vraag vertrekken

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
anoniempje1234

vraag vertrekken

Bericht door anoniempje1234 »

als je iets sneller wilt optrekken kan je bij het vertrekken eerst wat gas geven tot ongeveer 1500 toeren.

dan het koppelingspedaal laten opkomen tot het aangrijpingspunt.

mijn vraag: moet ik gas blijven geven TERWIJL ik het koppelingspedaal laat opkomen tot aangrijpingspunt?

Of eerst gas geven tot 1500 toeren. dan stoppen met gas geven. En dan koppeling laten opkomen?

Alvast bedankt
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: vraag vertrekken

Bericht door GRO »

Of eerst gas geven tot 1500 toeren. dan stoppen met gas geven. En dan koppeling laten opkomen?
Als je dat doet gaat je wagen schokken en misschien stilvallen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag vertrekken

Bericht door de rijprof »

Of eerst gas geven tot 1500 toeren. dan stoppen met gas geven. En dan koppeling laten opkomen?
Dat heeft totaal geen zin.
1200 toeren maken (met benzinemotor) en aan het aangrijpingspunt geef je nog een beetje gas bij omdat dan net de motor extra belast wordt door het gewicht van de auto.
Om snel op te trekken moet je vooral het omhooghalen van het koppelingspedaal, doortastend gas geven.
De eerste meters bij het aanzetten verlopen meestal tamelijk traag en daarna (volledig gekoppeld) kun je voluit gaan.
Te veel gas bij het aanzetten geeft extra slijtage voor je koppeling. Daarom best na volledige koppeling flink gas geven.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
anoniempje1234

Re: vraag vertrekken

Bericht door anoniempje1234 »

Momenteel doe ik:

- koppeling laten opkomen tot het aangrijpingspunt
- zodra ik aan het aangrijpingspunt zit linkervoet stilhouden en gas beginnen geven
- vervolgens steeds meer gas geven en steeds meer m'n koppelingspedaal lossen

Ik rijd met een diesel. Toch vind ik dat ik ietsje te traag vertrek, vooral aan de lichten. Wat kan ik hieraan doen?
anoniempje1234

Re: vraag vertrekken

Bericht door anoniempje1234 »

PS: dank voor de tips.

Ik neem aan dat ik mijn bestaande techniek kan combineren met op voorhand wat gas geven?

Maar goed om te weten dat ik het meeste gas moet geven als ik volledig ontkoppeld ben.
anoniempje1234

Re: vraag vertrekken

Bericht door anoniempje1234 »

In mijn laatste reactie bedoel ik ipv "ontkoppeld", "gekoppeld" :P
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag vertrekken

Bericht door de rijprof »

Maar goed om te weten dat ik het meeste gas moet geven als ik volledig (ont)gekoppeld ben.
Juist, rustig koppelen en daarna diep op het gaspedaal.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
anoniempje1234

Re: vraag vertrekken

Bericht door anoniempje1234 »

Maar is het dan aangeraden om op voorhand wat gas te geven of niet? Voor het koppelen.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag vertrekken

Bericht door Inazuma »

anoniempje1234 schreef: 27 sep 2020, 17:17 - koppeling laten opkomen tot het aangrijpingspunt
- zodra ik aan het aangrijpingspunt zit linkervoet stilhouden en gas beginnen geven
Dat is het begin:
Leren voelen wat er wanneer gebeurt
De verschillende fases apart uitvoeren om het wat beheersbaar te maken.


Dat kan dus in 1 keer:
Wat gas bijgeven, zelfs met een diesel, en tegelijk koppeling laten opkomen tot aangrijpingspunt

Vanaf aangrijpingspunt ga je de koppeling trager moeten laten opkomen (ipv stil te houden) en tegelijk geleidelijk ook meer gas geven
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag vertrekken

Bericht door de rijprof »

Maar is het dan aangeraden om op voorhand wat gas te geven of niet? Voor het koppelen.
Aan te raden niet, maar bij beginnelingen wordt dat soms zo aangeleerd omdat ze nog niet precies het aangrijpingspunt aanvoelen.
Meer ervaren bestuurders geven de juiste dosis gas dat nodig is op dat moment.
Maar nog eens, snel vertrekken doe je best niet door veel gas te geven bij het aanzetten want dat is niet zo goed voor jouw koppelingsplaten.
Ik herhaal: pas nà het aanzetten, (volledig gekoppeld) ga je doortastend gasgeven en dan zul je merken dat je heel goed versnelt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie