Examen: Oversteekplaats fietsers

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
willy

Examen: Oversteekplaats fietsers

Bericht door willy »

Deze vragen zijn vooral bedoelt over mijn gedrag bij het praktisch rijexamen In de praktijk zal ik meestal zowieso voorang geven als ik daar niemand anders mee hinder :
als ik een oversteekplaats voor fietsers nader geef ik dan aan fietsers en bromfietsers klasse A steeds voorang of enkel voorrang van rechts?
Indien een fietser te kennen geeft een rijbaan te willen oversteken moet ik dan stoppen of doorrijden vb hij stopt en kijkt om om te zien of de zijbaan vrij is ?
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: oversteekplaats fietsers

Bericht door digital »

willy schreef: als ik een oversteekplaats voor fietsers nader geef ik dan aan fietsers en bromfietsers klasse A steeds voorang of enkel voorrang van rechts?
Indien de fietser of 2-wielige bromfietser reeds begonnen is met oversteken, geef je voorrang.
Indien de fietser of 2-wielige bromfietser nog niet begonnen is met oversteken, heb jij voorrang. Dus gewoon doorrijden maar toch allert blijven en zorgen dat je kunt stoppen omdat fietsers en 2-wielige bromfietsers het verkeersreglement niet zo goed kennen als jou. Bij fietsende bejaarden, fietsende kinderen, mindervaliden ... dubbel voorzichtig zijn!!
willy schreef: Indien een fietser te kennen geeft een rijbaan te willen oversteken moet ik dan stoppen of doorrijden vb hij stopt en kijkt om om te zien of de zijbaan vrij is ?
Hiermee geeft de fietser aan dat hij jou gezien heeft. Als je voorrang hebt mag je verder rijden. Je moet vooral opletten bij fietsers die niet omkijken. Dit zijn de groep fietsers die denken dat zwakke weggebruikers altijd voorrang hebben. Deze fietsers durven dan ook eens voor je inschieten. Hier geldt dezelfde regel, neem je voorrang maar blijf allert zodat je bij een onregelmatigheid toch kunt stoppen.
Plaats reactie