Op de rode licht gerijden

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Andrea
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 feb 2018, 11:15

Op de rode licht gerijden

Bericht door Andrea »

Hallo, vandaag heb ik op de rode licht gerijden, in welke situaties dit toegelaten of dat is met concentratie te doen? Ik wou eerst naar links afslaan en stond ik en op de groen gewacht, dan heb ik gezien dat achter me nog geen auto's die rechtdoor zullen rijden blijven. En ik in deze moment besloten toch rechtdoor rijden. En ik heb door de rode licht gerijden. Nu vraag ik me hoe kan dit gebeuren? Was ik gewoon moe misschien. Groetjes
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Op de rode licht gerijden

Bericht door Inazuma »

Andrea schreef: 14 sep 2020, 22:11 Hallo, vandaag heb ik op de rode licht gerijden, in welke situaties dit toegelaten
Niet ...

Tenzij een agent je het bevel geeft door rood te rijden
Of de verkeerslichten duidelijk niet meer correct werken (in de zin dat het niet meer groen wordt in jouw richting)

Ik wou eerst naar links afslaan en stond ik en op de groen gewacht, dan heb ik gezien dat achter me nog geen auto's die rechtdoor zullen rijden blijven. En ik in deze moment besloten toch rechtdoor rijden.
Bij voorsortering ?

Met voorsortering moet je om te beginnen de aangeduide richting volgen
Vanop de rijstrook linksaf mag je meestal niet rechtdoor
En de verkeerslichten daarvoor zijn dan vaak apart geregeld ...
Nu vraag ik me hoe kan dit gebeuren? Was ik gewoon moe misschien. Groetjes
Als je "speciale" dingen doet op de weg, goed uitkijken of dat wel mag en kan ...

Onoplettendheid door vermoeidheid is een probleem en gevaar op de weg.
Maar geen zinnig excuus op de rechtbank ...
ali1234

2overtreding op dezelfde maand

Bericht door ali1234 »

BESTE

op 25 september

1ste overtreding

ik was op weg met mijn gps en en mijn gps was in bug gevallen ik was niet zeker van mijn eigen dat ik op links moest afslaan of niet in begin en ik ben toch afslaan naar links maar op doorlopend streep gedaan en toen had ik dat gedaan en achter mij was en politie voertuig maar heeft niet reageerd dat ik moet stoppen om boete en enz maar heeft wel achter mijn voertuig gekeken mijn rijbewijs is nog niet 2 jaar en in begin wist ik niet dat deze overtreding zo kwaad is als door rood rijden en blijkbaar als ik goed bekenen info is dat overtreding van 3de graad

2de overtreding op 30 september

toen ik aan het rijden was op inbebouwde kom zone 50 was ik te snel ik was toen 65km per uur en toen was er en superflitspaal
en het is dat gebeurd op dezelfde gemeente

laatste tijd rijd ik niet veilig ik ben kwaad van mijn eigen

ik zal zowieso binnen en 1 week pv zal krijgen met overtreding van 3de graad en overtreding van snelheid maar als ik naar rechtbank moet gaan door mijn fouten

is de kans dan heel hoog dat ik 2overtreding heb gedaan dat er beslist word theorie en praktijk moet afleggen als herstelonderzoek
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Op de rode licht gerijden

Bericht door Inazuma »

Als er een PV volgt voor de derde graads overtreding, betekent dat politierechtbank ...

Verval van het recht tot sturen is verplicht gezien beginnend bestuurder
En minstens theorie of praktijk herdoen is verplicht als herstelonderzoek.


Als er per vergissing toch een onmiddellijke inning komt: zo snel mogelijk betalen
Na 30 dagen vervalt de mogelijkheid van Parket om je dan nog te vervolgen ...


Het kan zijn dat iemand beide overtredingen aan elkaar koppelt, en je vervolgd wordt voor beide
Meer kans is dat je voor de snelheidsinbreuk een apart PV en aparte onmiddellijke inning krijgt ...
ali1234
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 okt 2020, 20:21

Re: Op de rode licht gerijden

Bericht door ali1234 »

Beste ,

Op sommige commentaren van andere mens zie ik dat ze theorie en praktijk herstel moetten afleggen ik weet niet wat voor zware overtedings maar mijn overtreding van 3 de graad is de enige dat ik weet kan dat zijn dat alle twee examen moet afleggen .


Als niet gaat de rechter me laten keuzen geven welke examen mag ik afleggen en na pv onvangt als ik dagvaard moet naar politie rechtbank tot minimum wanneer moet ik naar rechtbank om mijn rijbewijs afleggen
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Op de rode licht gerijden

Bericht door Inazuma »

ali1234 schreef: 05 okt 2020, 20:51 Op sommige commentaren van andere mens zie ik dat ze theorie en praktijk herstel moetten afleggen
Het is minstens 1 van de 2 examens
Mogelijk ook alle 2 ...

Hangt van de rechter af
Sommige rechters laten je kiezen , als de inbreuk niet te zwaar is.

Over de doorlopende streep bij een voorsortering (en niet op de rijstrook van de tegenliggers) is niet het einde van de wereld.
Maar officieel wel een derde graads inbreuk
Dus rechter moet ook de wetgeving volgen

na pv onvangt als ik dagvaard moet naar politie rechtbank tot minimum wanneer moet ik naar rechtbank om mijn rijbewijs afleggen
Rechtbank dat kan gemakkelijk vele maanden tot een jaar duren ...

Nadien - bij veroordeling- de strafuitvoering (= periode van rijverval uitdoen, herstelexamens afleggen) kan weer maanden duren ...
ali1234
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 okt 2020, 20:21

Re: Op de rode licht gerijden

Bericht door ali1234 »

En mag ik dan rijden voorlopig voor de rechtbank gaan
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Op de rode licht gerijden

Bericht door Inazuma »

ali1234 schreef: 05 okt 2020, 21:15 En mag ik dan rijden voorlopig voor de rechtbank gaan
Je mag blijven rondrijden tot de straf effectief uitgevoerd wordt

Je krijgt bericht wanneer je je rijbewijs moet inleveren
ali1234
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 okt 2020, 20:21

Re: Op de rode licht gerijden

Bericht door ali1234 »

Vanaf wanneer krijgt u pv na u overtreding mijn overtreding is op 25 september gebeurt
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Op de rode licht gerijden

Bericht door Inazuma »

ali1234 schreef: 09 okt 2020, 14:08 Vanaf wanneer krijgt u pv na u overtreding mijn overtreding is op 25 september gebeurt
Dat ligt niet vast

Kan meerdere weken duren


Vergeet de fabeltjes dat PV binnen 2 weken geleverd moet zijn, met een flitspaal maakt dat niet uit, en rechters kijken er eigenlijk niet naar ...

Als er geen materieel bewijs is (zoals een foto), vervalt wel de bijzondere bewijskracht van een PV na 2 weken
Maar rechters houden daar eigenlijk geen rekening meer mee: ze beschouwen het PV als waar
ali1234
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 okt 2020, 20:21

Re: Op de rode licht gerijden

Bericht door ali1234 »

En door dit overtreding doorlopend streep de recht heveel dagen rijverbod geven kan dat jaar of meer
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Op de rode licht gerijden

Bericht door Inazuma »

ali1234 schreef: 10 okt 2020, 17:48 En door dit overtreding doorlopend streep de recht heveel dagen rijverbod geven kan dat jaar of meer
Maximaal 5 jaar ...
Maar dat geven ze daar niet voor :mrgreen:

Is zonder gevaar voor anderen, 8 dagen (het minimum) tot een maand.


Wacht maar eerste of er een PV komt of niet ...
ali1234
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 okt 2020, 20:21

Re: Op de rode licht gerijden

Bericht door ali1234 »

Oke heel bedankt voor info :)
ali1234
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 okt 2020, 20:21

Re: Op de rode licht gerijden

Bericht door ali1234 »

Beste ,

Voorlopig heb ik nog geen pv gekregen van overtreding op 25 september zou dat kunnen als ik nog geen pv krijg volgende week dat er van af ben kan het ook nog 1 maand nog duren
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Op de rode licht gerijden

Bericht door Inazuma »

Hoe langer het duurt, hoe kleiner de kans wordt dat je nog een PV krijgt

Het heeft weinig zin dat elke week te komen vragen :wink:
Plaats reactie