Kan ik met een voorlopig rijbewijs een verzekering nemen?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Joyce

Kan ik met een voorlopig rijbewijs een verzekering nemen?

Bericht door Joyce »

Hey, ik heb hier al even rondgekeken en al veel bijgeleerd.

Ik ga voor het praktijktype MODEL 2 kiezen. Ok de duurste maar ook de efficiënste. Nu zit ik nog met enkele vragen die misschien niet hier van toepassing zijn maar ik kan toch proberen.

De 20u les volg je dus in een wagen van de rijschool als ik dit goed begrepen heb en de stage mag je met je eigen wagen doen.

1) Mag je het examen met je eigen wagen doen?
2) Hoe kan ik aan een verzekering voor men wagen geraken als ik nog geen rijbewijs heb?
3) Kan ik aan nummerplaten geraken?

Alvast bedankt.
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste
Quote: 2) Hoe kan ik aan een verzekering voor men wagen geraken als ik nog geen rijbewijs heb?
3) Kan ik aan nummerplaten geraken?
Ik heb even contact opgenomen met een verzekeringskantoor en daar heeft men mij hetvolgende gezegd:

In principe kan slechts een verzekering voor een auto worden afgesloten als je al een rijbewijs hebt. Dus niet met een voorlopig rijbewijs. Misschien kan je na heel veel rondbellen toch een maatschappij vinden die u wel wilt verzekeren, maar dat is dan een uitzondering.

Hoe gebeurt het dan in praktijk?

Iemand die met een voorlopig rijbewijs leert rijden, die rijdt meestal met een auto van de ouders, broer/zus, verloofde of familielid.

Maar, de eigenaar van de auto (de verzekerde) moet in dat geval zijn verzekeringsmaatschappij vooraf op de hoogte brengen dat persoon x (vb Joyce) vanaf datum X tot datum Y met een voorlopig rijbewijs met die wagen leert rijden. Bij sommige maatschappijen is het voldoende als zij vooraf op de hoogte zijn gebracht, andere maatschappijen kunnen misschien tijdelijk het tarrief van de polis aanpassen.

Conclusie:

- Eigen wagen kopen en verzekering vinden met voorlopig rijbewijs zal heel moeilijk zijn.
- Als je rijdt met de auto van een familielid, eerst de verzekeringsagent verwittigen.

Met welk voertuig examen (Model 2)
Quote: 9. Praktijkexamen

- Wanneer? Ten vroegste na 3 maanden stage en ten laatste na 6 maanden stage.
- Waar? In een erkend examencentrum.
- Met welk voertuig? Met een voertuig van de rijschool waar zij het praktische onderricht volgden en met bijstand van een instructeur.
Joyce

Bericht door Joyce »

Bedankt voor de info
Joyce

Bericht door Joyce »

Nu heb ik nog een nieuw vraagje.

Betaal je belastingen op een auto buiten de taks die je betaald als je u nummerplaten aanvraagt?

Als ik de auto het eerste jaar op iemand anders zijn naam zet dat deze dan niet zwaarder belast wordt ofzo, of moet je enkel jaarlijks taks betalen en komt dit niet op u belastingsbrief?
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Je betaalt als je een auto koopt:

BELASTING OP INVERKEERSSTELLING
en
VERKEERSBELASTING

Dat je een auto hebt komt niet op je belastingsbrief te staan.
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Je mag inderdaad zoveel auto's verzekeren op je naam als je wilt.
En als je een rijbewijs hebt mag je met elk van die wagens rijden ook.

Het enige is dat de meeste verzekeringsmaatschappijen vooraf moeten weten wanneer iemand met een voorlopig rijbewijs met die wagen rijdt.

Als je een verzekeringsagent vindt die je een verzekering wil geven zonder de maatschappij te verwittigen, zoveel te beter voor jou.
Joyce

Bericht door Joyce »

Je kan een verzekering afsluiten voor een auto maar zolang je niet in het bezit bent van een voorlopig rijbewijs of een gewoon rijbewijs dan mag je er niet meer rijden.

Maar in principe mag iedereen 10 auto's verzekeren op zijn naam ook al heeft hem geen rijbewijs.

--&gt uitleg van verzekeringsagent
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Ik heb bij Ethias zonder probleem een verzekering kunnen afsluiten met voorlopig rijbewijs en ikzelf als hoofdbestuurder. Bonus-malus als beginner : 11.
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Bonus-malus als beginner : 11.
Dit bedoel ik dus met hogere premie.

Ik heb vandaag zelf even contact opgenomen met een verzekeringsagent, en die beweerde dat er nog tussenoplossingen zijn.

Beste raad die we kunnen geven is: heb je een voorlopig rijbewijs, en wil je zelf een auto kopen op mee te oefenen, ga dan eens praten met de agent waar je ouders ook verzekerd zijn.
Sam
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2006, 00:00

Bericht door Sam »

Ik heb ook een verzekering bij Ethias afgesloten met een voorlopig rijbewijs en een nummerplaat op m'n eigen naam...
Plaats reactie