Gebuisd omwille defensief rijden

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
WhattsJay
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jun 2020, 20:29

Gebuisd omwille defensief rijden

Bericht door WhattsJay »

Dus,

Vandaag ben ik mijn praktisch examen b gaan afleggen in Bree. Na talloze slechte commentaren te lezen over het examencentrum daar weet ik niet goed wat te denken.

Ik heb goed gereden, mooi voorrang aan rechts gegeven, mijn maneuvers perfect uitgevoerd, maar TOCH ben ik gebuisd op defensief rijden, juist voor 1 punt, dat ik zogezegd de fietsers niet zou "zien" op een rotonde als ik mijn hoofd gwn van links naar rechts beweeg en mijn zijspiegels gebruik. Hoewel ik dit zeker 3 maal heb gedaan, 100% zeker wist dat er geen fietsers aankwamen, evenzeer bij het verlaten van de rotonde. Dus hoe kan iemand voor mij beslissen wat ik zie of niet zie?

Iemand enig idee hoe dit kan? Enige tips en tricks? Mss een ander examen centrum proberen? Ligt dit echt aan het examencentrum zelf zoals (mss wel wat enkele overdreven verhaaltjes) 100 keer bevestigen, of is het gewoon de bedoeling dat je je hoofd 360 graden rond draait zoals de excorsist op een rotonde?

In tegenstelling tot de persoon die daar aankwam, 3 keer stil viel met zijn auto aan het examencentrum en toch maar zijn rijbewijs b krijgt.

Natuurlijk was het gewoon de eerste keer dus geen reden tot paniek. Had ook 6 uur rijles nog gevolgd met een rijschool.
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Gebuisd omwille defensief rijden

Bericht door GRO »

Ik vermoed dat onderaan uw examenblad meer opmerkingen staan dan alleen maar defensief rijden.

Heb je ons praktijkboek goed doorgenomen? Daarin geven we de raad om tijdens het examen, wanneer je bv naar rechts kijkt, ook je hoofd wat naar rechts te draaien en als je naar links kijkt, je hoofd wat naar links te draaien.
Als je enkel met je ogen beweegt, kan de examinator die achter jou zit niet zien of je effectief wel kijkt.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Gebuisd omwille defensief rijden

Bericht door Benny Stinkens »

Dus hoe kan iemand voor mij beslissen wat ik zie of niet zie?
Dat kan de examinator niet.
Dat wil de examinator niet.
Wat hij of zij wel wilt is duidelijk zien of jij wel gekeken hebt.
M.a.w. zelfs al weet je 100% zeker dat er in de verste verte geen fietser te zien is zal je nog de examinator moeten overtuigen dat je gekeken hebt. :idea:
of is het gewoon de bedoeling dat je je hoofd 360 graden rond draait zoals de excorsist op een rotonde?
Niet overdrijven.
Bij gewoon rechts afslaan kijk je over je schouder door het raam van de achterdeur.
Bij afslaan op rotondes kan je gewoon (duidelijk) opzij door het raam kijken.
Gewoon logisch nadenken, waar kan ik een fietser verwachten.
Ligt dit echt aan het examencentrum zelf zoals (mss wel wat enkele overdreven verhaaltjes) 100 keer bevestigen.
Over elk examencentrum ga je overdreven verhaaltjes vinden. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
WhattsJay
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jun 2020, 20:29

Re: Gebuisd omwille defensief rijden

Bericht door WhattsJay »

Ja wete ik keek gewoon van links naar rechts net niet door de achterdeur, maar wel door de zijspiegel die ook wel kan bevestigen wat ik zou zien in het rechter achterdeur raam. Plus je rijd richting een rotonde dus hebt ge sowieso al zicht of er nu ne fietser rechts richting of van de rotonde komt. Moest er toch ne fietser van de eerste afslag komen bevestigen u voorste ramen da wel neem ik aan. Maar goed zal er volgende keer wel op letten. Enja natuurlijk staat er meer op dat blad zoals uwe uitslag van die computer test (wat 6/10 was dus kan wel beter). Maar bij opmerkingen 5 richtingsverandering voorbehoud 5/1.00 zich vergewissen - bord f50bis en 10 defensief rijden onvoldoende. En als reden 10/6.00 voorrang: (met niets achter)
aliyasin260900
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 mar 2019, 21:23

Re: Gebuisd omwille defensief rijden

Bericht door aliyasin260900 »

Dus heb je in totaal
1 onvoldoende en 1 voorbehoud ??

Want das nog voldoende om te slagen!!
Gats

Re: Gebuisd omwille defensief rijden

Bericht door Gats »

Proficiat, je bent geslaagd, je weet het alleen nog niet...
Plaats reactie