volgens het oude systeem.
jill

Bericht door jill »

Bedankt voor de antwoorden. Wat het keren betreft, dit heb ik daarstraks nog eens gedaan en het is inderdaad niet nodig om naar rechts uit te wijken.
Tweety
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Bericht door Tweety »

Hey, ik ben nieuw hier op dit interessante forum. Ik heb vandaag voor de eerste keer mijn praktijkexamen afgelegd en ik was niet geslaagd. De maneuvers gingen helemaal niet goed. Nochthans ben ik erg veel gaan oefenen, vaak uren achter elkaar. Bij het oefenen op het pleintje ging al weken alles perfect, maar op het examen deed ik echt alles fout (behalve de controles).
Fileparkeren: paaltje geraakt en te ver van de boord.
Keren: de boord geraakt.
Rechte lijn achteruit: al van het begin scheef ingereden, meer dan 1x moeten corrigeren en paaltjes geraakt.
Ik snap er niks meer van. Ik had er veel vertrouwen in dat het zou lukken. Ben dan ook erg teleurgesteld. Vrijdag moet ik al opnieuw examen afleggen. Ik ben niet van plan om nog veel te gaan oefenen, omdat het dan wél lukt. Hoe moet ik dit aanpakken voor vrijdag?
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Welkom op dit forum.

Je hebt natuurlijk pech gehad en vermoedelijk heeft de stress daar ook wat mee te maken. Maar dat is later ook zo in het verkeer hoor. Als je moet parkeren tussen twee auto's en achter jou staat een auto te wachten, dan zal je in het begin ook nerveus worden. En dan zal het misschien ook niet meteen lukken.

Zeker i.v.m. praktijk is het spreekwoord "oefening baart kunst" een waarheid. Hoe meer je oefent, hoe beter het zal gaan. Zeggen dat je dus niet veel meer gaat oefenen is misschien niet de correcte aanpak.

Ik kan je dus maar één raad geven: oefen zo vaak mogelijk.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Vermoeidheid, zenuwachtigheid, examenstress ... het zijn allemaal factoren die zelfs bij de meest ervaren bestuurder een maneuver kunnen doen mislukken.

Ga naar het examen en voer die maneuvers langzaam, ontspannen maar aandachtig uit, met de zelfzekerheid van een ervaren beroepschauffeur. Kijk ver genoeg om zo nodig tijdig te kunnen corrigeren. Trek je geen bal aan van die examinator die daar staat te gapen alsof hij nog nooit iemand zien parkeren heeft. Beeld je in dat in de plaats daarvan een lieve oma bewonderend staat toe te kijken hoe goed jij wel je wagen beheerst.

Als anderen het kunnen, kun jij het ook! Veel succes volgende keer!
Tweety
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Bericht door Tweety »

Bedankt voor de snelle antwoorden.
Ik ben ondertussen wat bekomen van het examen. Ik had niet gedacht dat ik het er zo slecht zou vanaf brengen. Ik was toch wel zelfzeker met de maneuvers begonnen, omdat het bij het oefenen ook goed ging. Wat de precieze oorzaak is weet ik niet, maar het zal wel met te veel zenuwen te maken hebben. En inderdaad, die zenuwen moet je later ook in het verkeer onder controle kunnen houden.
Hopelijk lukt het me vrijdag wel. Ik zou in ieder geval al heel tevreden zijn als ik voor de maneuvers slaag.
Tweety
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Bericht door Tweety »

Ik wil even laten weten dat ik sinds vandaag de trotse bezitter ben van het roze papiertje! Met de hulp van deze site is het me eindelijk gelukt!
En ja, door te blijven oefenen en niet op te geven lukt het uiteindelijk wel.
Ik blijf zeker ook in de toekomst deze site en dit forum bezoeken. Nogmaals bedankt allemaal.
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dat lezen wij graag.
Proficiat.
Plaats reactie