Rijbewijs voor motor

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Jan,

Om een voorlopig rijbewijs geldig voor voertuigen van categorie A te bekomen, zal je vriendin minstens 6 uren praktijkopleiding moeten volgen in een erkende rijschool.

Daarnaast kun je bijvoorbeeld praktijklessen volgen bij STAM. De lessen zijn er goedkoper, omdat het geen erkende rijschool is. Maar ik kan je verzekeren dat de lesgevers er uiterst bekwaam zijn.

Voor je vriendin kunnen lessen bij STAM nuttig zijn, omdat dikwijls blijkt dat 6 uren praktijkles in de rijschool niet volstaan.

Voor jou kunnen lessen bij STAM ook heel nuttig zijn om je rijtechnieken en rijvaardigheden bij te brengen, wat je veiligheid zeker zal ten goede komen. Met een motorfiets gaan rijden zonder degelijke praktijkopleiding, ook al mag je het met je rijbewijs, is zéér gevaarlijk.

Zorg ook voor degelijke veiligheidskleding voor jullie beiden. Ze maakt een enorm verschil uit bij een ongeval. En zoals je wellicht weet, zijn er twee soorten motorrijders: zij die al gevallen zijn, en zij die nog zullen vallen. Neem dus zeker het slechte voorbeeld niet over van de politieagenten die in de zomer in de stad in een hemdje met korte mouwen op hun motorfiets rondtoeren!
Jan Geerts

Rijbewijs voor motor

Bericht door Jan Geerts »

Beste,

Ik had graag het fijne geweten over men rijbewijs voor een motor!
Ik mag nu rijden met men vespa 125 cc, ik val nog onder de wetgeving dat ik met met auto rijbewijs met die brommer mag rijden!

Nu mijn vriendin er ook een wil, zij moet wel een rijbewijs halen! Dus gaan we samen! We hebben een vespa die ong 80km/h haalt!

Wat moeten we allemaal doen!
Eerst theorie?
Moeten we een motor huren?

Graag wat info!


mvg jan
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

De procedure voor het halen van een rijbewijs A is als volgt:

1. De theorie leren
- Ofwel via de website
- Ofwel via een handboek
- Ofwel in een rijschool
2. Theoretisch examen afleggen
- In een examencentrum naar keuze.
3. Praktijk volgen
- Verschillende mogelijkheden vind je in de brochure van GOCA
www.goca.be
4. Praktijkexamen doen
- In het centrum dat bevoegd is voor de gemeente waar je woont.
- Of in het centrum dat bevoegd is voor de rijschool waar je praktijk hebt gevolgd.
Plaats reactie