Waaraan moet examenauto voldoen?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
cg

Waaraan moet examenauto voldoen?

Bericht door cg »

Heb thuis een Toyota Yaris, mag ik daarmee mijn praktisch rijexamen afleggen? Wegens in deze auto de snelheid door de passagier(examen-afnemer) onmogelijk kan gezien worden. Heb mij laten vertellen dat enkel een handrem in de midden verplicht is. Kan mij iemand de exacte wet vertellen.

Dank
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Ik vermoed dat deze vraag vanavond wel door Digital zal beantwoord worden. Als rijschool lesgever is hij perfect op de hoogte
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Voorwaarden voor de examenvoertuigen

Om toegelaten te worden tot het praktijkexamen moet het voertuig technisch en administratief in orde zijn. Het examenvoertuig moet de uitvoering van de manoeuvres toelaten volgens de afmetingen vermeld in het schema.

Het examen zal niet doorgaan, wanneer het examenvoertuig niet voorzien is van: 4 wielen en ten minste 4 plaatsen.
een L-teken.
een tweede achteruitkijkspiegel binnen in het voertuig. De oorspronkelijk aangebrachte spiegeltjes die zich achteraan op de zonneklep bevinden, worden niet aanvaard. Indien het gaat om een voertuig met gesloten koetswerk, moet het voertuig voorzien zijn van rechtse buitenspiegels (één voor de kandidaat en één voor de begeleider).
een parkeerrem gemakkelijk bereikbaar voor de begeleider.
voorzien van een cabine.
voor- en achteraan uitgerust met veiligheidsgordels.
het voertuig moet een snelheid van 100 km/u bereiken op horizontale weg.Opgelet: alle stoplichten dienen te werken tijdens het examen, inclusief het derde stoplicht indien uw voertuig hiermee is uitgerust.

Het examen mag niet afgenomen worden met een voertuig met handelaarsplaat, proefrittenplaat of transitplaat. De transitplaten van Shape en NAVO zijn wel toegelaten. Buitenlandse nummerplaten zijn in sommige gevallen wel toegelaten. Indien u het praktijkexamen wenst af te leggen met dergelijk voertuig, gelieve dan het examencentrum hiervan op de hoogte te brengen bij het maken van de afspraak voor het praktijkexamen.

Voertuigen uitgerust met spijkerbanden worden niet toegelaten.

Parkeerhulpsystemen en camera's bedoeld om de kandidaat te helpen bij de manoeuvres zijn verboden deze moeten dus uitgeschakeld worden tijdens de proef op het privé-terrein. Prisma's daarentegen zijn wel toegelaten.

De begeleider moet aanwezig zijn en zal in normale omstandigheden tijdens de proef op de openbare weg vooraan in het voertuig plaatsnemen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Ik vermoed dat dit voor veel jongeren interessante informatie is.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: met welke auto rijexamen afleggen?

Bericht door digital »

cg schreef: Heb thuis een Toyota Yaris, mag ik daarmee mijn praktisch rijexamen afleggen? Wegens in deze auto de snelheid door de passagier(examen-afnemer) onmogelijk kan gezien worden. Heb mij laten vertellen dat enkel een handrem in de midden verplicht is. Kan mij iemand de exacte wet vertellen.

Dank
Beste cg, ik heb foto's gezocht van uw wagen op internet. Als ik het goed voor heb, is de kilometriek aangebracht boven de radio. Er is geen verplichtig opgelegd met betrekking tot de zichtbaarheid van de kilometriek.
Aangezien de examinator op de achterzitbank plaats neemt, denk ik dat hij de kilometriek wel in de gaten kan houden.
De begeleider daarentegen moet plaats nemen naast de bestuurder en kan bijgevolg niet volgen hoe snel je rijdt.
ies

Re: Waaraan moet examenauto voldoen?

Bericht door ies »

Hoi,
ik vroeg me af of ik praktijkexamen mag doen met de auto van een vriendin of dat de auto op mijn naam moet staan?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Waaraan moet examenauto voldoen?

Bericht door Stefan Peeters »

Dat maakt niets uit.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
ies

Re: Waaraan moet examenauto voldoen?

Bericht door ies »

@Stefaan, is dit een reactie op mijn vraag?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Waaraan moet examenauto voldoen?

Bericht door Stefan Peeters »

Ja.

De auto moet ingeschreven en verzekerd zijn. Of die van jou is of van een vriendin maakt niets uit.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie