Info van GOCA:
Quote: Manoeuvres geldig vanaf 05/09/2005
OP HET TERREIN
1. Voorafgaande controles
a. Verstellen van de zitplaats van de bestuurder voor een juiste zithouding
b. Afstellen van de achteruitkijkspiegels, veiligheidsgordel en hoofdsteun
c. Nakijken of de portieren goed gesloten zijn
d. Banden, remmen, stuurinrichting, vloeistoffen, lichten, verluchting, richtingaanwijzers en geluidstoestel worden steekproefsgewijze gecontroleerd
e. De nodige voorzorgsmaatregelen nemen bij het verlaten van het voertuig, zoals op de openbare weg
2. In rechte lijn achteruitrijden
3. Keren in een smalle straat
4. Achteruit parkeren
Per manoeuvre beschikt u voor de uitvoering tussen begin- en eindpositie over maximum 3 minuten.
Het manoevre is beëindigd wanneer het voertuig zich op de eindpositie bevindt.
Een goed voorbereide kandidaat kan ieder manoevre correct uitvoeren binnen 2 minuten, maar om eventuele fouten te herstellen is er een bijkomende marge van 1 minuut voorzien (totaal max. 3 min).
OPENBARE WEG
Na een geslaagd examen op het privé-terrein wordt u tot de openbare weg toegelaten waar de examinator uw rijvaardigheid in het verkeer zal beoordelen.
U trekt lukraak enkele verplichte doorgangspunten. De examinator geeft aanduidingen omtrent de te volgen weg.
. Zolang hij niets zegt, volgt u de rijbaan waarop u zich bevindt.
. Wanneer u van richting moet veranderen, naar links of naar rechts, zal de examinator dit tijdig melden op de volgende wijze: "aan het volgend kruispunt links afslaan (rechts afslaan)".
De examinator zal u nooit in een valstrik lokken.
Uw instructeur of uw begeleider mag in geen geval aanduidingen of richtlijnen geven. Indien hij tijdens de proef tussenkomt, is de examinator verplicht het examen stop te zetten.
Tevens mag hij, op straffe van stopzetting van het examen, de aanduidingen van de examinator niet herhalen of er commentaar bij geven.
Tijdens de proef mag u, om uw zichtbaarheid (voor u, achter u of opzij) te
verbeteren, steeds op reglementaire wijze stoppen en bijvoorbeeld de ruiten proper maken of de achteruitkijkspiegels beter richten.
Teneinde u vertrouwd te maken met het examengebeuren, zal de examinator geen rekening houden met de lichte fouten die u zou kunnen maken tijdens het begin van het examen.
Indien u niet voldoende deelneemt aan het verkeer, kan de examinator uw examen niet beoordelen.
BELANGRIJKE PUNTEN
. Bedient u uw voertuig correct?
. Veiligheidsgordel, gebruik van lichten, enz...
. Rijdt u defensief?
. Neemt u op de weg de juiste plaats in met uw voertuig? Zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan, doorlopende strepen, voorsorteringspijlen, enz...
. Neemt u de bochten zoals het hoort?
. Aangepaste snelheid, neemt u de bochten niet te breed? Is uw techniek goed?
. Inhalen en kruisen van andere voertuigen.
. Doet u dit correct? Neemt u afstand? Maakt u uw voornemens tijdig kenbaar?
. Richtingsveranderingen.
. Denkt u eraan alle nodige voorzorgen te nemen, uit te wijken zoals vereist zonder de andere weggebruikers te hinderen, het kruispunt vrij te maken wanneer dat vereist is?
. Past u de voorrangsregels toe?
. Voorrang verlenen zo vereist, maar niet onnodig, gedrag tegenover trams, bevoegden, enz...
. Gehoorzaamt u nauwkeurig aan de verkeerslichten en aan de bevelen van bevoegde personen?
. Rood licht, oranje licht, groene pijl, oranje knipperlicht, enz...
. Hoe past u uw snelheid aan? Heeft u inzicht in het verkeer? Aanpassen van de snelheid aan de verkeersomstandigheden, naleven van de snelheidsbeperkingen, naderen van een hindernis, enz ...
. Hoe gedraagt u zich tegenover de andere weggebruikers? Voorzichtigheid tegenover voetgangers en kinderen, gedrag tegenover de prioritaire voertuigen, enz...
. Zuinig en milieuvriendelijk rijden