Manoevres

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik neem aan dat je de lengte van een parkeerplaats bedoelt om in de langsrichting tussen twee andere voertuigen te parkeren.
Quote: AR 25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
1° op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen
Je hebt dus minimum 2 meter meer nodig dan de lengte van je wagen. Is de lengte van je wagen bijvoorbeeld 4,30 m dan heb je een parkeerplaats van minimum 6,30 m nodig.

Met 2 meter meer dan de wagenlengte krijg je elke wagen, ongeacht zijn lengte en draaicirkel, gemakkelijk geparkeerd.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Beste linda,

voor voertuigen langer dan 4 meter is het de lengte van het voertuig maal 1,5

Dit wil zeggen bv: mijn voertuig is 6 meter lang komt neer op
6 maal 1.5 = 9 meter

dus de ruimte die je krijgt is in de lengte 9 meter.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ach zo, het ging om de lengte van de parkeerplaats op het examen ... sorry.
Linda
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 jul 2005, 00:00

Bericht door Linda »

Het is vooral om te oefenen op een terein waar we de paaltjes op de juiste plaats kunnen zetten zodat ik de manoevres kan uitvoeren zonder twijfels en vooral op de juiste manier

Alvast bedankt voor het antwoord
jill

Bericht door jill »

Hey Linda,
Ik weet niet of je dit nog zal lezen maar ik wou vragen of je met die paaltjes eigen paaltjes bedoelt of diegenen die eventueel al op het terrein staan. Ik zou graag zelf die constructie nabootsen. Ik kan misschien wel wat improviseren maar deftige paaltjes (ongeveer zelfde hoogte enzo) zouden toch erg handig zijn. Of misschien is er iemand anders die weet hoe ik zoiets representatief kan opstellen?
groetjes...
Linda
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 jul 2005, 00:00

Bericht door Linda »

Het zijn plastiek buizen die we aan gekocht hebben alles bij mekaar kost het je een 5€
Het zijn witte of grijze buizen die ze voor de elect.. gebruiken en die steken we dan in een petfles met zand

Het is makkelijk en niet echt zwaar en je kan ze in de wagen laten liggen zodat je ze altijd mee hebt en altijd kan oefenen

Maar andere ideen zijn altijd welkom
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Goed gevonden linda
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Je kunt ook tussen 2 voertuigen parkeren.
Linda
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 jul 2005, 00:00

Manoevres

Bericht door Linda »

Onze auto is langer dan vier meter en in het boekje lees ik dat je dan 1.5 de lengte van je wagen mag bij rekenen
Als we het goed begrijpen komt er bij ons nog een keertje 6m bij of hebben we het hier verkeerd

Ik zou het toch wel van de eerste keer tegoei willen weten zodat ik erna niet voor verdomme fijten komt te staan
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

En teken met krijt op het wegdek af waar de petflessen moeten staan, zodat je niet opnieuw moet gaan meten telkens je ze omrijdt.
Linda
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 jul 2005, 00:00

Bericht door Linda »

Je kan idd ook tussen twee voertuigen parkeren maar denk niet dat ze de leerlingen in de rijschool van de eerste week tussen twee auto's laten parkeren

En om zo weinig mogelijk schade te maken heb ik voor de flessen en de buisjes gekozen
jill

Bericht door jill »

Dat is inderdaad goed gevonden, dat ga ik ook proberen, bedankt
jill

Bericht door jill »

Nog een vraagje: hoe hoog zijn die paaltjes en zijn ze allemaal even hoog? Dit vind ik precies niet terug op het blad met manoeuvres.
Linda
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 jul 2005, 00:00

Bericht door Linda »

We hebben de buisjes in twee gezaagt en dan komt het ongeveer uit op 1.5m en denk wel dat het hoog genoeg is

Het is gewoon het fijt dat je ze ziet en dat je het opmerkt dat je er tegen rijd zodat je je kan corigeren als het verkeerd gaat

O ja en gooi de stopjes niet weg van je flessen anders kan je ze niet opbergen in de auto
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

ok bedankt
Plaats reactie