Examen: Niet geslaagd omdat ik te traag gereden heb

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
guy
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:00

Examen: Niet geslaagd omdat ik te traag gereden heb

Bericht door guy »

Ik heb vandaag mijn praktijkexamen gedaan voor rijbewijs C.
Om te beginnen waren de maneuvers goed.
Toen de weg op.Geen probleem.
Op een gegeven moment zei de examinator dat ik te traag reed.
B.v. 50-55 waar 60 mocht,40-45 waar 50 mocht.
Waar staat er ergens in de wetgeving geschreven dat ik de snelheid die aangegeven staat moet volgen?Op de autosnelweg is een minimumsnelheid.
Uitslag praktisch examen:
8.SNELHEID EN VERKEERSINZICHT:ONVOLDOENDE
8.2 TE LAGE SNELHEID
8.8 HINDERNIS
Nu 50 meter voor het examencentrum geef ik volgens mijn examinator
geen voorrang van rechts,alhoewel die auto nog zeker 300 meter van mij was.Die moest volgens hem zijn snelheid minderen.Ge moet toch altijd snelheid minderen aan een kruispunt?
Die auto moet trouwens ook zijn voorrang van rechts geven en in zijn positie is die slecht zichtbaar.
Dus uitslag praktich examen:
6 VOORRANG:SLECHT
6.3 GEEN VOORRANG VERLENEN-BORD B17(M9-10)

Resultaat gebuisd op 50 meter van het examencentrum.
Met die voorrang ben ik het wel akkoord alhoewel niemand had daar volgens mij gestopt want had nog tijd genoeg.
Maar dat te traag rijden?????????????
Wat is jullie mening hierover?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Hallo Guy,

Welkom op ons forum, al heb je niet zo'n geweldig goed nieuws.

Mijn eerste algemene indruk is: een examinator kan altijd wel een reden vinden om iemand niet te laten lukken.
De vraag is natuurlijk: heeft hij in jouw geval naar een reden gezocht of was het werkelijk niet goed.

In het verkeersreglement staat:
Quote: De normale beweging van andere weggebruikers hinderen door abnormaal traag te rijden = zware overtreding van de eerste graad.
Rijden met de snelheid die jij vermeldt is naar mijn mening niet abnormaal traag rijden.
Misschien heb je op een bepaald moment nog trager gereden, en was dat net het moment dat de examinator naar de teller keek???

Bespreek het in ieder geval even met je lesgever en vraag hierover ook even zijn mening.
guy
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:00

Bericht door guy »

Ik denk dat mijn examinator iemand was die de puntjes op de i zet,redelijk streng.
Toen ik stond te wachten zag ik een meisje huilen die ook niet geslaagd was en stond met haar examinator te praten.
Die examinator was per toeval ook de mijne.
Was al een redelijk oude man met jaren ervaring denk ik.
Die voorrang kan ik nog wel aannemen maar voor dat traag rijden een onvoldoende krijgen dat vind ik niet fair.
Hopelijk volgende keer beter.
Misschien word ik dan wel geflitst
Ik rijd al 17 jaar met de auto in het verkeer en doe jaarlijks 30a40.000km en nog nooit of nooit een boete gehad en nu dit
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

guy schreef: Op een gegeven moment zei de examinator dat ik te traag reed.
B.v. 50-55 waar 60 mocht,40-45 waar 50 mocht.
Mij komt het eveneens voor dat hierbij geen sprake kan zijn van het hinderen van de normale gang van andere bestuurders door abnormaal traag rijden.
Quote: Ge moet toch altijd snelheid minderen aan een kruispunt?
Het verkeersreglement houdt voor de bestuurder onder meer de verplichting in om bij het oprijden van een kruispunt dubbel voorzichtig te zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen (art. 12.2). Afhankelijk van het overzicht aan het kruispunt, zal het daartoe in vele gevallen (maar niet overal) nodig zijn de snelheid te verminderen.

Doet de bestuurder dit evenwel niet, doch wordt hij, hoe gering ook, tot vertragen genoodzaakt omdat jij van links komt en doorrijdt, dan heb je hem geen voorrang van rechts gegeven.

Als dat het geval geweest is terwijl de andere bestuurder nog 300 meter van het kruispunt verwijderd was, dan moet jij wel extreem traag het kruispunt overgereden zijn, of moet de andere bestuurder zeer snel gereden hebben.

Laat de moed niet zakken, hoor Guy. De ene examinator is de andere niet, en ook een examinator heeft al eens een minder goede dag.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

ja,hopelijk volgende keer beter
probleem is dat ik nog 1 1/2 maand moet wachten vooraleer ik mag teruggaan
het is veel te druk op het examencentrum
Plaats reactie