wanneer richtingaanwijzers gebruiken?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Helena

wanneer richtingaanwijzers gebruiken?

Bericht door Helena »

Beste,

Ik heb nog een vraagje over het correcte gebruik van de richting aanwijzers. Want ik denk dat ik ze te veel gebruik.
Stel dat je een gewone weg volgt en die maakt een zeer scherpe bocht. Zo een bocht waar je extra voor moet remmen. Geef je dat dan aan aan de bestuurders achter je?
Of je komt aan een kruispunt geen echte t-splitsing want heel erg schuin voor je is het vervolg van de straat, maar je moet eerst een meter of 5 naar rechts alvorens terug rechtdoor te kunnen. Ga je dan eerst naar rechts pinken en dan naar links om in principe gewoon je weg recht door te zetten.

Bedankt
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dag Helena,
Quote: Stel dat je een gewone weg volgt en die maakt een zeer scherpe bocht
Neen, dan moet je ze niet aanzetten, want je blijft op je rijstrook rijden.

Je moet ze opzetten als je jouw rijstrook om een of andere reden verlaat:
- Vb om in te halen
- Vb om links of rechts in te slaan
- Vb omdat er een hindernis voor jou op de baan is
Of wanneer je je naar de rijbaan begeeft
- Vb je verlaat een parking

Kijk even op de site onder het hoofdstuk LICHTEN EN CLAXON. Daar vind je info over de richtingaanwijzers.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Misschien nog enkele praktische raadgevingen:

Zijdelingse verplaatsing

Laat de richtingsaanwijzers 3 à 4 keren knipperen vooraleer je daadwerkelijk de zijdelingse verplaatsing uitvoert. Zo voldoe je aan de verplichting om je voornemen tijdig kenbaar te maken, en geef je de bestuurder van een voertuig dat je niet zou gezien hebben de kans om jou te verwittigen met een geluids- of lichtsignaal.

Voer vervolgens de zijdelingse verplaatsing uit zonder al te bruusk uit te wijken. Dit ook weer om een bestuurder van een voertuig dat je niet zou gezien hebben, de kans te geven om een aanrijding te vermijden.

De richtingsaanwijzers mogen slechts uitgeschakeld worden als de zijdelingse verplaatsing beeindigd is.
Naar links of naar rechts afslaan. Stoppen, stilstaan en parkeren.
Laat de richtingsaanwijzers 3 à 4 keren knipperen vooraleer je begint te vertragen. Zo weet je achterligger wat er gaat gebeuren, en kan hij er zich op voorbereiden.
Vertrekken als de auto evenwijdig met de as van de rijbaan opgesteld staat

Kijk in de achteruitkijkspiegels en over je schouder om je ervan te vergewissen dat je geen achteropkomend verkeer zult hinderen.

Ontsteek de richtingsaanwijzers pas als je kunt vertrekken zonder achteropkomend verkeer te hinderen. Mocht je een achteropkomend voertuig niet gezien hebben, dan kan de bestuurder ervan je nog verwittigen met een geluids- of lichtsignaal.

Als je daarentegen de richtingsaanwijzers al ontsteekt terwijl er nog achteropkomend verkeer nadert, weten die bestuurders niet of je hen gezien hebt en zult wachten. Verwonder je dan ook niet dat een aantal van die bestuurders voor alle zekerheid claxoneren.

Een uitzondering is wanneer er onophoudelijk achteropkomend verkeer nadert in een zeer langzaam rijdende file. Dan kun je, door de richtingsaanwijzers te ontsteken, vragen of iemand jou er wil tussenlaten. Ik zeg wel: vragen. Je er opdringerig tussenwringen is uit den boze.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Zolang je de voorrangsweg volgt, mag je de richtingsaanwijzers niet gebruiken.
Quote: AR 19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten ...
Je verlaat de rijbaan van de voorrangsweg niet.

Dit is de Belgische regelgeving. Wijk je ervan af, dan kan dat tot misverstanden leiden. Stel dat er bijvoorbeeld vlak na de bocht naar links een zijweg aan de linkerkant is. Een voetganger steekt verderop de rijbaan van de voorrangsweg over, in de terechte overtuiging dat jij die zijweg aan de linkerkant gaat inslaan.

Persoonlijk vind ik het evenwel een barslechte regeling.

In Duitsland ben je verplicht om op de voorrangsweg je richtingsaanwijzers te gebruiken in deze situatie:
Quote: StVO °9 (1) Wer abbiegen will, muàŸ dies rechtzeitig und deutlich ankà¼ndigen dabei sind die Fahrtrichtungsanzeiger zu benutzen. ...
Dit is logisch. Je komt immers aan een kruispunt waar je niet rechtdoor rijdt, doch naar links afslaat.

Ook in Nederland geldt dezelfde regeling als in Duitsland:
Quote: RVV 17.2. Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.
Je kunt je voorstellen hoe gevaarlijk de verwarring kan zijn die ontstaat door de afwijkende regeling in buurland België.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Zolang je de voorrangsweg volgt, mag je de richtingsaanwijzers niet gebruiken
Wat moet ik dan doen als ik rechtdoor ga rijden en dus wel de rijbaan verlaat?
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

De rechter richtingsaanwijzers ontsteken, niettegenstaande je rechtdoor rijdt (maar een richtingsverandering naar een andere weg aan de rechterkant van de rijbaan van de voorrangsweg uitvoert).

Vreemd, niet?

Stel dat je op een weg rijdt die een bocht naar links maakt, doch je bij het begin van die bocht rechtdoor rijdt om je op de inrij van een eigendom te begeven. Zou je dan ook twijfelen om je rechter richtingsaanwijzers te gebruiken?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Ik dacht wel dat je ging zeggen om naar rechts te pinken.
Maar wat gedaan als ik dan rechts moet afslaan?
Nog rechtsers pinken

De rede dat ik het aanhaal is eigenlijk omdat er enorme meningsverschillen over zijn.

Mijn leerlingen moet ik het anders vertellen:
Als ze de hoofdweg volgen links pinken, als ze rechtdoor rijden niet pinken en als ze rechts afslaan naar rechts pinken.

Ik heb daar nog nooit commentaar op gekregen op een examen.

De rede daarvan zal zijn dat als mijn leerling naar links pinkt terwijl het volgens jou en art.19 niet moet, hij gewoon een keer teveel gepinkt heeft,
wat minder erg is dan een keer te weinig.

Als we art 19 letterlijk nemen dan heb je gelijk Jozef en zo zien we maar weer dat de wetgeving in Belgie niet echt duidelijk is.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Quote: Maar wat gedaan als ik dan rechts moet afslaan?
Dat probleem hebben we aan ieder kruispunt waar rechts twee of meer wegen op uitkomen.

Ik heb een gelijkaardig probleem als er bijvoorbeeld twee rijstroken zijn om linksaf te slaan, en ik kies de meest rechtse van die twee rijstroken. Moet ik daar dan mijn linker richtingsaanwijzers laten knipperen omdat ik aan het kruispunt linksaf ga slaan? Of mag ik ze niet laten knipperen omdat achterliggers anders zouden kunnen denken dat ik mij naar de uiterst linkse rijstrook ga begeven?
Quote: De rede daarvan zal zijn dat als mijn leerling naar links pinkt terwijl het volgens jou en art.19 niet moet, hij gewoon een keer teveel gepinkt heeft, wat minder erg is dan een keer te weinig.
Naar mijn gevoel hangt dat een beetje van de omstandigheden af.

Nog zo een probleemgeval: ik wil een inrij van een eigendom oprijden dat zich vlak voorbij een kruispunt aan mijn rechterkant bevindt. Wanneer ontsteek in mijn rechter richtingsaanwijzers? Doe ik het al vóór het kruispunt, dan denkt iemand die uit de weg van rechts komt dat ik daar naar rechts ga afslaan, en komt hij eruit gereden. Doe ik het pas op het kruispunt, dan is het al veel te laat om mijn voornemen nog tijdig kenbaar te maken aan mijn achterliggers.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Benny Stinkens schreef: Afbeelding
Als er onder een voorrangsbord b9 een onderbord staat (Blauw met 2 kleine witten streepjes en 1 witte dikke lijn die naar links buigt.

En ik volg die brede witte lijn (de voorrangsweg dus) moet ik dan naar links pinken.
Neen, in een bocht pink je immers ook niet.
Benny Stinkens schreef:
Veel mensen zeggen van niet omdat je de voorrangsweg volgt.
En veel mensen (ik ook) zeggen van wel te pinken.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Onze gast Helena had nog een vraagje:
Quote: Of je komt aan een kruispunt geen echte t-splitsing want heel erg schuin voor je is het vervolg van de straat, maar je moet eerst een meter of 5 naar rechts alvorens terug rechtdoor te kunnen. Ga je dan eerst naar rechts pinken en dan naar links om in principe gewoon je weg recht door te zetten.
Volgens mij kunnen we hier twee pistes volgen.

Ofwel gaan we ervan uit dat je eigenlijk toch eerst (een beetje) naar rechts en daarna (een beetje) naar links (of vice versa) afslaat om het vervolg van de weg te kunnen bereiken, en moet je bijgevolg twee keren de richtingsaanwijzers gebruiken.

Ofwel beschouwen we het als een asverschuiving van de rijbaan, waarbij de richtingsaanwijzers niet moeten gebruikt worden.

Persoonlijk kies ik voor deze laatste optie indien de afstand zo gering is, dat je eigenlijk de dwarsrijbaan (zij het schuin) oversteekt.

Zien de anderen dat ook zo?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Afbeelding

Hier heb ik zelf ook een vraagje, waarover er verschilllende meningen zijn.

Als er onder een voorrangsbord b9 een onderbord staat (Blauw met 2 kleine witten streepjes en 1 witte dikke lijn die naar links buigt.

En ik volg die brede witte lijn (de voorrangsweg dus) moet ik dan naar links pinken.

Veel mensen zeggen van niet omdat je de voorrangsweg volgt.
En veel mensen (ik ook) zeggen van wel te pinken.

Graag een paar meningen aub.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Neen, in een bocht pink je immers ook niet.
Quote:
Digital, Jozef schreef
Quote: Dit is logisch. Je komt immers aan een kruispunt waar je niet rechtdoor rijdt, doch naar links afslaat.

Ook in Nederland geldt dezelfde regeling als in Duitsland:
Dit is ook de reden waarom ik voorstander ben van het naar links pinken.
Nog een reden is omdat mijnen baas dat me vroeger ook gezegd heeft dat ik het zo moest aanleren.

Nu je weet dat wij 2 voor dezelfde maatschappij werken, weet je ook dat er niet alleen onduidelijkheden zijn in de wetgeving.
Maar ook bij de rijscholen, leraars,politie,examinators enz...

En ik heb eerder Jozef en art.19 reeds gelijk gegeven, en heb dit dus ook alleen maar geplaatst om nogmaals de onduidelijkheid van onze wegcode
aan te kaarten.

Jozef, Ik zou het in dit geval ook als een asverschuiving bekijken.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Eddy De Boel
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2017, 13:13

Re: wanneer richtingaanwijzers gebruiken?

Bericht door Eddy De Boel »

Ik kom aan een hoofdweg . Ik heb voor mij omgekeerde driehoeken dus ik moet stoppen . Naar links mag ik niet want er staat een verkeersbord met verplichte richting naar rechts . Moet ik daar mijn rechterpinker aanzetten ???
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: wanneer richtingaanwijzers gebruiken?

Bericht door Stefan Peeters »

Ja.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
FienJ001

Re: wanneer richtingaanwijzers gebruiken?

Bericht door FienJ001 »

Een straat met een gebodsbord. Moet ik pinken, ja of nee?

Een T punt straat met een gebodsbord naar rechts. Moet ik hier pinken, ja of nee?

Een invoeg strook naar bijvoorbeeld links met pijlen op de grond en eventueel de lichten ook met pijlen. Pink ik hier?

Ik ben bang dat ik met het rijexamen teveel zal pinken...
Groetjes
Plaats reactie