Examen: Gebruik van de richtingaanwijzers

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
willy

Examen: Gebruik van de richtingaanwijzers

Bericht door willy »

Wanneer moet ik mijn richtingaanwijzers gebruiken:

Als er een auto geparkeerd staat op de rijweg die ik voorbij rijd lijkt het me duidelijk. Maar als er telkens tussen deze geparkeerde auto's een strook is van X meter, hoe groot moet de afstand tussen deze voertuigen dan zijn zonder dat ik telkens terug naar rechts en links moet uitwijken met gebruik van de richtingaanwijzers maar rechtdoor mag blijven rijden?

Moet ik mijn richtingaanwijzer gebruiker als ik door verkeersremmers (vb bloembakken die afwisselend op de rechtse en linkse rijstrook geplaatst zijn ) naar links en rechts moet slalommen ?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

eugeen schreef: a. Je zet je linker richtingaanwijzer aan.
Ik zou dit punt even willen opsplitsen in zijn verschillende onderdelen:
Je kijkt ruim van tevoeren in linker- en binnenachteruitkijkspiegel en over je linker schouder (dode hoek) om je ervan te overtuigen dat geen andere bestuurder reeds begonnen is met jou in te halen.Je ontsteekt je linker richtingsaanwijzers ruim van te voren om je voornemen tot uitwijken naar links kenbaar te maken (ongeveer 3 à 4 knipperingen van de richtingsaanwijzers), zodat een automobilist die je niet zou gezien hebben, jou nog met een geluidssignaal kan verwittigen om een dreigend ongeval te vermijden.Je kijkt nogmaals zoals hiervoor beschreven om je ervan te vergewisen dat geen andere bestuurder reeds begonnen is met je in te halen.Pas dan wijk je naar links uit.
willy schreef: Hoe groot moet de afstand tussen deze voertuigen zijn zonder dat ik telkens terug naar rechts en links moet uitwijken met gebruik van de richting aanwijzers maar rechtdoor mag blijven rijden?
In België bestaat hier geen concrete bepaling voor.

In Duitsland bepaalt de rechtspraak dat je slechts naar rechts moet terugkeren als je daar minstens 20 seconden zou kunnen rijden (rekening houdend met het feit dat je uitwijkt naar links van zodra je veiligheidsafstand tot een volgend geparkeerd voertuig te klein wordt). De afstand tussen de voertuigen hangt immers af van jouw snelheid.

Niets hoeft een Belgische rechter te beletten deze maatstaf te hanteren indien hij hem billijk lijkt.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Uw eerste vraag:
Quote: Wanneer moet ik mijn richtingaanwijzers gebruiken
Het principe is eigenlijk eenvoudig. Je rijdt op de rechtse rijstrook. Je merkt dat een auto op die rijstrook geparkeerd staat.

a. Je zet je linker richtingaanwijzer aan.
b. Je rijdt naar de rijstrook links van jouw.
c. Zodra je op die rijstrook rechtdoor kunt rijden (dus als het naar links rijden beëindigd is) zet je de linker richtingaanwijzer uit.
d. Je rijdt nu op de linker rijstrook om één of meerdere geparkeerde wagens voorbij te rijden.
e. Zodra je merkt dat er geen wagens meer geparkeerd staan en je dus terug naar de rechter rijstrook kunt gaan rijden, zet je de rechter richtingaanwijzer aan.
f. Zodra het naar echts rijden beëindigd is zet je de richtingaanwijzer uit.


Uw tweede vraag:
Quote: Moet ik mijn richtingaanwijzer gebruiker als ik door verkeersremmers (vb bloembakken die afwisselend op de rechtse en linkse rijstrook geplaatst zijn ) naar links en rechts moet slalommen ?
Als je omwille van een bloembak die op jouw rijstrook staat naar links moet rijden , moet je de linker richtingaanwijzer aanzetten.

Stel dat je dat niet doet en achter jou rijdt een bestuurder die die bak niet kon zien staan, dan is de kans groot dat hij tegen die bak rijdt. En dat is niet de bedoeling.
Plaats reactie