Stress !!!!

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
vanessa
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 apr 2006, 00:00

Stress !!!!

Bericht door vanessa »

Beste,
Op 1 juni ben ik mijn praktisch examen gaan afleggen. Ik heb model 1 dus 10u rijschool gehad...mijn laatste 2uur voor het examen waren ok.Mijn begeleider van de rijschool had er het grootste vertrouwen in dat ik geslaagd zou zijn, alsook mijn 2 "gewone" begeleiders...Zeker mijn manouvers zouden geen probleem zijn, ik deed ze blindelings... Nu ben ik geweest en natuurlijk ZWAAR GEBUISD OP MEN MANEUVERS !
Ik was zo zenuwachtig dat ik NIETS meer kon !! Ik kon amper vooruit rijden, het was een RAMP !! Mijn benen trilden zo hard dat ik ze niet kon stil houden op mijn embriage ! Het was echt terecht dat ik niet geslaagd was, ik was precies zwaar gedrogeerd terwijl ik helemaal niets had ingenomen, zelf geen kalmeermiddel of dergelijke! Het was een catastrofe en ik ben nu zo hard verschoten dat ik al 2 weken niet meer heb gereden en binnen 3 weken moet ik opnieuw examen gaan afleggen ! Ik weet dat ik het kan maar ik ben bang dat ik opnieuw door de zenuwen volledig ga blokkeren!Ik ben heel hard van mezelf geschrokken, ik wist niet dat het zo erg kon zijn! Heeft iemand raad ivm zenuwen? Ik heb echt getracht om mezelf rustig te houden maar dat lukt echt niet, wat ik ook deed, ...dit is iets dat ik blijkbaar niet onder controle kan houden !! Ik hoop dat iemand me kan helpen !!!!
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Vanessa
Quote: Ik ben nu zo hard verschoten dat ik al 2 weken niet meer heb gereden en binnen 3 weken moet ik opnieuw examen gaan afleggen ! Ik weet dat ik het kan maar ik ben bang dat ik opnieuw door de zenuwen volledig ga blokkeren!Ik ben heel hard van mezelf geschrokken, ik wist niet dat het zo erg kon zijn!
Zenuwen kunnen natuurlijk een belangrijke hinderpaal zijn. Je kent alles en plots slaan de zenuwen toe. Je bent ineens jezejf niet meer, met alle gevolgen.

Uit jouw briefje leer ik alvast drie zaken:

1. Je vindt zelfs dat je het voldoende goed kent.
2. Je begeleider van de rijschool vond dat je het voldoende goed kon.
3. Je twee andere begeleiders vonden dat je het goed genoeg kon.

Dat is natuurlijk al heel positief.
Het was erger als je zou geschreven hebben: zowel ik als mijn begeleiders vonden wel dat ik nog onvoldoende goed kon rijden. In dat geval zou het ook normaal geweest zijn dat je niet geslaagd was.

Als je de volgende weken nog wat extra kunt oefenen, zal het "kunnen rijden" alleen maar verbeteren. Als je dus examen gaat afleggen moet je daar niet echt over panikeren.

De vraag die jij je moet stellen is: waarom ben ik eigenlijk zo zenuwachtig. Ik ken het antwoord hoor: het is niet omdat je niet kunt rijden, maar wel omdat je zo'n grote schrik hebt dat je tijdens het examen toch iets verkeerd zou doen en bijgevolg niet zou slagen.
En eenmaal de zenuwen toeslaan, blokkeer je en loopt alles verkeerd.

Ik kan je alleen maar de raad geven hoe ik, in dat geval, dit probleem voor mij zou aanpakken.

1. Ik zou alvast de resterende dagen nog wat oefenen.
2. Ik zou tegen niemand vooraf zeggen dat ik opnieuw examen ga doen.(dan heb ik ook geen probleem om hen achteraf uit te leggen dat ik misschien weer niet geslaagd ben.
3. Ik zou het tweede examen gaan afleggen met de ingesteldheid van: "het kan mij deze keer niet schelen of ik slaag of niet". Pas de derde keer wil ik echts slagen.

Als je zo naar je examen gaat, moet je voor niets zenuwen hebben.
Niet omdat je het niet kunt, (want je kunt het). Niet voor de klap achteraf, want nietmand weet dat je je examen gaat doen en niet voor jezelf, want je beschouwde het deze keer als een soort extra repetitie.

Laat eens horen wat je ervan vindt?
vanessa
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 apr 2006, 00:00

Stress !!!!!

Bericht door vanessa »

Beste Eugeen,

Bedankt voor je antwoord ! Ik zal het in ieder geval trachten op te volgen ! Dus je denkt niet dat ik misschien iets kalmerends zou moeten nemen ofzo? Mijn nicht werkt in een apotheek en die heeft me gezegd dat er druppeltjes bestaan die je rustig maken maar waar je wel volledig bij je verstand blijft (helder)... Misschien moet ik zoiets eens proberen of raden jullie dat af? Ik weet dat er ook iets bestaat van Bach Bloesem, das iets natuurlijks (maar of dat gaat helpen is natuurlijk ni zeker)...

Bedankt voor je info !

ps. Proficiat met dit initiatief, dit verdiend echt een pluim ! Je helpt zoveel mensen !! Ik heb men theorie trouwens ook via deze site geleerd en ik was zonder enig probleem geslaagd ! Maar 3 kleine foutjes ! Dus bedankt !!
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dat medicamentje kan je misschien bij de derde poging proberen.

Ik zou nu echt met de ingesteldheid gaan: het kan mij echt niet schelen of ik er deze keer door ben. Het is een generale repetitie. Je absoluut geen zorgen maken. Met de smile in de auto stappen... klinkt het niet dan botst het maar.

Als het je echt niet kan schelen, zal je ook geen zenuwen hebben.

En stel dat het lukt en je legt toevallig tijdens deze repetitie het parcours zonder fouten af, ok, zoveel te beter.
vanessa
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 apr 2006, 00:00

Stress !!!!

Bericht door vanessa »

Ok, dat zal ik eens proberen ...
Nu stel dat ik er niet door ben de 2de keer, ik heb dus model 1, dan moet ik examen afleggen met de wagen van de rijschool, maar moet ik dan ook opnieuw exta lessen nemen? Of moet ik dan gewoon 2 uur betalen om het examen mee af te leggen dus 95€ ??
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote:
a. De eerste twee examenkansen mag je met je eigen voertuig (samen met je begeleider) rijden of met een voertuig van de rijschool (samen met de instructeur).
b. Ben je dan niet geslaagd, dan gebeuren de volgende examens met een rijschoolvoertuig.
Ik lees in de voorschriften niet dat je eerst opnieuw 2 uur les moet volgen.
vanessa
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 apr 2006, 00:00

Stress...maar geslaagd ...

Bericht door vanessa »

Beste,

Enkele weken geleden lanceerde ik een vraag ivm men enorme stress...Wel, ik heb jullie raad opgevolgd en heb ditmaal tegen niemand gezegd dat ik examen ging doen...ik heb getracht om er zo weinig mogelijk aan te denken want als ik er nog maar aan durfde denken kreeg ik weer een paniekaanval

Ik heb vanmorgend men examen afgelegd en ben ditmaal geslaagd ! Ik heb men zenuwen onder controle kunnen houden !!!
Nu begint het echte werk ... helemaal alleen in de auto rijden..best wel spannend !

Nog eens proficiat met jullie website, hopelijk blijven jullie nog heel lang verderdoen !

Groetjes, Vanessa
stefke

Bericht door stefke »

ik heb vanmorgen hetzelfde probleem gehad als vanessa. Eerst waren de laatste 2 uren rijles, waar ik alle maneuvers tot 3 x toe goed deed. Daarna de weg op en de rijinstrecteur feliciteerde mij met mijn rijstijl. Daarna naar het examencentrum, afspraak om 10 u 45, nagelbijtend zitten wachten tot 11 uur. Om 11 uur kwam de examinator toe en zei me dat ik naar de wagen kon. Ik reed de wagen naar het eerste maneuver, maar de examinator maakte rustig nog een praatje met mijn instructeur. De zenuwen namen toe. Om 11 u 08 (ik keek op mijn klokje) kwam de examinator eindelijk naar me toe. Hij vroeg me eerst om de lichten, de richtingaanwijzers enz... te tonen. Dan vroeg hij me om mijn stoel te verplaatsen enz...... en aan te tonen hoe ik de banden controleerde. Maar toen ik het maneuver achteruitrijden moest uitvoeren, ging het fout bij eerste paaltje (ik raakte het met mijn spiegel). Ik dacht dat de examinator ging zeggen dat het examen afgelopen was. Maar hij zei niets (ik dacht nog bij zelf, heeft die dat niet gezien of zo). Dus ik reed wat vooruit en reed dan in één rechte lijn achteruit. (zonder ook maar één paaltje meer te raken). ook het parkeren en keren in een korte straat ging vlot. Nu dan kwam hij toch doodleuk zeggen dat we niet op de baan gingen.
Nu heb ik op 7 november mijn 2 ° beurt, hopelijk lukt het dan wel om mijn zenuwen onder controle te krijgen.
lieken
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 okt 2005, 00:00

Bericht door lieken »

Oei Stefke...dat is wel jammer voor je...

Maar het zal je zeker lukken... je weet dat je je manoeuvres kunt...alleen moet je er misschien nog wat meer op oefenen onder je eentje...De twee weken voorafgaand aan mijn examen ben ik dagelijks naar het oefenterrein van de school geweest en heb ik elke dag een uur manoeuvres gedaan...Ik kan je verzekeren dat ze je na een halfuur al dik tegensteken maar het is de moeite waard...

In het begin moest ik redelijk veel nadenken voordat ik wist hoe ik een manoeuvre moest doen...je moet ervoor zorgen dat je dat bijna blindelings kan...Dat je die paaltjes op die manier echt volledig omzeild...en dan gaat t je zeker lukken...Zenuwen zijn meestal een gevolg van een bepaalde onzekerheid die toch in je sluimert...Door die manoeuvres ongelooflijk veel te oefenen, schakel je die onbewuste onzekerheid volledig uit...Ik wens je veel succes en als er nog iets is, laat je t gerust weten!
lieken
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 okt 2005, 00:00

Bericht door lieken »

Jozef schreef: Beste Lieken,

Ik denk dat je hier de vinger legt op iets wat heel belangrijk is: oefenen. Dagelijks. Niet één keer per week 2 of 3 uren, maar elke dag minstens een half uur.

Alleen zo krijg je het allemaal zodanig onder de knie, dat je op het examen geen stress meer hebt, maar alleen nog maar eens voor de zoveelste keer datgene gaat opvoeren waarvan je zeker weet dat je beheerst.
Voila...Dat is inderdaad de raad die ik ook wou meegeven...

Ikzelf was in het begin in de manoeuvres ook totaal geen crack...ik moest redelijk hard nadenken hoe ik ook weer dat ene manoeuvre moest doen... Maar door die twee weken voor t examen echt alle dagen een uur te gaan oefenen ging het helemaal vanzelf op het examenterrein. Ik stond enkel met mijn voorste wiel ietsje te ver van de boordsteen maar de andere twee manoeuvres (smalle doorgang en keren in de straat) waren helemaal perfect en dus was ik geslaagd. Ik moest dan vertrekken vanop de gecreërde helling op het examenterrein. Op de baan maakte ik volgens mij geen enkele fout want k heb geen opmerkingen gehad na het examen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet naar gevraagd heb toen ik de zin: "Annelies, je bent geslaagd" van de examinator hoorde.

Oefenen dus allen tot je die paaltjes grondig beu bent...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Lieken,

Ik denk dat je hier de vinger legt op iets wat heel belangrijk is: oefenen. Dagelijks. Niet één keer per week 2 of 3 uren, maar elke dag minstens een half uur.

