Welk model moet ik kiezen?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Rita

Welk model moet ik kiezen?

Bericht door Rita »

Beste,

Op donderdag 31 maart ben ik mijn theoretisch examen gaan maken in Erembodegem. Ik had 2 kleine foutjes en 1 zware fout, geslaagd dus.

Nu komt het echte werk: leren zelfstandig met de wagen rijden,
maar ik zit een beetje sloot met de keuze van mijn stageopleiding....
Ik heb nog een heleboel vragen waar u mij hopelijk kan op antwoorden om zo de knoop door te hakken

- welke raad u de meeste mensen aan?
- waar heeft bvb model 1 meer voordelen dan model 3?
- zijn examinators soepelder bij mensen die model 2 gevolgd hebben?
- welke zijn de prijzen voor lessen te volgen en het praktisch examen te mogen doen?
en ten slotte:
- aan welke voorwaarden moet mijn begeleider voldoen?

Rita
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Rita,

Over jouw laatste vraag vind je alvast wat informatie op deze site onder het topic RIJBEWIJS WIE / WANNEER:
Quote: VOORWAARDEN WAARAAN EEN BEGELEIDER MOET VOLDOEN

- De begeleider moet op de datum van afgifte van de leervergunning ten minste 24 jaar oud zijn.
(24 jaar voor rijbewijs: B / B+E / C / C+E / C1 / C1+E)
(27 jaar voor rijbewijs: D / D+E / D1 / D1.E)
- Hij moet ten minste zes jaar in het bezit zijn van een rijbewijs B.
- De begeleider moet in België gedomicilieerd zijn.
- Een gehandicapte persoon die enkel een speciaal aangepast voertuig mag besturen, kan geen begeleider zijn.
- Iemand die een rijbewijs heeft met de vermelding 'automatisch', mag enkel begeleider zijn voor dit type van voertuig.
- Hij moet zijn rijbewijs bij zich hebben.
- Zijn rijbewijs mag niet vervallen zijn of mag gedurende de laatste drie jaar niet vervallen geweest zijn van het recht om een motorvoertuig te besturen.
- Hij moet tijdens het lesgeven, vooraan in de wagen plaatsnemen.
- Hij mag (behalve bij zijn echtgenote of kinderen of pleegkinderen) binnen het jaar voor de afgifte van de leervergunning niet vermeld geweest zijn op een andere leervergunning of voorlopig rijbewijs.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Welk model moet ik kiezen?

Bericht door digital »

Rita schreef:
- welke raad u de meeste mensen aan?
- waar heeft bvb model 1 meer voordelen dan model 3?
- zijn examinators soepelder bij mensen die model 2 gevolgd hebben?
- welke zijn de prijzen voor lessen te volgen en het praktisch examen te mogen doen?
Eerst een korte samenvatting:

Model 1 (met begeleider) TOTAAL 10u
-praktijklessen: min. 8u (rijschool)
-min. leeftijd voorlopig rijbewijs: 18j
-geldigheid voorlopig rijbewijs: 9 maanden
-stage: min. 6 maanden met begeleider
-praktijklessen na stage: 2u
-examen: ten vroegste na 6 maanden
-examenvoertuig: eigen voertuig of rijschoolvoertuig (+instructeur)
-na 2x niet slagen examen met rijschool

Model 2 (zonder begeleider) TOTAAL 20u
-praktijklessen: min. 18u (rijschool)
-min. leeftijd voorlopig rijbewijs: 18j
-geldigheid voorlopig rijbewijs: 6 maanden
-stage: min. 3 maanden met begeleider
-praktijklessen na stage: 2u
-examen: ten vroegste na 3 maanden
-examenvoertuig: rijschoolvoertuig (+instructeur)
-onbeperkt herkansen

Model 3 (met begeleider)
-praktijklessen: geen (rijschool)
-min. leeftijd voorlopig rijbewijs: 18j
-geldigheid voorlopig rijbewijs: 12 maanden
-stage: min. 9 maanden met begeleider
-praktijklessen na stage: geen
-examen: ten vroegste na 9 maanden
-examenvoertuig: eigen voertuig of rijschoolvoertuig (+instructeur) na het volgen van min. 4u les
-na 2x niet slagen examen met rijschool na het volgen van 4u praktijk (en als je voorlopig rijbewijs vervallen is na het volgen van 8u praktijk)

Leervergunning (met begeleider) TOTAAL 14u
-praktijklessen: min. 12 (rijschool)
-min. leeftijd voorlopig rijbewijs: 17j (max 18j)
-geldigheid voorlopig rijbewijs: 18 maanden
-stage: min. 12 maanden met begeleider
-praktijklessen na stage: 2u
-examen: ten vroegste na 12 maanden
-examenvoertuig: eigen voertuig of rijschoolvoertuig
-na 2x niet slagen examen met rijschool

Tijdens de geldigheid van je rijbewijs kun je 1x overschakelen naar een ander model (op voorwaarde dat je de min. benodigde uren praktijklessen volgt). Hier volgen de mogelijkheden:
M1-&gtM2
M2-&gtM1 of M3
M3-&gtM2
LV-&gtM1, M2 of M3

Laatst aangepast door digital op Za Apr 02, 2005 7:41 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Eugeen heeft zeer goed het belang van een professionele rijopleiding verwoord.

Naast Ierland, is België het enige Europees land waar je nog zonder rijschool aan een rijbewijs kunt geraken. Nochtans vallen er in België in verhouding meer verkeersslachtoffers dan in bijna alle Europese landen.

Naast de vraag in hoeverre een niet-professionele begeleider de juiste rijtechnieken en rijvaardigheden en een anticiperend en defensief rijgedrag beheerst, rijst ook nog de vraag in welke mate hij zijn kennis en ervaring kan overbrengen.

Lesgeven is een vak. Het is niet omdat iemand Nederlands kent, dat hij ook leraar Nederlands kan zijn. De rijschoolinstructeur heeft theoretische lessen gevolgd over psychologie, methodiek en vakdidactiek. Hij heeft die kennis daarna tijdens zijn stage ingeoefend onder toezicht van een ervaren stagemeester.

In buurlanden zoals Nederland en Duitsland is de praktische opleiding met de rijschool veel uitgebreider dan bij ons.

Je zou eens moeten uitrekenen hoeveel een auto je in de loop van je leven wel kost (aankoop, verzekering, verkeersbelasting, brandstof, onderhoud en herstellingen). In vergelijking daarmee is de prijs van een degelijke professionele rijopleiding een peulschil. De eerste banale aanrijding bij gebrek aan goede opleiding kost al meer.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

De opgesomde punten zijn voor sommigen voordelen en voor anderen nadelen.

Model 2
-de doorgedreven opleiding met de rijschool
-de basismethodes worden aangeleerd door de instructeur
-kortste stageperiode
-duurste oplossing
-tijdens je stage mag je alleen rijden

Model 3
-de vrije opleiding
-de basismethodes worden aangeleerd door je begeleider
-lange stageperiode
-goedkoopste oplossing
-stage met begeleider

Model 1
-de gewone opleiding met de rijschool
-de basismethodes worden aangeleerd door de instructeur
-middelmatige stageperiode
-tussenoplossing (prijs)
-stage met begeleider

Leervergunning
-de vervroegde opleiding met de rijschool
-de basismethodes worden aangeleerd door de instructeur
-langste stageperiode (maar je mag dan ook vanaf 17j beginnen)
-stage met begeleider
-de theorie opleiding volgen in de rijschool is verplicht
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

De prijzen kunnen per regio en rijschool verschillen.
De opgegeven prijzen zijn enkel richtprijzen.

Model 1
-examen met eigen voertuig: 500€
-examen met rijschoolvoertuig: 600€

Model 2
-examen altijd met rijschoolvoertuig: 1.100€

Model 3
nvt

Leervergunning
-examen met eigen voertuig: 750€
-examen met rijschoolvoertuig: 850€
-theoriecursus: 50à 100€
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

In afwachting dat onze deskundigen op dat vlak straks nog wat raad geven, wil ik toch ook even reageren:

Vooraf wil ik je vertellen dat ik geen rijschoolinstructeur ben en er dus ook geen profijt bij heb of jongeren via de rijschool of enkel via een begeleider leren rijden.

Toch ben ik er zelf 100% van overtuigd dat jongeren best de basisopleiding praktijk in een rijschool volgen, en dit om een aantal redenen:

1. De instructeurs hebben een zeer uitgebreide en degelijke opleiding gevolgd om de juiste rijtechnieken te kunnen overbrengen op de leerling. Een begeleider (vaak vader of moeder) zal de technieken overbrengen zoals hij/zij de laatste jaren heeft gereden. Vraag is of dit nog wel de juiste zijn?

2. Omdat zij de ervaring hebben wijzen instrcteurs meestal op veel meer belangrijke punten dan een gewone begeleider (hoe instappen, wat eerst te doen, houding aan het stuur etc...)

3. Instructeurs hebben zeer duidelijk de voorschriften van wat jongeren moeten kennen tijdens het examen. Elk punt kan volgens de juiste techniek ingeoefend worden.

4. Instructeurs hebben zeer vaak een echt examen van jongeren meegemaakt. Zij weten dus zeer goed waar de persoon die het examen afneemt zal op letten en welke opdrachten gegeven worden.

Ik denk dat het belangrijk is dat je de eerste uren de juiste technieken uitgelegd en ingeoefend krijgt. Want eenmaal een verkeerde techniek gewoon, is het zeer moeilijk om deze nog te leren.
Plaats reactie