Theorie opnieuw of niet? Hoe pak ik mijn praktijk het best aan?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Caught
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:34

Theorie opnieuw of niet? Hoe pak ik mijn praktijk het best aan?

Bericht door Caught »

Hallo,

Rond eind april 2018 behaalde ik mijn theorie, deze zou dus nu in april 2021 vervallen (weet de precieze datum niet, zal moeten navragen).

Ik heb al een voorlopig rijbewijs met begeleider (vader) die geldt tot eind mei 2021. Maar ik heb slechts een paar keer gereden doorheen die 3 jaar

Toch ben ik van plan om met de rijschool 20uren praktijkles te volgen, deze lessen zullen pas eind december afgerond kunnen worden.

Daarom heb ik volgende vraag:

1) Om het praktijkexamen te doen moet ik dan nog eens 3 maanden wachttijd ondergaan na het behalen van mijn 20uren bekwaamheidattest? Of geldt deze wachttijd niet vanwege mijn voorlopig rijbewijs met begeleider? Kan ik bijvoorbeeld in februari/maart/april mijn praktijkexamen plannen? Wat stellen jullie voor zodat ik zeker mijn praktijk behaal voordat mijn theorie zou vervallen?

Bijkomende vraag:

2) Het theorie en de wegregels zit nu ook best ver voor mijzelf dus is het misschien nog niet zo'n slecht idee om mijn theorie-examen opnieuw te doen (of gewoon nog eens de lessen hier te bekijken mocht ik genoeg tijd hebben voordat mijn theorie vervalt voordat ik het praktijk kan doen). Is het bijvoorbeeld ook mogelijk om een nieuw theoriexamen nu al te doen?

Wat denken jullie? Zeker bedankt voor uw reactie! Mocht er iets niet duidelijk zijn mag je mij dit zeker laten weten :D :)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Theorie opnieuw of niet? Hoe pak ik mijn praktijk het best aan?

Bericht door Benny Stinkens »

Je hoeft niet opnieuw 3 maanden stage te doen.
Je eerste periode telt mee.
Ik zou wel de theorie opnieuw leren (kan nooit geen kwaad) maar ik zou niet voortijdig op theorie examen gaan.
Normaal gezien kan je jou rijbewijs behalen zonder opnieuw voor theorie te moeten gaan.

Zorg wel dat je van voorlopig rijbewijs gewisseld bent voor het vervallen van je huidig voorlopig rijbewijs, want anders gaat het niet meer. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Caught
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:34

Re: Theorie opnieuw of niet? Hoe pak ik mijn praktijk het best aan?

Bericht door Caught »

Benny Stinkens schreef: 23 sep 2020, 20:26
Zorg wel dat je van voorlopig rijbewijs gewisseld bent voor het vervallen van je huidig voorlopig rijbewijs, want anders gaat het niet meer. :idea:
Tnx voor je antwoorden & akkoord met je advies. Dit laatste is niet helemaal duidelijk, wat bedoel je hier precies mee?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Theorie opnieuw of niet? Hoe pak ik mijn praktijk het best aan?

Bericht door Benny Stinkens »

Je bent van plan om 20u les te volgen en dan van voorlopig rijbewijs te veranderen.
Je kan die uren nemen voor december.
Dit is allemaal ok.
Stel dat je pas na het vervallen van je huidig rijbewijs zou veranderen is het niet ok. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Theorie opnieuw of niet? Hoe pak ik mijn praktijk het best aan?

Bericht door Inazuma »

Caught schreef: 23 sep 2020, 20:35 Tnx voor je antwoorden & akkoord met je advies. Dit laatste is niet helemaal duidelijk, wat bedoel je hier precies mee?
Je kan enkel veranderen naar een voorlopig rijbewijs B zonder begeleider M18, terwijl je huidige voorlopige rijbewijs nog geldig is
Plaats reactie