Kan ik een gebuisd praktijkexamen betwisten?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
lys
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2005, 00:00

Kan ik een gebuisd praktijkexamen betwisten?

Bericht door lys »

HOI EUGEEN
ik zieh dat jij heel veel verstand hebt van alles rond om het rijbewijs. kun jij mij zeggen of ik iets kan doen tegen een onrechtvaardig niet slaagen praktijkexamen? waneer ben je gebuisd? mag je helemaal niets fout doen? ik ben er echt zeker van dat ik hier het slachtoffer van een discussie geworden ben tussen mijn rijleraar en de examinator. ergens heb ik iets van ok, ga ik volgende week weer terug, op de andere kant voel ik mij echt onrechtvaardig behandeld. wat doe ik ermee??
groetjes
lys
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Lys,

Hieronder vind je alvast wat informatie.

Ik vermoed dat de andere moderators, die meer ervaring hebben met praktijkexamens dan ik, misschien ook nog zullen reageren.
Quote: Indien er zich problemen zouden voordoen

Indien u klachten hebt wendt u zich onmiddellijk tot de hoofdexaminator. Dit is de eenvoudigste en snelste methode omdat u zich ter plaatse bevindt en het geschil onmiddellijk kan behandeld worden.

Zo u niet tevreden bent met het gegeven gevolg wendt u zich zonder verwijl tot de directie van de instelling waarvan het examencentrum afhangt ( het liefst per telefoon).

Een geschil kan tenslotte ook steeds aanhangig worden gemaakt bij het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur

Bestuur van de Verkeersreglementering en van de Infrastructuur
Dienst Wegveiligheid
Directie D2-rijbewijs
Recidence Palace-Blok C-4e verdiep
Wetstraat 155
1040 Brussel

Bovendien zijn in elke centrum speciale brievenbussen voorzien, waarin u zowel klachten als suggesties kunt deponeren. De inhoud van deze brievenbussen wordt regelmatig nagezien om passende regelingen te kunnen treffen.


Verhaalprocedure

Op te merken valt dat u na tweemaal niet slagen voor het praktijkexamen tegen de genomen beslissing in beroep mag gaan door binnen de 15 dagen na het examen een aangetekent verzoekschrift te richten aan de voorzitter van de "beroepscommissie",

Bestuur van de Verkeersreglementering en van de Infrastructuur
Dienst Wegveiligheid
Directie D2-rijbewijs
Recidence Palace-Blok C-4e verdiep
Wetstraat 155
1040 Brussel

De leden van deze commissie zijn rechters.

Op hogervermeld verzoekschrift dienen voor 500 BEF fiscale zegels aangebracht die behoorlijk onbruikbaar gemaakt worden.

Het verzoekschrift moet de naam, voornaam en geboortedatum van de kandidaat vermelden, alsmede het examencentrum waar het examen werd afgenomen en de datum daarvan. Het moet door de kandidaat ondertekend worden.

Het verzoekschrift moet met redenen omkleed zijn door feiten die alleen betrekking hebben op de personen en de omstandigheden van plaats, tijd en procedure waaronder het examen werd afgelegd.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Beste lys,
voordat je tot een klacht overgaat kijk je best je uitslag nog eens na of je wel geslaagd bent als je gelijk krijgt met het discussiepunt. Het kan zijn dat - ondanks je gelijk na de procedure - je nog steeds niet geslaagd bent op je examen.

Of je al dan niet moet overgaan tot een klacht hangt natuurlijk af van de omstandigheden. Bespreek jou geval met je rij-instructeur en vraag hem of het de moeite loont.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Beste Lys,
Als ik met mijn leerlingen op examen ga en zou vast stellen dat mijn leerling ten onrechte zou buizen dan zou ik onmiddellijk naar de hoofdexaminator stappen om meer uitleg te vragen.

Het feit dat jou instructeur dat blijkbaar niet gedaan heeft doet mij dus twijfelen over wat hij erover denkt.

Dus wat Digital schrijft is, inderdaad wat wat je moet doen:
Eerst met je instructeur bespreken wat er gebeurd is.

Als hij het met je eens is dat je ten onrechte bent gebuisd, dan vraag ik mij af waarom hij niet daarmee naar de hoofdexaminator is gestapt.

Als hij het niet met je eens is dan is het zijn taak om je uit te leggen waarom.

Voor ons is het natuurlijk onmogelijk om uit te maken of je terecht of onterecht gebuisd bent.
Je schrijft dat er discussie geweest is tussen je instructeur en examinator maar je laat niet weten waarover dit ging.

Laat ons aub weten hoe het verder verloopt dan kunnen we er misschien iets van leren.
Ik wens je alvast veel succes
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie