Een onduidelijke situatie

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Maria

Een onduidelijke situatie

Bericht door Maria »

Een onduidelijke situatie:
Een voorlopig rijbewijs (model3) is al een hele tijd vervallen. De persoon heeft indertijd geen examen afgelegd. Op aanraden van de rijschool heeft deze persoon onlangs het theorie-examen (met succes) opnieuw afgelegd. Hierna 18 uur rijles gevolgd en de afspraak voor het rijexamen was al gemaakt. Tijdens de laatste rijles wordt er door de instructeur gezegd dat de persoon pas in maart volgend jaar in aanmerking komt voor het afleggen van een rijexamen omdat dan de drie jaar voorbij zijn die men moet wachten om opnieuw een voorlopig rijbewijs aan te vragen?????
Deze situatie is mij heel onduidelijk, waarom nu zoveel uren rijles volgen, en zoveel betalen, als ze pas volgend jaar in maart rijexamen mag gaan doen?
Wie kan hier een beetje duidelijkheid in brengen?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Maria,

Ik zal een poging doen om het even eenvoudig uit te leggen:

1. Het theorie-examen.

- Slaag je, dan krijg je een attest dat je geslaagd bent.
- Dan heb je drie jaar de tijd om een RIJBEWIJS te halen.
- Doe je dat niet binnen die drie jaar, dan moet je opnieuw theorie-examen afleggen. (Blijft weer 3 jaar geldig)

2. Praktijk.

- Zodra je het attest in handen hebt dat je geslaagd bent voor je theorie-examen, MAG je met de praktijkopleiding beginnen.
- Hiervoor kies je een van de modellen (Jij koos MODEL 3)
- Je hebt een bepaalde periode dat je via het gekozen model de opleiding kan volgen.
- Eenmaal mag je van model veranderen.

3 Na drie jaar.

Drie jaar na je verval van je voorlopig rijbewijs kun je opnieuw een voorlopig rijbewijs bekomen (M1, M2 of M3).
(Je moet dan wel opnieuw theorie-examens afleggen)
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Een onduidelijke situatie

Bericht door digital »

Maria schreef: Een onduidelijke situatie:
Een voorlopig rijbewijs (model3) is al een hele tijd vervallen. De persoon heeft indertijd geen examen afgelegd. Op aanraden van de rijschool heeft deze persoon onlangs het theorie-examen (met succes) opnieuw afgelegd. Hierna 18 uur rijles gevolgd en de afspraak voor het rijexamen was al gemaakt. Tijdens de laatste rijles wordt er door de instructeur gezegd dat de persoon pas in maart volgend jaar in aanmerking komt voor het afleggen van een rijexamen omdat dan de drie jaar voorbij zijn die men moet wachten om opnieuw een voorlopig rijbewijs aan te vragen?????
Deze situatie is mij heel onduidelijk, waarom nu zoveel uren rijles volgen, en zoveel betalen, als ze pas volgend jaar in maart rijexamen mag gaan doen?
Wie kan hier een beetje duidelijkheid in brengen?
Iets ontgaat mij waarschijnlijk maar met de rijschool kun je toch altijd examen afleggen als je een bewijs voor kunt leggen dat je je verlopen voorlopig rijbewijs terug hebt binnengeleverd (mits volgen van de wettelijk opgelegde uren).

Heeft die persoon zijn 2de voorlopig rijbewijs reeds afgehaald??
Plaats reactie