(Laatste?) vraagjes ivm praktijkexamen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
nihaal
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 dec 2020, 20:27

(Laatste?) vraagjes ivm praktijkexamen

Bericht door nihaal »

Donderdag praktijk examen :arrow: :idea: nog enkele vraagjes

1. Als je bezig bent met je manoever, moet je goed rondkijken of je niemand hindert en voorrang geven. Wat als je al volop bezig bent met bvb loodrecht in een vak parkeren en er komt een auto op het moment dat je de ganse doorgang blokkeert. Best het manoever afmaken toch? zelfs al zijn er nog een paar bewegingen nodig (smalle doorgang bvb) ?

En wat moet je precies doen bij het in een rechte lijn achteruit rijden als er iemand achter je aankomt? Ik zou zelf gewoon stoppen en de achterligger door laten gaan (als dat kan) Wat als er dan ook nog eens een tegenligger aankomt? Hoe geef ik de achterliggerdan voorrang? Uiteraard moet die de tegenligger dan voorrang geven want het obstakel is langs deze kant. Maar wat doe ikzelf best?

2. Je mag een tweede poging doen bij het parkeren. Wanneer mag je dit beslissen? Moet dit als je nog in de auto zit, of mag dit na het uitstappen?

3. risicoperceptietest: ik las hier ergens dat je mag een notitieblokje meedoen en snelle notities maken zodat je de dingen die je ziet niet vergeet. Kan iemand dit bevestigen of dit zeker zo is? dan bereid ik mij zo voor.

Dankjewel! :)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: (Laatste?) vraagjes ivm praktijkexamen

Bericht door Inazuma »

nihaal schreef: 22 mar 2021, 17:42 1. Als je bezig bent met je manoever, moet je goed rondkijken of je niemand hindert en voorrang geven.
In principe moet je stoppen en je manoeuvre onderbreken om voorrang te verlenen indien nodig ...
Wat als je al volop bezig bent met bvb loodrecht in een vak parkeren en er komt een auto op het moment dat je de ganse doorgang blokkeert. Best het manoever afmaken toch? zelfs al zijn er nog een paar bewegingen nodig (smalle doorgang bvb) ?
Als je de ganse doorgang blokkeert, zal er weinig anders opzitten dan verder doen met manoeuvre
(en als er een ongeval van zou kunnen komen: stoppen !)
En wat moet je precies doen bij het in een rechte lijn achteruit rijden als er iemand achter je aankomt? Ik zou zelf gewoon stoppen en de achterligger door laten gaan (als dat kan)
idd, stoppen.
Wat als er dan ook nog eens een tegenligger aankomt? Hoe geef ik de achterliggerdan voorrang?
Dan moet je achterligger eerst de tegenligger laten passeren want je achterligger heeft jou als hindernis voor hem staan.
Je achterligger moet daarna rond jou rijden.
En nadien kan je verder doen ...

2. Je mag een tweede poging doen bij het parkeren. Wanneer mag je dit beslissen? Moet dit als je nog in de auto zit, of mag dit na het uitstappen?
Voor je uitstapt
Van zodra dat je ziet dat het niet goed komt, en niet meer te corrigeren is zonder terug te beginnen
(het is niet de bedoeling dat je heen en weer gaat manoeuvreren om jezelf goed te zetten, je moet dit op het examen in een vloeiende S-beweging doen)

Als je uitstapt, sta je geparkeerd ...
nihaal
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 dec 2020, 20:27

Re: (Laatste?) vraagjes ivm praktijkexamen

Bericht door nihaal »

Merci Inazuma :)
lala

Re: (Laatste?) vraagjes ivm praktijkexamen

Bericht door lala »

Wat hierboven staat, klinkt herkenbaar - dank voor toelichting.

Een vraag:
als je je manoeuvre onderbreekt , hoe toon je dit het best aan je medeweggebruiker?

bv. je bent bezig aan manoeuvre achteruit rijden, en pinkt dus niet. Weggebruiker nadert je langs achteren.
Optie 1: Ik rem (stoplichten aan) , stop met achteruit rijden (laat auto wél in achteruit staan) en pink ik naar rechts om aan te duiden dat ik niet meer ga verplaatsen. Ik laat me wel in achteruit staan.
Optie 2: Ik rem, stop met achteruit rijden (blijf wél in achteruit staan) en pink niet naar rechts
Optie 3: ik stop met achteruit rijden, zet de auto niét in achteruit (witte lampen uit) , en ik pink niet.
Optie 4: ik stop met achteruitrijden, zet de auto niét in achteruit (witte lampen uit) , en ik pink naar rechts.

Ik zou neigen naar optie 1, al weet ik dat ik mijn rechterpinker niet zou moeten aansteken want ik maak geen zijdelingse verplaatsing.
Als ik rekening houd met hoe ik de wegcode interpreteer, zou ik voor optie 3 gaan?
Het meest duidelijke als bestuurder zelf in het verkeer vind ik optie 1, denk ik.

ik hoor jullie meningen graag! :)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: (Laatste?) vraagjes ivm praktijkexamen

Bericht door Stefan Peeters »

Waarom zou je rechts pinken? Je gaat toch rechtdoor blijven rijden?

Je mag gerust in achteruit blijven staan. Dan weet je achterligger wat je van plan bent.

Mij lijkt optie 2 dus de meest geschikte.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: (Laatste?) vraagjes ivm praktijkexamen

Bericht door Inazuma »

Stoppen, in achteruit houden, en op rem blijven duwen

Zo ziet iedereen dat je gestopt staat/blijft én dat je achteruit wil rijden


Geen pinkers indien er geen (intentie tot) zijdelingse verplaatsing is ...
Plaats reactie