Waarop letten tijdens praktijkexamen?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Als je op deze site in de linkerkolom de rubriek praktijkexamen aanklikt en dan cat B kiest zal er alles duidelijk opstaan.
Moest je dan nog vragen hebben dan mag je ze natuurlijk hier nog stellen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Zoals Benny schreef vind je hiernaast onder het topic PRAKTIJKEXAMEN heel wat info.

Hieronder noteer ik alvast wat belangrijk is voor het examen op de openbare weg:
Quote: PROEF OP DE OPENBARE WEG

1. Wegrijden na een stop in het verkeer, verlaten van een oprit
2. Rijden op rechte wegen, tegenliggers kruisen, ook bij wegversmallingen
3. Rijden door bochten
4. Oprijden en verlaten van snelwegen of vergelijkbare wegen, zo mogelijk
5. Inhalen en voorbijrijden : inhalen van andere voertuigen, obstakels voorbijrijden, ingehaald worden
6. Speciale verkeerselementen, waaronder : rotondes, overwegen, tram- of bushaltes, voetgangersoversteekplaatsen, stijgende of dalende weg over een lange afstand
7. Beheersing van het voertuig : correct gebruik van de achteruitkijkspiegels en de lichten, correct gebruik van de koppeling, versnellingsbak, gaspedaal, reminrichting, hoofdsteun, zitplaats, stuurinrichting
8. Zuinig en milieuvriendelijk rijden : letten op het motorregime en het schakelen, remmen en versnellen
9. Goed kijken : rondom kijken, correct gebruik van de achteruitkijkspiegels dichtbij, verder weg, ver kijken
10. Voorrang verlenen op kruispunten en overwegen, bij het veranderen van richting of rijstrook en bij manoeuvres naderen en oversteken van kruispunten
11. Juiste positie op de weg, de rijstroken, de rotondes en door bochten, volgens het type en de eigenschappen van het voertuig voorsorteren
12. Veilige afstand : voldoende afstand bewaren voor en naast het voertuig, voldoende afstand bewaren ten opzichte van de andere weggebruikers
13. Snelheidsbeperkingen
14. Verkeerstekens en instructies van verkeersagenten
15. Het geven van signalen : signalen geven op de juiste momenten correct reageren op signalen van andere weggebruikers
16. Remmen en stoppen: tijdig gas minderen, afremmen of stoppen, waarbij rekening moet worden gehouden met de omstandigheden anticipatievermogen.
Jonas

Waarop letten tijdens praktijkexamen?

Bericht door Jonas »

Zouden jullie eens niet op het forum of op de site kunnen zetten waarop wij moeten letten tijdens het praktijkexamen op de weg. ik bedoel wat ze zoal in het oog houden.
ik weet wel dat je de verkeersborden moet volgen en dat je niet te snel moogt rijden enz, maar ik denk dat ze meer in het oog houden. ik denk dat die info voor veel jongeren belangrijk is.
Plaats reactie