Voorlopig rijbewijs + huren auto/ oefenen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
claudine
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2005, 00:00

Voorlopig rijbewijs + huren auto/ oefenen

Bericht door claudine »

Is het mogelijk om met een voorlopig rijbewijs (gekregen na lessen rijschool) een auto te huren (met de bedoeling te oefenen). Ik mag dus altijd alleen rijden (+24 jr)
Ik ken niemand in mijn buurt waar ik durf aan vragen de auto te gebruiken (je weet maar nooit wat ik er mee tegenkom, voor de meeste die ik ken is hun auto hun broodwinning)
Blijkbaar zal ik sowieso niet slagen als ik niet oefen, dan wordt het voor mij eigenlijk toch wel héééééél erg kostelijk.
Vind het uiteindelijk nogal straf dat de overheid voorziet dat je een auto nodig hebt om jouw rijbewijs te halen terwijl eigenlijk overal gepromoot wordt je auto weg te doen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Beste Claudine,
Als ik het goed begrijp wil je een auto van de rijschool huren?
Maar ik denk niet dat er een rijschool bestaat waarin men hun auto’s verhuurd, want die auto’s zijn natuurlijk ook hun broodwinning.
Ze brengen hun het meeste op als er les mee gegeven wordt.

Een wagen huren in een bedrijf wat wagens verhuurt zou een oplossing kunnen zijn, maar ik denk dat dan de kosten zeer hoog zullen oplopen en dat is niet je bedoeling.

Een tweedehands wagen kopen is ook een mogelijkheid en als je eenmaal je rijbewijs hebt zou je die nog terug kunnen verkopen indien je geen auto in je bezit meer zou willen hebben.
Maar je zit dan natuurlijk ook met een verzekering, en wegenbelastingen natuurlijk.

Je schrijft dat je het raar vind dat men met de auto praktijk zou moeten afleggen,
Ik zou graag willen weten hoe jij het zou voorstellen, want ik zie niet zitten hoe je zonder auto een rijbewijs (praktijk) zou kunnen behalen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
claudine
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2005, 00:00

Bericht door claudine »

Een auto huren is een optie voor mij, 't is alleszins goedkoper dan een paar lessen bij de rijschool , kan dan de auto nog gebruiken voor andere zaken (mijn vriend heeft een rijbewijs maar ook geen auto, kan wel goed rijden). Wist niet dat dit kon.


Een tweedehandsauto heb ik ook al aan gedacht, maar 't zijn inderdaad de andere kosten die dan toch weer doorwegen. Uiteindelijk is het op dit moment vooral mijn bedoeling mijn rijbewijs te halen, geen auto te kopen.

Wat het niet bezitten van een auto betreft, voor mij is de oplossing nogal eenvoudig, als je rijschool volgt (waarvoor je uiteindelijk toch bijna een maandloon kan betalen) zou ik het logisch vinden als je ook auto's kan gebruiken (evt. van diezelfde rijschool), of een soort autodelen voor mensen met voorlopig rijbewijs, liefst gratis natuurlijk, maar anders tegen een betaalbare vergoeding.
De overheid investeert ook in Cambio autodelen voor mensen die reeds over een rijbewijs beschikken, waarom niet voor diegenen die een voorlopig rijbewijs dienen te halen (uiteraard met de veronderstelling dat je dan wel een aantal lessen in de rijschool hebt gedaan).
Je mag met je voorlopig rijbewijs uiteindelijk afhankelijk van je leeftijd ook maar op bepaalde momenten rijden.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Een wagen huren in een bedrijf wat wagens verhuurt zou een oplossing kunnen zijn, maar ik denk dat dan de kosten zeer hoog zullen oplopen en dat is niet je bedoeling.
Ik denk dat dit ook niet mogelijk is omdat:

- De verhuurfirma zal het rijbewijs vragen.
- Er zouden speciale regelingen moeten getroffen worden met de verzekeringsmaatschappij. Zij moet aanvaarden dat iemand met L rijdt met die wagen
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Een auto huren zal volgens mij niet lukken met een voorlopig rijbewijs.

Een auto huren is goed voor enkele dagen in noodgevallen, maar zou op langere termijn wel zeer duur uitvallen. Zeker als er zou verhuurd worden aan bestuurders met een voorlopig rijbewijs, waarbij de verzekeringspremie sterk zou stijgen.

Een eventuele dergelijke verhuuractiviteit, met de investeringen in het wagenpark die ze vereist, behoort niet tot het bestek van de rijscholen. Wat de leswagens van de rijschool betreft: deze rijden niet zelden 12 uur per dag van maandag tot vrijdag en 8 uur op zaterdag. In een typische rijschool leggen ze op 3 jaar 120.000 km af, en dient om het anderhalf jaar de helft van het wagenpark vervangen te worden.

Een degelijk tweedehandswagentje lijkt mij financieel de interessantste oplossing, temeer daar je de kosten wellicht zou kunnen delen met je vriend.

De overheid doet op dit vlak inderdaad geen enkele tegemoetkoming. Het enige dat de overheid doet om de rijopleiding goedkoper te maken, is een amateuristische opleiding promoten, met alle gevolgen vandien voor het latere verkeersgedrag van de kandidaten.

Ondermeer door de hoge BTW-aanslagvoet op de lesgelden en de zeer hoge loonlasten in België, kan een rijschool haar prijzen niet verlagen zonder in te boeten op de kwaliteit.

Bekijk een rijschool evenwel niet als een rijbewijswinkel. Het rijbewijs is geen bewijs dat je goed kan rijden, enkel een toelating om een voertuig te besturen (de Franse term "le permis de conduire" geeft dit veel beter weer).

In de rijschool gaat het echter om veel meer dan het behalen van een rijbewijs. De bedoeling is de kandidaat zodanig de toepassing van de verkeersregels, de rijtechnieken en rijvaardigheden te leren beheersen, dat hij vlot, ontspannen en met volle aandacht voor het verkeer kan rijden, maar ook om hem de technieken van anticipatief en defensief rijgedrag bij te brengen, die van hem een veilige bestuurder zullen maken. Dit is een vak, dat talent, opleiding en ervaring vereist, en niet in het bereik van de amateur ligt.

Als je het zo bekijkt, is de opleiding in een erkende rijschool zeker haar prijs waard. Je zou jezelf of iemand anders immers toch niet voor de rest van zijn leven willen verminken door een gebrekkige rijopleiding.
claudine
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2005, 00:00

Bericht door claudine »

uiteraard ken ik de voordelen van de rijschool, momenteel mijn 7de les gehad, en ben blij dat ik het via de rijschool aanleer, kan ik nadien nog oefenen.

Ben vandaag meegereden met iemand die reeds 30 jaar haar rijbewijs heeft. Op een duur van +/- 45' waren er 5 zware overtredingen, waarvan er zeker een paar waren waarvan ze zelfs niet wist dat het een overtreding was.
Als je begeleider zo iemand is, heb ik inderdaad mijn twijfels

't Is alleszins zo, met mijn fiets kijk ik nu nog meer uit! (was voordien al een veilige fietser)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Claudine schreef:
Ben vandaag meegereden met iemand die reeds 30 jaar haar rijbewijs heeft. Op een duur van +/- 45' waren er 5 zware overtredingen, waarvan er zeker een paar waren waarvan ze zelfs niet wist dat het een overtreding was.
Ik vermoed Claudine dat als men morgen zou zeggen dat iedereen die reeds 10 jaar een rijbewijs heeft, opnieuw examen moet afleggen, er velen niet zullen slagen.
Quote: Als je begeleider zo iemand is, heb ik inderdaad mijn twijfels
Dat is het probleem met veel begeleiders. Die mensen doen hun best om zoon- of dochterlief te helpen, maar er is intussen zoveel veranderd in de reglementering, waarvan die begeleiders niet op de hoogte zijn, dat ze zaken foutief aanleren.
Plaats reactie