Alleen zo krijg je het allemaal zodanig onder de knie, dat je op het examen geen stress meer hebt, maar alleen nog maar eens voor de zoveelste keer datgene gaat opvoeren waarvan je zeker weet dat je beheerst.
sledge
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 apr 2006, 00:00

Bericht door sledge »

tot je het bij wijze van spreken blindelings kan

het kan ook nooit kwaad tegen de examinator uw zenuwachtigheid uit te leggen, het is maar een mens die in het verleden wel gelijkaardige gevallen heeft gehad en die het waarschijnlijk aprecieert dat je zegt dat je zenuwachtig bent, ook hij zal je wel even toespreken en gerust stellen

hoe ik vroeger naar mijn mondelinge examens ging met het idee dat ik toch gebuisd was, ook al kende ik het rot van buiten. Ik was altijd zenuwachtig maar bij de eerste vraag verdween dat
stefke

Bericht door stefke »

lieken schreef: Oei Stefke...dat is wel jammer voor je...

Maar het zal je zeker lukken... je weet dat je je manoeuvres kunt...alleen moet je er misschien nog wat meer op oefenen onder je eentje...De twee weken voorafgaand aan mijn examen ben ik dagelijks naar het oefenterrein van de school geweest en heb ik elke dag een uur manoeuvres gedaan...Ik kan je verzekeren dat ze je na een halfuur al dik tegensteken maar het is de moeite waard...

In het begin moest ik redelijk veel nadenken voordat ik wist hoe ik een manoeuvre moest doen...je moet ervoor zorgen dat je dat bijna blindelings kan...Dat je die paaltjes op die manier echt volledig omzeild...en dan gaat t je zeker lukken...Zenuwen zijn meestal een gevolg van een bepaalde onzekerheid die toch in je sluimert...Door die manoeuvres ongelooflijk veel te oefenen, schakel je die onbewuste onzekerheid volledig uit...Ik wens je veel succes en als er nog iets is, laat je t gerust weten!
vandaag voor de 2 ° keer geweest en ....................


erdoor

Ik had de vorige week elke dag een uurke gaan oefenen, achteruitrijden heb ik wel 60 keer gedaan, ook als ik fout opgesteld stond toch achteruitrijdend al corrigerend.

Vanmorgen naar de rijschool nog wat geoefend met de instructeur. Dan naar het examencentrum, opnieuw 20 minutjes wachten (maar ik bleef rustig). Dan mijn maneuvers (ik stond niet helemaal perfect opgesteld bij het achteruitrijden maar kon corrigeren), ook mijn parkeren en keren gingen goed. Toen zei de examinator (nu een vriendelijke dame die me vooraf veel succes wenste, vorige keer een oudere norse man): we gaan de baan op. Op de weg geen enkel probleem gehad . Aangekomen in het examencentrum zei de dame dat ik geslaagd was (enkel mijn indraaien wat korter te doen). Ik kon haar wel een zoen geven, mag dit eigenlijk

Ik kan dus enkel maar het advies van lieken bevestigen: veel oefenen en liefst alleen (want ik ging met mijn schoonpa eerst gaan oefenen en die probeerde constant aanwijzingen te geven, terwijl je die op het examen ook niet krijgt).

aan allen hier bedankt voor de tips
lieken
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 okt 2005, 00:00

Bericht door lieken »

Dikke proficiat Stefke!

Zo zie je maar dat het wel degelijk door veel te oefenen vlekkeloos verloopt... Het spreekwoord zegt dan ook niet voor niks: "Oefening baart kunst".

Geniet maar van je "echte" rijbewijs!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ook van mij een dikke proficiat, Stefke!
Stefke schreef: Ik kon haar wel een zoen geven, mag dit eigenlijk?
Hoewel dat voor het rijbewijs geen rol speelt, mag zoiets eigenlijk niet zonder haar eerst om toestemming te vragen.

Hoe de dame in kwestie erop zou reageren, kun je niet voorspellen. Misschien zou ze het als een ongewenste intimiteit ervaren. Of misschien was het jaren geleden dat er nog een man haar gezoend heeft, en zou ze dolblij geweest zijn. Hoe dan ook, denk ik niet dat je voor één zoen in de gevangenis zou geraken.

Niets kon je natuurlijk ervan weerhouden om haar te vragen of je haar misschien na haar werktijd op een drankje mocht trakteren, zodat ze al wat meer in de sfeer kwam ...
lieken schreef: Oefening baart kunst
Juist. Veel succes nog met het baren, hé Stefke.
Plaats reactie