Wanneer stoppen voor oranjegeel licht en wanneer nog inhalen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Willy

Wanneer stoppen voor oranjegeel licht en wanneer nog inhalen

Bericht door Willy »

Ook weer voor het praktijk examen:
Voor een oranje licht moet je stoppen indien dit op een veilige manier kan.Hebben jullie een trukje om te bepalen wanneer je nog remt of doorrijd?
Vb aan 90 km /h kun je op 20 meter niet meer stoppen.Een achteropkomende vrachtwagen zou uw autotje verpletteren denk ik.
tweede vraag bij het examen moet je een voertuig dat trager rijd dan de MAX. snelheid indien mogelijk inhalen.
Vanaf welk snelheidsverschil is dit volgens jullie nodig tijden de examen proef?
Vb een vrachtwagen inhalen die 85 rijdt waar je 90 mag lijkt me niet aangewezen aangezien je geen snelheidsovertreding mag begaan en inhalen dan veel te lang gaat duren
Wat doe je trouwens als je begint met inhalen en als je naast dit voetuig rijdt je veel te dicht bij een kruispunt bent om nog tijdig je inhaal maneuver volledig uit te voeren?
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: stoppen oranje licht

Bericht door digital »

Willy schreef: Voor een oranje licht moet je stoppen indien dit op een veilige manier kan.Hebben jullie een trukje om te bepalen wanneer je nog remt of doorrijd?
Vb aan 90 km /h kun je op 20 meter niet meer stoppen.
Een achteropkomende vrachtwagen zou uw autotje verpletteren denk ik.?
Je gaat in dit geval niet toekomen met één trucje. De stopafstand hangt immers af van vele factoren. Bovendien gelden ook andere externe factoren zoals een vrachtwagen die jou op korte afstand volgt.

Naarmate je met de wagen rijdt (je gaat dan meerdere keren moeten stoppen), ga je praktijkervaring opdoen hoeveel afstand je nodig hebt om normaal te kunnen stoppen. Wil je sneller ervaring opdoen, dan kun je aan je begeleider vragen of hij tijdens het oefenen dit keerpunt wil melden bij het naderen van verkeerslichten.

Je moet ook bij het naderen van verkeerslichten het verkeer achter jou in het oog houden tijdens de groene fase van het verkeerslicht. Zo kun je bij een bumperklever onmiddellijk beslissen om toch door te rijden als je het verkeerslicht al dicht bent genaderd. De examinator houdt rekening bij de beoordeling hiervan.
Willy schreef: tweede vraag bij het examen moet je een voertuig dat trager rijd dan de MAX. snelheid indien mogelijk inhalen.
Vanaf welk snelheidsverschil is dit volgens jullie nodig tijden de examen proef?
Vb een vrachtwagen inhalen die 85 rijdt waar je 90 mag lijkt me niet aangewezen aangezien je geen snelheidsovertreding mag begaan en inhalen dan veel te lang gaat duren
Wat doe je trouwens als je begint met inhalen en als je naast dit voetuig rijdt je veel te dicht bij een kruispunt bent om nog tijdig je inhaal maneuver volledig uit te voeren?
Je moet vooral met het verkeer meerijden en laten zien dat je de snelheidsbeperkingen goed kent. Hier volgen enkele mogelijkheden:

Waar max 120 geldt rijd je 100 à 120, en dus niet 80. Hiermee geef je aan dat je ook op hoge snelheid kunt/durft rijden en je geeft bovendien aan volgende regel te kennen: 2x2 rijstroken met middenberm -&gt max 120.

Waar max 90 geldt rijd je 80 à 90, en dus niet 70. Hiermee geef je aan dat je volgende regel kent: 2x2 rijschtroken zonder middenberm -&gt 90 en een gewone weg zonder verkeersbord met snelheidsbeperking -&gt 90.

Haal enkel in bij hogere snelheidsmarges dan 10 km/u als je de hierboven vermelde streefsnelheden niet haalt. Hierbij dien je ook wel de regels betreffende het inhalen te respecteren. Indien dit niet gaat, blijf je best achter het voertuig rijden totdat er een gunstig ogenblik komt om veilig in te halen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Willy,

Wat in de volksmond een "oranje" licht genoemd wordt, heet in het verkeersreglement een vast "oranjegeel" licht.

Het verkeersreglement zegt hierover:
Quote: AR 61.1.2°vast oranjegeel licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf voorbij te rijden, tenzij de bestuurder bij het aangaan van dat licht het teken zo dicht genaderd is, dat hij niet meer op voldoende veilige wijze kan stoppen zo dit licht bij een kruispunt geplaatst is, mag de bestuurder, die de stopstreep of het licht in dergelijke omstandigheden voorbijgereden is, het kruispunt evenwel slechts oversteken op voorwaarde de andere weggebruikers niet in gevaar te brengen
Om die eerste zin correct te begrijpen, moet je hem als volgt lezen (hoe groter de letters, met hoe meer nadruk je ze moet uitspreken):
Quote: vast oranjegeel licht betekent dat het VERBODEN is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf voorbij te rijden,

(herhaal dit enkele keren en laat dit eerst goed tot je doordringen vooraleer je verder leest)

tenzij de bestuurder bij het aangaan van dat licht het teken ZO DICHT, MAAR ZO DICHT HE, MAAR DAN OOK ZO DICHT GENADERD IS, dat hij niet meer op voldoende veilige wijze kan stoppen
Zeg dus nooit: "Je mag een vast oranjegeel verkeerslicht voorbijrijden mits ...", maar zeg: "Het is verboden een vast oranjegeel licht voorbij te rijden, tenzij ...

Om te beslissen of je nog stopt of verder rijdt, wacht je niet tot het vast oranjegele verkeerslicht aangaat, maar bepaal je ruim vooraf voor jezelf een "point of no return": een punt vanaf waar je niet meer zult stoppen als het vast oranjegele licht aangaat nadat je dat punt voorbijgereden bent.

Bij het bepalen van dat "point of no return" hou je rekening met alle nodige factoren: je snelheid, de toestand van het wegdek, de weersomstandigheden, de toestand van je auto, zijn belading, de aard en de afstand van het achteropkomend verkeer, enz.

Dit is dus geen exacte wetenschap. Er is een afstand die nog zo ver van het verkeerslicht is, dat iedere bestuurder die te goeder trouw is weet dat hij nog moet stoppen voor het vast oranjegele licht. En er is een afstand die zo dicht bij het verkeerslicht is, dat iedere bestuurder die te goeder trouw is weet dat hij het vast oranjegele ligt mag voorbijrijden. Daartussen is er een beperkte zone, waar het van voormelde omstandigheden afhangt of je al dan niet nog zult stoppen.

Als je dat in eer en geweten doet, zul je geen fout maken op het examen, en ook geen boete oplopen. De meeste politieagenten verbaliseren slechts bij overduidelijke overtredingen. Bijvoorbeeld: door fileverkeer op het kruispunt sta je stil vóór het groene verkeerslicht het verkeerslicht wordt oranjegeel, de file rijdt door, en jij vertrekt nog mee, alhoewel het verkeerslicht al oranjegeel is.

Als er een 40-tonner op minder dan 1 m achter jouw auto rijdt, sta je soms voor de keuze: ofwel stop je nog, met het risico dat je door die 40-tonner verpletterd wordt, ofwel rijd je door, met het risico dat je een boete oploopt. Ik wil je hier niet aanzetten tot overtredingen, maar er zijn helaas specifieke omstandigheden waarin de veiligheid het vereist af te wijken van de verkeersregels. Een correcte politieagent zal zeker rekening houden met die bumperklevende 40-tonner, maar helaas zijn niet alle politieagenten even correct. Als het aan mij ligt, verkies ik dan nog altijd een boete boven een grafsteen met het opschrift "Hij was in zijn recht".


Wat het inhalen betreft, bepaalt het verkeersreglement onder meer:
Quote: AR 16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder:

1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :

...

d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.

...
Het verkeersreglement gaat er dus van uit dat het inhalen gevaar kan inhouden, en dat dit sowieso het geval is (ook op een rijbaan met eenrichtingsverkeer, zoals op een autosnelweg) als je niet op zeer korte tijd kan inhalen.

De Belgische rechtspraak bepaalt helaas niet wat er onder "zeer korte tijd" dient verstaan te worden.

Het voorbeeld dat je geeft, namelijk het inhalen tegen 90 km/h van een voertuig dat 85 km/h rijdt, is overduidelijk een geval waarbij het inhalen niet "op zeer korte tijd" kan geschieden. Op elke autosnelweg zien we nochtans dagelijks vrachtwagenbestuurders die elkaar met een dergelijk of nog lager snelheidsverschil inhalen, en is het een regelrechte schande dat dit gedoogd wordt door de Politie.

In Duitsland wordt de leerling-bestuurders geleerd om, zonder de maximum toegestane snelheid te overschrijden, bij het aanvatten van een inhaalbeweging, volgas te geven. De Duitse rechtspraak acht een snelheidsverschil van 20 km/h voldoende om van inhalen "op zeer korte tijd" te kunnen spreken. Niets dient een Belgische rechter te beletten deze norm te hanteren indien hij hem billijk lijkt.

Veel hangt er natuurlijk van af in welke omstandigheden je inhaalt. Op een rijbaan zonder tegenliggers zal een snelheidsverschil van 10 km/h hier in België wellicht nog voldoende geacht worden, daar waar op een rijbaan met mogelijke tegenliggers een dergelijk snelheidsverschil te gering geacht kan worden.


Wat doe je als je tijdens het inhalen veel te dicht een kruispunt nadert om nog tijdig het inhalen volledig uit te voeren? Als je je op een voorrangsweg bevindt, hoef je je geen zorgen te maken, behalve dan dat je aan een kruispunt "dubbel voorzichtig" moet zijn. Nader je daarentegen een kruispunt waar de voorrang van rechts geldt, dan mag je daar niet inhalen. Je hebt je dan misrekend, en je dient reglementair nog vóór het kruispunt terug in te voegen achter het voertuig dat je wilde inhalen.

Indien dat bijvoorbeeld niet mogelijk is doordat een achteropkomend voertuig eveneens inhaalt, dien je ervoor te zorgen dat je nog vóór het volgend kruispunt het inhalen kunt beeindigen. Bega je hierbij een snelheidsovertreding, dan zal het jou wel aangerekend worden dat je je misrekend had. Tenzij je kunt bewijzen dat het ingehaalde voertuig versneld heeft, en je voorrang van rechtsmacht met het oog op het vermijden van een ongeval kunt inroepen.

N.B. - Een "inhaalmaneuver" bestaat niet. Inhalen is, net als kruisen, links en rechts afslaan, een gereglementeerde rijbeweging, die geen maneuver uitmaakt. Bij een maneuver moet je voorrang verlenen aan ALLE andere weggebruikers (voetgangers en bestuurders), van waar ze ook komen en wat ze ook uitvoeren.


Mocht één en ander nog niet voldoende duidelijk zijn, vraag het ons dan gerust.


P.S. - Vreselijk, als ik na het posten merk hoe inmiddels digital in weinige regels heeft weten uit te leggen waar ik een heel epistel voor nodig heb. Dat is nu eenmaal het ouder worden: boven de 50 word je een zaag.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Twee hele boterhammen, maar wel zeer nuttig.

PS Willy, als je twee verschillende vragen hebt, maak je best twee onderwerpen. Dat is makkelijk voor anderen als zij later een gelijkaardige vraag hebben, dan vinden ze het antwoord misschien op het forum.
Plaats reactie