vraagje praktijkboek parkeren met fietspad

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
nihaal
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 dec 2020, 20:27

vraagje praktijkboek parkeren met fietspad

Bericht door nihaal »

Hallo!

Dankzij deze website behaalde ik 50/50 voor mijn theoriexamen. Bedankt!

In maart is mijn praktijkexamen gepland. HIervoor heb ik ook het praktijkboek.

Er is mij iets onduidelijk bij volgende afbeelding:

Afbeelding

Ik bedoel, ik begrijp de regel wel, maar hoe moet je dan in de praktijk (file)parkeren tussen 2 auto's zoals in afbeelding 2? Er staat het voertuig mag zich zo niet opstellen, wil dit dan zeggen dat je niet kunt parkeren tussen 2 auto's op die manier?

Alvast bedankt voor het antwoord, er zullen ongetwijfeld nog vraagjes komen in de komende tijd.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraagje praktijkboek parkeren met fietspad

Bericht door Inazuma »

Afbeelding 2 is opstellen naast (rij) voertuig(en) - die roestbruine- voor je er achter gaat parkeren
Waarbij de parkeerstrook voorbij het fietspad ligt, en je dus eerst fietspad moet dwarsen

In examencentrum Bree liet men toe dat de kandidaten OP het fietspad gingen staan alvorens achteruit te rijden
Wat eigenlijk niet mag:

-Je moet dan eerst op het fietspad rijden (wat dus niet mag) om daarop te kunnen stoppen

-Vervolgens sta je daar te wachten tot je kan parkeren - en heb je een probleem als er een fietser aan komt ...


Net zoals je niet op trottoir mag rijden bij parkeren, mag dat evenmin op fietspad
nihaal
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 dec 2020, 20:27

Re: vraagje praktijkboek parkeren met fietspad

Bericht door nihaal »

Dankje voor je reactie.
Als het niet mag, hoe moet het dan wel? Een fietspad tussen de parkeerplaats en de rijbaan, daar kun je toch niet anders dan overheen rijden?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraagje praktijkboek parkeren met fietspad

Bericht door Inazuma »

nihaal schreef: 10 feb 2021, 14:04 Dankje voor je reactie.
Als het niet mag, hoe moet het dan wel? Een fietspad tussen de parkeerplaats en de rijbaan, daar kun je toch niet anders dan overheen rijden?
Je stopt nààst het fietspad
Rijdt dan wat langer schuin achteruit (je kan ook iets eerder beginnen indraaien)
En verder hetzelfde als anders

Uiteraard moet je het fietspad daarbij dwarsen

Maar je gaat er niet op rijden of anders gezegd het fietspad deels volgen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraagje praktijkboek parkeren met fietspad

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef: 10 feb 2021, 13:18 In examencentrum Bree liet men toe dat de kandidaten OP het fietspad gingen staan alvorens achteruit te rijden
Wat eigenlijk niet mag:
Dit is nog zacht uitgedrukt :?
Je krijgt zelfs een voorbehoud als je op de kleine ring je naast het fietspad gaat opstellen i.p.v. er op :idea:

De reden is verkeershinder :roll:
Men vermijdt wel deze plaats om te gaan parkeren, ze wordt alleen gebruikt als er nergens anders binnen de tijd een optie parkeren te rapen valt.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraagje praktijkboek parkeren met fietspad

Bericht door de rijprof »

Je krijgt zelfs een voorbehoud als je op de kleine ring je naast het fietspad gaat opstellen i.p.v. er op
??? :roll: Als je het verkeersreglement strikt opvolgt, is het volgens de examinatoren te Bree ook niet goed (!?). :?
Wat doe je best als er een fietser in aantocht komt? Op het fietspad of ernaast?
En als er niet onmiddellijk een fietser komt, kan er nog altijd eentje onverwachts komen (elektrische fietsen gaan soms snel) net voor aan je manoeuvre wilt beginnen. Wat dan???
Waar zit de logica? :| Straf dat examinatoren te Bree redeneren dat je auto's op de rijbaan niet mag hinderen, maar fietsers hinderen mag dan wél!!!
En daar dan nog onterecht een voorbehoud voor geven !!!

Hou het fietspad zolang mogelijk vrij, en als er even niets op komst is, mag je 'dwarsen'.
Er bestaat niet echt een regel dat je niet mag 'stoppen' op een fietspad, maar fietsers hinderen en zelfs in gevaar brengen als ze omheen jouw auto moeten rijden op de rijbaan is wel bepaald in de algemene regels. Nooit een weggebruiker in gevaar brengen.
Als stoppen op een fietspad zomaar zou mogen te Bree, zou dat ook op een trottoir mogen (wat absoluut in het Belgisch verkeersreglement verboden is). Moeten die examinatoren te Bree dringend bijscholen? Hebben ze voldoende kennis van het verkeersreglement? Zijn er te Bree geen elektrisch ondersteunde fietsen? Hanteert elke examinator aldaar zijn eigen regeltjes?

In mijn (Antwerpse) contreien is het wel wat drukker en is op het fietspad stoppen helemaal uit den boze. Het wordt hooguit even getolereerd als blijkt dat de kandidaat goed ver op voorhand heeft gekeken dat er geen fietser in aantocht is en er wordt zeker geen voorbehoud voor gegeven zolang er geen gevaar of hinder was.

Geldt er voor de examinatoren te Bree een andere wegcode??? Rijden Limburgers nooit naar Antwerpen? Moet er een afzonderlijke Limburgse wegcode komen? Of een lokale Bree-code? :mrgreen:

Benny, jij komt daar soms en ik denk dat dit toch eens goed uitgeklaard moet worden met de hoofdexaminator. Dit kan echt niet!!! :evil:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraagje praktijkboek parkeren met fietspad

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef: 10 feb 2021, 18:37
Inazuma schreef: 10 feb 2021, 13:18 In examencentrum Bree liet men toe dat de kandidaten OP het fietspad gingen staan alvorens achteruit te rijden
Wat eigenlijk niet mag:
Dit is nog zacht uitgedrukt :?
Je krijgt zelfs een voorbehoud als je op de kleine ring je naast het fietspad gaat opstellen i.p.v. er op :idea:
We zullen die waanzin in Bree eens aanpakken van bovenaf ...

Hoe noemen die straten daar ?
Want ik zie zo niet direct wat met fietspad tussen rijbaan en parkeerplaats op iets dat een ring zou zijn ...

Da's toch niet in Opitterpoort :?:
Dat ligt verhoogd
Volgens streetview is daar dus zelfs parkeerverbod ... niks dat toelaat OP verhoogde berm te parkeren, in BBK ...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraagje praktijkboek parkeren met fietspad

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef: 11 feb 2021, 13:16 Hoe noemen die straten daar ?
Witte torenwal foto's Street wieuw zijn trouwens van 1802 denk ik :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraagje praktijkboek parkeren met fietspad

Bericht door Benny Stinkens »

Rijprof schreef:Benny, jij komt daar soms en ik denk dat dit toch eens goed uitgeklaard moet worden met de hoofdexaminator. Dit kan echt niet!!! :evil:
Komt van hogerhand, niet van de examinatoren zelf :idea:

De bedoeling is dat je je pas op het fietspad opstelt na dat je gekeken hebt of er geen fietsers zijn.
Anders wachten er naast.
Stel dat je er al op staat en dan duikt er een fietser op is het pech voor de fietser. :idea:

Voor alle duidelijkheid, ik schrijf hoe het er aan toe gaat, niet dat ik het er mee eens ben.
Schiet dus niet op de pianist :wink:
Rijden Limburgers nooit naar Antwerpen?
Wat is dat Antwerpen :?: Parking :?: :mrgreen:
Grapje, maar scheer aub niet alle Limburgers over de zelfde kam :oops:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraagje praktijkboek parkeren met fietspad

Bericht door de rijprof »

Van hogerhand? Ik denk niet dat men bij ons een voorbehoud zal geven.
Grapje, maar scheer aub niet alle Limburgers over de zelfde kam
Natuurlijk niet, ik bedoel hiermee of er in Bree andere regels gelden want vele Limburgers gaan toch ook al eens buiten Limburg rijden, veronderstel ik.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraagje praktijkboek parkeren met fietspad

Bericht door Benny Stinkens »

Ik ben hier ook nog nooit iemand tegengekomen die er een voorbehoud voor gehad heeft.

De examinator waarmee ik dit al eens doorgesproken heb zei dat ze het in principe zouden moeten geven, maar de plaats hoe dan ook proberen te vermijden.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraagje praktijkboek parkeren met fietspad

Bericht door de rijprof »

Benny schreef:Ik ben hier ook nog nooit iemand tegengekomen die er een voorbehoud voor gehad heeft.
Ik lees:
Benny schreef:Je krijgt zelfs een voorbehoud als je op de kleine ring je naast het fietspad gaat opstellen
Wat is het nu? Voorbehoud of niet?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraagje praktijkboek parkeren met fietspad

Bericht door Benny Stinkens »

de rijprof schreef: 12 feb 2021, 18:11
Benny schreef:Ik ben hier ook nog nooit iemand tegengekomen die er een voorbehoud voor gehad heeft.
Ik lees:
Benny schreef:Je krijgt zelfs een voorbehoud als je op de kleine ring je naast het fietspad gaat opstellen
Wat is het nu? Voorbehoud of niet?
Ik zal het nog eens voor jou samenvatten, misschien lukt het lezen dan beter :mrgreen:

Volgens examinator moeten ze en zullen ze er een voorbehoud voor geven.
Mijn leerlingen zijn nog nooit in deze situatie terecht gekomen omdat ze van mij dus ook op het fietspad moeten gaan staan. :idea:
(omdat ik dus weet hoe het examen er beoordeeld wordt)

Dus herhaal ik: je krijgt er een voorbehoud voor, maar ik ben er nog nooit iemand tegengekomen die er een voor gehad heeft :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
nihaal
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 dec 2020, 20:27

Re: vraagje praktijkboek parkeren met fietspad

Bericht door nihaal »

Inazuma schreef: 10 feb 2021, 16:33
Je stopt nààst het fietspad
Rijdt dan wat langer schuin achteruit (je kan ook iets eerder beginnen indraaien)
En verder hetzelfde als anders

Uiteraard moet je het fietspad daarbij dwarsen

Maar je gaat er niet op rijden of anders gezegd het fietspad deels volgen.
Ok dankjewel!
Plaats reactie