Teleurstellende(?) herhalingsrijles 1 week voor het examen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
G-Man
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2020, 23:50

Teleurstellende(?) herhalingsrijles 1 week voor het examen

Bericht door G-Man »

Hey, ik ben redelijk zenuwachtig (kan je zien aan het feit dat ik om 12 uur snachts nog op ben) voor het rijexamen dat ik volgende week ga doen. Ik heb namelijk nog 2 lessen geboekt waarvan ik 1 al achter de rug heb, en de andere is een herhalingsles voor het examen. Het is niet echt dat ik twijfels heb bij mijn kunnen, maar eerder dat ik misschien dicht ga klappen bij het rijden van mijn examen.

Bij de les die ik nu al achter de rug heb had ik 3 gebreken, namelijk eerder handelen in situaties, niet te lang in neutraal/ontkoppeld rijden & meer vertragen bij voorrang van rechts. Van deze problemen had ik geen last tijdens het alleen oefenen. Mijn manoeuvres waren ook nog niet perfect maar in het algemeen wel redelijk goed, alleen heb ik ook de gewoonte aangeleerd om achteruit te parkeren/rijden puur op zelf achteruit te kijken zonder mijn zijspiegels echt te gebruiken. Wat niet echt erg is, behalve als ik ooit met een busje zou rijden.

**wat ik ook als ander gebrek heb, is dat ik soms niet doorheb hoe snel ik mag rijden. Dit heb ik vooral bij straten die 50 lijken en waar ik maar 30 mag of omgekeerd :(. Vooral bij 30 straten is dit soms echt niet goed aangeduid

Het probleem "eerder handelen" kwam echt door het feit dat een extra persoon in de wagen mij extra nerveus maakt, omdat een instructeur gewoon op een andere manier aanwijzingen geeft dan een GPS. De andere dingen zijn eigenlijk ook slechte gewoonten die ik heb geleerd door het alleen oefenen tijdens deze uitzonderlijke periode. Ik kijk namelijk wel als ik voorrang moet verlenen, maar echt duidelijk vertragen zoals in het boekje doe ik niet.

Ik hoop echt dat mijn instructeur gewoon een een "hard-ass" is om mij zo goed mogelijk voor te bereiden op mijn examen. Want zenuwachtig heeft het mij zeker gemaakt.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Teleurstellende(?) herhalingsrijles 1 week voor het examen

Bericht door Inazuma »

G-Man schreef: 27 aug 2020, 00:05 niet te lang in neutraal/ontkoppeld rijden
Kan gekoppeld zijn aan foute remtechniek
& meer vertragen bij voorrang van rechts.
Redelijk belangrijk ...

Snelheid regelen ifv zichtbaarheid in de zijweg.

Van deze problemen had ik geen last tijdens het alleen oefenen.
Dat is het gevaar daarvan
Je creëert gewoonten die mogelijk niet allemaal geapprecieerd worden door examinatoren.

**wat ik ook als ander gebrek heb, is dat ik soms niet doorheb hoe snel ik mag rijden. Dit heb ik vooral bij straten die 50 lijken en waar ik maar 30 mag of omgekeerd :(. Vooral bij 30 straten is dit soms echt niet goed aangeduid
Dat is idd vaak maar aangeduid met een klein bordje ergens weggestopt
Maar het wordt duur als je er niet genoeg op let ... en op examen zeker.
Gast

Re: Teleurstellende(?) herhalingsrijles 1 week voor het examen

Bericht door Gast »

Ik heb idd nog wat geoefend en hier extra op gelet.. Op zich is het niet zo moeilijk, maar het is gewoon de GPS die me lui heeft gemaakt, en nu dat ik er op let ook verkeerde snelheden aangaf, zo is er op Waze in de twaalfapostelenstraat in Sint Denijs een snelheidslimiet van 40 maar dit kan ik echt nergens zien op straat. Ik ben nog steeds zenuwachtig voor volgende week :mrgreen:
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Teleurstellende(?) herhalingsrijles 1 week voor het examen

Bericht door Inazuma »

Als het al meteen opgevallen is dat de GPS vaak niet klopt, dan heb je al vooruitgang geboekt die je op examen kan helpen :mrgreen:
G-Man
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2020, 23:50

Re: Teleurstellende(?) herhalingsrijles 1 week voor het examen

Bericht door G-Man »

OEFFFFFF eindelijk mijn rijbewijs bijna vlekkeloos behaald (niet vanaf de eerste keer :oops: ). Enigste foutje was dat er iemand van rechts kwam die zijn voorrang niet pakte :x wat niet mijn schuld is maar ze moeten me wel een foutje geven of het ziet er te verdacht uit :wink: . De beste raad die ik anderen kan geven is dat als het niet klikt met een rijinstructeur/rijschool je het best meteen een ander zoekt. Sommige instructeurs/scholen zijn best wel nare mensen en dat is wat mij ook die zenuwen gaf een aantal maanden geleden :)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Teleurstellende(?) herhalingsrijles 1 week voor het examen

Bericht door de rijprof »

Sommige instructeurs/scholen zijn best wel nare mensen
Gelukkig vallen de meesten wel goed mee.
Proficiat met jouw slagen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie