Examen: Afremmen op motor tijdens praktijkexamen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Triki Christiane

Examen: Afremmen op motor tijdens praktijkexamen

Bericht door Triki Christiane »

Hallo,

Ik ben vlijtig aan het leren autorijden met als begeleider mijn man (tot hiertoe geen ruzies).

Hij leert mij ook af te remmen op motor, mag dit eigenlijk wel op het praktijkexamen (ik heb horen zeggen van niet)?

Bedankt alvast voor uw informatie

Triki Christiane
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Remmen op de motor is toegelaten maar je mag hierbij niet overdrijven zodat de wagen plots in snelheid afneemt.
Ook niet overdrijven door alleen maar op de motor te remmen en je rempedaal niet meer te gebruiken.
Het remmen op de motor is vooral aangewezen bij hoge snelheden.

Als je op een traject met veel gevaarlijke dalingen constant je remmen gebruikt en het is zeer warm weer, dan kan het zijn dat je remschijven niet de kans krijgen om af te koelen. Je loopt dan het risico je schijven te oververhitten. Door je motorrem te gebruiken zullen je remschijven minder belast worden en dus op tijd afkoelen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik zou zelfs nog meer durven zeggen: ook op niet gevaarlijke afdalingen en zelfs bij koud weer, kunnen de remmen oververhit geraken.

Naast de remschijven, verhitten ook de remblokjes. Stijgt hun temperatuur boven 650 à 700° C, dan bereiken ze plots een temperatuur waarbij hun wrijvingscoëfficiënt drastisch afneemt (fading).

De remvloeistof van haar kant absorbeert in de loop van de tijd water uit de lucht. Als de remvloeistof te warm wordt, gaat dit water koken. Het gaat dus over van een vloeistof naar een gas, dat samendrukbaar is. Het rempedaal zal dan sponzig aanvoelen en meermaals moeten ingetrapt worden alvorens een redelijke remkracht te bereiken. Vandaar de noodzaak om de remvloeistof minstens om de 2 jaar te laten vervangen.

Opgelet ook voor recente BMW motorfietsen (inclusief het vlaggeschip K 1200 S), waarbij het ABS en de rembekrachtiging uitvallen van zodra de batterij en de alternator niet voldoende spanning meer kunnen leveren.

De bestuurder wordt hierdoor in een kritieke situatie verrast. Wegens het uitvallen van de rembekrachtiging, dient hij in een fractie van een seconde de voorremgreep veel sterker in te knijpen, waarbij hij het risico loopt het voorwiel te blokkeren en onderuit te gaan, aangezien ook het ABS uitgevallen is.

Het gaat hier om ongeveer 250.000 motorfietsen met een eigen massa tot 400 kg en een topsnelheid tot 260 km/h. Een levensgevaarlijke situatie, niet alleen voor de motorrijder, maar ook voor de andere weggebruikers in zijn omgeving.
Bron
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Hij leert mij ook af te remmen op motor, mag dit eigenlijk wel op het praktijkexamen (ik heb horen zeggen van niet)?
Er wordt op een examen altijd afgeremd op de motor en wel op 2 manieren:
1) Om de remmen te sparen zoals hierboven reeds is uitgelegd.
2) Om aan te tonen dat je goed kunt schakelen:

Er wordt niet alleen gekeken of je van eerste naar vijfde kunt schakelen maar ook het terugschakelen moet je onder de knie hebben

1ste versnelling dient alleen om te vertrekken vanaf 20km/u naar 2de vanaf 40km/u naar 3de de vanaf 60 km/u naar 4de en vanaf 80km/u naar 5de

Nu als je snelheid gaat minderen moet je op de juiste mannier terugschakelen
onder de 80/u naar 4de, onder de 60/u naar 3de onder de 40/u naar 2de
en nooit naar 1ste voor je voledig stilstaat want de eerste diende alleen om te vertrekken.

Als je op die mannier terugschakelt dan heb je 2 voordelen.
1) je remt af op de motor zoals het hoort.
2) als je bv. in derde 50/u rijdt en het verkeer versnelt dan weer dan zit je vanzelf in de juiste versnelling.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie