Model 3: vervallen. Spoedcursus autorijden

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
jill

Model 3: vervallen. Spoedcursus autorijden

Bericht door jill »

Hallo,

Mijn voorlopig rijbewijs B vrije opleiding is een jaar geleden verlopen. Ik heb door omstandigheden ook vrij weinig kunnen rijden en manouvres doen al helemaal niet. Mijn theoretisch is nog een jaar geldig.

Nu zou ik een rijbewijs volgend academiejaar goed kunnen gebruiken (ik zou dan veel moeten rijden) dus denk ik dat ik een soort spoedcursus ga proberen. Ik moet nu sowieso minstens 8u les volgen, ik ga er 20 ofzo doen en dan ineens examen doen. Denken jullie dat dit te doen is (natuurlijk verschilt dit van persoon tot persoon)? Manoeuvres zal ik wel veel kunnen oefenen (op een zo goed als gratis terrein) dus dat zal niet zo'n probleem zijn, het is het op de baan rijden waarvan ik niet zeker ben dat ik dit voldoende voor het examen zal kunnen na 20u.
Ik verwacht ook zeker niet dat ik de eerste keer zal slagen maar ik hoop toch na 3 keer geslaagd te zijn.

Wat denken jullie?
groetjes...
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Klik even op onze site op het eerste topic: Rijbewijs WIE/WANNEER.
Daar staan de verschillende mogelijkheden in uitgelegd.

Welk model had je nu ?
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Hallo Jill
Quote: ik moet minstens 8u doen zoals u ook zegt maar dat is sowieso te weinig dus ik neem er 20
Begin met 8 uur (of enkele meer)
Vraag aan uw lesgever van de rijschool dat hij voortdurend evalueert.
Vind je begeleider dat je na 10 of 12... uur voldoende kent, dan kan je examen gaan doen.
Vind je begeleider dat het nog niet voldoende is, kan je nog extra uren nemen.

Mischien heb je met 10 uur voldoende praktijk, mischien heb je pas na 25 uur voldoende praktijk? Ik hoop voor jou dat het zo vlug mogelijk lukt.


Quote: VANAF 5 SEPTEMBER 2005

Proef op het privé terrein:
Manoeuvres
. voorafgaande controles
. verstellen van de zitplaats van de bestuurder voor een juiste zithouding
. afstellen van de achteruitkijkspiegels, veiligheidsgordel en hoofdsteun
. nakijken of de portieren goed gesloten zijn
. banden, remmen, stuurinrichting, vloeistoffen, lichten, verluchting, richtingaanwijzers en geluidstoestel worden steekproefsgewijze gecontroleerd
. de nodige voorzorgsmaatregelen nemen bij het verlaten van het voertuig, zoals op de openbare weg
. in rechte lijn achteruitrijden
. keren in een smalle straat
. achteruit parkeren en de parkeerplaats vooruit verlaten
jill

Bericht door jill »

Bedankt, ik hoop ook dat het me zal lukken. Proficiat trouwens met de site!
jill

Bericht door jill »

Ik had model 3 (vrije opleiding zoals er in het begin van mijn bericht staat), ik heb dus nog geen lessen gehad.
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Twee punten zijn belangrijk:

1. Het bewijs dat je geslaagd bent voor je theorie-examen blijft 3 jaar geldig.
D.w.z. dat je dus 3 jaar de tijd hebt om een rijbewijs te halen.
2. Ja mag eenmaal van model veranderen.

In jouw geval is je voorlopig rijbewijs model 3 vervallen.
Quote: Na het vervallen van het voorlopig rijbewijs Model 3, kun je de opleiding enkel voortzetten via een erkende rijschool. Je bent dan verplicht om minimum 8 uur praktijklessen te volgen.
Ik zou dus zo snel mogelijk contact opnemen met een rijschool en die praktijkuren gaan volgen.

Dan kan je opnieuw examen gaan afleggen. Je moet er wel rekening mee houden dat in de meeste examencentra er een wachttijd is van enkele weken alvorens je het praktijkexamen kan afleggen.

Is dit antwoord voldoende duidelijk?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Jill, als je bereid bent het nodige aantal uren lessen bij de rijschool te volgen, mag je gerust zijn dat het je zal lukken om op de kortst mogelijke tijd een rijbewijs te behalen.

Rijschoollesgevers zijn vertrouwd met leerlingen die te weinig gelegenheid gehad hebben om te oefenen, en in een snelcursus moeten klaargestoomd worden voor het examen.

Het onmogelijke wordt onmiddellijk gedaan. Op verzoek doen wij wonderen. Toveren duurt iets langer.

Of zoals het in de berichten voor de scheepvaart staat: "De werken zullen zoveel langer duren als nodig is en zoveel korter als mogelijk is."
jill

Bericht door jill »

Ik heb reeds contact opgenomen met de rijschool hoor, ik kan half augustus lessen nemen en dan examen doen ergens in september (het nieuwe praktijkexamen met maar 3 manoeuvres maar met controles dan want dit gaat in vanaf 5 september als ik mij niet vergis). Eigenlijk was de vraag of het mogelijk is met 20u les (ik moet minstens 8u doen zoals u ook zegt maar dat is sowieso te weinig dus ik neem er 20) voldoende te kunnen rijden om te slagen in de proef op de openbare weg (manoeuvres kan ik zelf nog wél oefenen maar ik mag dan zelf niet meer op de baan) aangezien ik tijdens mijn stage maar weinig heb gereden en dit is zelfs al meer dan een jaar geleden.

Ik ga het in ieder geval proberen en fameus mijn best doen en we zien wel wat er van komt...
groetjes
jill

Bericht door jill »

Ik ben daarstraks naar de rijschool geweest en de lessen vastgelegd (18u en ik mag er altijd annuleren maar ik zal ze wel kunnen gebruiken volgens mij), nu is het zo dat ik op 1 september examen moet doen, dus dan moet ik nog wel de 4 manoeuvres doen ipv 3, wel spijtig maar ja. Ik bekijk het nog wel, de instructeur zal na een aantal lessen ook wel weten of het te doen is of niet en indien nodig kan ik de rest van de lessen annuleren en twee jaar wachten en terug opnieuw beginnen met alles. Toch hoop ik dat het nu zal lukken en ik heb er net iets meer vertrouwen in gekregen nu, ook door jullie berichtjes, bedankt !
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

jill schreef: (18u en ik mag er altijd annuleren...
De meeste rijscholen vragen niet meer gewenste lessen minimum 1 week op voorrand af te zeggen zodat ze een andere leerling in de plaats kunnen zoeken. Vraag dit na bij je rijschool zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Verder nog veel succes met de lessen en laat iets weten als je geslaagd bent.
jill

Bericht door jill »

Dit heb ik idd nagevraagd en ik kon altijd (na zelfs 1 les mocht ik de overige 16u annuleren indien het een hopeloze zaak leek ) kosteloos annuleren, het staat idd wel anders op het briefje dat ik heb gekregen (tot zoveel dagen kosteloos en anders vergoeding) maar ik vertrouw haar op haar woord en als ze later iets anders zegt en ik toch zou moeten betalen, gaan ze daar wat meemaken
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Misschien een tip voor het latere leven.

Als op een document "X" staat (vb je moet bij annulatie betalen) en men zegt mondeling "Y" (vb je mag gratis annuleren), zeg dan gewoon:

"Wil je dat even op dit document noteren, om later misverstanden te voorkomen".
jill

Bericht door jill »

Ik heb eergisteren na 18u les (heb er dus geen geannuleerd) mijn praktisch examen gedaan en ik ben geslaagd . Het was dus toch te doen, hoewel ik tijdens mijn examen een aantal erg stomme fouten heb gemaakt. Mijn examinator (ik weet zijn naam niet maar het was volgens mij een jonge dertiger en hij had kort bruin haar) was heel schappelijk en vriendelijk en het was dus bij mij niet zo dat ze je buizen voor de minste fout (ik moest in Kontich examen doen), hopelijk is dit een beetje een geruststelling voor de mensen die nog moeten, succes nog allemaal...
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Ik ben maandag 19 aan de beurt :p ook in kontich..
Ik heb genoeg geoefend :p (6 maand alleen gereden, dan 6 maand met begeleider)
Hopelijk geraak ik er ook door .. want het is al mn 3de keer :p (maneuvers was de eerste keer er door )
Plaats reactie