Onderdeel GPS

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Schwarzkopf
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jun 2019, 17:17

Onderdeel GPS

Bericht door Schwarzkopf »

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje i.v.m. het GPS onderdeel van het praktisch examen. Een buitenlandse vriend van me zal het examen binnenkort afleggen. Nederlands is niet zijn moedertaal, maar hij zal toch proberen om het examen zonder tolk af te leggen. Is het toegelaten dat je GPS tijdens het examen in het Engels staat (en de instructies dus in het Engels worden gegeven)? Enig idee of examinatoren daar een probleem van maken of hierover regels bestaan? Zolang je zelfstandig en zonder fouten op de opgegeven bestemming geraakt, lijkt het me ok?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Onderdeel GPS

Bericht door Benny Stinkens »

Ik zou niet weten waarom dit een probleem zou zijn.
Los van het taalprobleem.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat eigenlijk naar rijden op bewegwijzering (borden dus) i.p.v. gps.
Ik hoop ook dat hij de gewone instructies van de examinator voldoende kan begrijpen.

Update: 29/05/2020 Ik weet nog steeds niet waarom, maar het mag dus niet in het Engels staan. :oops:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Schwarzkopf
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jun 2019, 17:17

Re: Onderdeel GPS

Bericht door Schwarzkopf »

Benny Stinkens schreef: 27 mei 2020, 11:01 Ik zou niet weten waarom dit een probleem zou zijn.
Los van het taalprobleem.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat eigenlijk naar rijden op bewegwijzering (borden dus) i.p.v. gps.
Ik hoop ook dat hij de gewone instructies van de examinator voldoende kan begrijpen.
Ik heb al vaak gelezen dat het volgen van de bewegwijzering inderdaad te verkiezen valt. Gezien zijn achtergrond, is via GPS allicht gemakkelijker voor hem, zeker als het in het Engels mag. Ik zie er ook geen graten in, maar je weet in België natuurlijk nooit. Taalwetgeving is hier vaak een vreemd beestje ;-)

Hij verstaat wel redelijk wat Nederlands, spreken gaat moeilijker, maar in principe zou passieve kennis voldoende moeten om de instructies van de examinator te verstaan. Als die laatste in het dialect spreekt, kan hij het vergeten natuurlijk. Maar mag hopen dat examinatoren in zo'n geval wat empathisch zijn en zoveel mogelijk AN proberen spreken... Beëdigd vertaler inhuren kost belachelijk veel geld.
aliyasin260900
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 mar 2019, 21:23

Re: Onderdeel GPS

Bericht door aliyasin260900 »

In Haasrode moet je het GPS in het Nederlands gebruiken. En niet op een andere taal
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Onderdeel GPS

Bericht door Benny Stinkens »

Ik heb het even nagevraagd op het examencentrum te Bree.

Het mag inderdaad NIET in het Engels :shock:
Toen ik vroeg waarom niet, moest men mij het antwoord schuldig blijven.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie