remmen op de motor, terugschakelen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
dejakke

remmen op de motor, terugschakelen

Bericht door dejakke »

Kan iemand mij vertellen hoe het zit met het remmen op de motor? Tijdens cursus voor begeleiders vertelden ze ons om zeker te leren om op de motor te remmen bij het vertragen, maar vrienden van ons zeiden net het omgekeerde. Hun instructeur van de rijschool zei om zo weinig mogelijk terug te schakelen i.v.m. het milieu.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: remmen op de motor, terugschakelen

Bericht door Inazuma »

dejakke schreef: 31 jan 2020, 17:55 Kan iemand mij vertellen hoe het zit met het remmen op de motor? Tijdens cursus voor begeleiders vertelden ze ons om zeker te leren om op de motor te remmen bij het vertragen, maar vrienden van ons zeiden net het omgekeerde. Hun instructeur van de rijschool zei om zo weinig mogelijk terug te schakelen i.v.m. het milieu.
Bedoeling is dat je wel remt op de motor, gewoon gas lost dus, maar pas terugschakelt als (of eigenlijk net voor) het motortoerental te laag wordt voor de versnelling waar je in rijdt.
Je schakelt terug, en herhaalt het scenario. Of stopt / remt bij met de voetrem.


Het is dus niet de bedoeling om terug te schakelen, motor in toeren te jagen, om dan op de motor te remmen.
Tenzij je pittig bergaf rijdt ...
Dan gaat dat wél nodig zijn (als je gas lost, en niet vertraagt ...)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: remmen op de motor, terugschakelen

Bericht door Stefan Peeters »

Omwille van het milieu? :shock: :shock: :shock:

Wanneer je afremt op de motor wordt er geen brandstof ingespoten in de motor en bovendien worden de gewone remmen minder benut, waardoor ook daar minder fijn stof vrijkomt...

Tegenwoordig lijkt alles verkeerd "omwille van het milieu"... waarom rijden al die zelfverklaarde milieu-experts eigenlijk niet allemaal per fiets, zou heel wat files uitsparen me dunkt :roll: :roll: :roll:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: remmen op de motor, terugschakelen

Bericht door Inazuma »

Remmen op de motor én zo weinig mogelijk terugschakelen, is toch de officiële lijn ... :?:

Vroeger leerde men aan om sneller, en aktief terug te schakelen naar een lagere versnelling, met hogere motortoerentallen (en dus ook meer motorrem) als gevolg - maar je moet er wel een dot gas voor bijgeven ...
Dat is dus wat men niet meer wil zien op examen in België.

Maar een techniek die men best wél onder de knie heeft als je in iets minder plat terrein wil gaan rondrijden.



NB:
Meer milieuvriendelijke is uiteraard om niet op de motor te remmen maar veel sneller te beginnen uitbollen, in neutraal.
Een moderne versnellingsbak in "eco" stand zal dat doen - zelfs in een BMW
oa Toyota hybrides doen dat ook al jaren (0 power en 0 regeneratie regelen met gaspedaal)
alle EV kunnen het (en rollen vér door hun hoge massa) als je tenminste niet in de "regeneratie-val" trapt wanneer je ze niet nodig hebt

Maar als je dat handgeschakeld doet, buis je op je examen ...
Raar land.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: remmen op de motor, terugschakelen

Bericht door de rijprof »

Remmen op de motor én zo weinig mogelijk terugschakelen, is toch de officiële lijn ... :?:
Ja, voor zover ik weet.
Sequentieel terugschakelen (1 na 1 versnellingen aflopen) hoeft niet meer.
Je spaart een beetje brandstof en uitstoot en , het belangrijkste; je belast de mechanische delen minder ( koppeling en versnellingsbak).
Men spreekt over milieubelasting, maar dat is slechts een fractie besparing.

Soms is het zelfs ecologischer om helemaal in neutraal (of ontkoppeld) te laten uitbollen (rechtdoor rijden, niet in scherpe bochten, alhoewel...),
maar dat begrijpt men nog niet goed op het examencentrum en dat willen ze ook niet zien en buizen daar zelfs voor.
Hou tijdens het examen zolang mogelijk contact met de motor en ontkoppel pas aan lage toerentallen. (eventueel terugschakelen als dat echt nodig is)

Hetgeen wel toegestaan is op examens is:
je kan gerust in 5de versnelling: gas loslaten, afremmen en bij zeer lage toerentallen ontkoppeling induwen en uitremmen om tot stilstand te komen.
Eventueel tussendoor terugschakelen naar 3de of 2de mag gerust. (als je b.v. verwacht dat het terug groen licht gaat worden om vlot te kunnen versnellen)
Je kan vaak 1-, soms 2 versnellingen overslaan bij het terugschakelen als deze passen bij je snelheid. (b.v. van 5de naar 3de of soms 2de)

Als je in de bergen rijdt, ga je bergaf iets krachtiger op de motor moeten remmen en dan ga je wel wat meer moeten terugschakelen.
Anders worden de remmen te zwaar en te langdurig belast hetgeen oververhitting en minder remkracht zou kunnen veroorzaken.

In ons vlakke Vlaanderen is dat veel minder nodig.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
yente

Re: remmen op de motor, terugschakelen

Bericht door yente »

Is het ook zo dat je best eerst remt op de motor wanneer er een voorrangsstraat van rechts aankomt en je dus vaart moet minderen?
dus gas loslaten en indien nodig wat bijremmen en terugschakelen?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: remmen op de motor, terugschakelen

Bericht door de rijprof »

yente schreef: 16 jan 2021, 16:32 Is het ook zo dat je best eerst remt op de motor wanneer er een voorrangstraat van rechts aankomt en je dus vaart moet minderen?
dus gas loslaten en indien nodig wat bijremmen en terugschakelen?
Ja, gas los, bijremmen naar een gepaste snelheid en terugschakelen indien nodig.
Zorg er vooral voor dat jouw snelheid goed is aangepast naargelang het uitzicht dat je hebt indien er een bestuurder van rechts zou komen.
Soms is de snelheid bijna stilstand en soms hoef je maar een beetje te vertragen. Heel afhankelijk van jouw uitzicht.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: remmen op de motor, terugschakelen

Bericht door Gast »

Sorry dat ik me in deze discussie meng... Maar welke voordelen zijn er aan ontkoppelen aan 70 km/u, remmen tot 20 km/u, afslaan naar rechts bijvoorbeeld en dan de koppeling terug loslaten in 2de?

Want dat is het rijgedrag dat ik toch regelmatig tegenkom/kwam als instructeur, bv bij mensen die 2 keer gebuisd zijn...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: remmen op de motor, terugschakelen

Bericht door de rijprof »

Maar welke voordelen zijn er aan ontkoppelen aan 70 km/u, remmen tot 20 km/u
Dat is net wat je NIET mag doen!
Lees nog eens goed de uitleg hierboven.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: remmen op de motor, terugschakelen

Bericht door Benny Stinkens »

Gast schreef: 13 feb 2021, 22:46 Sorry dat ik me in deze discussie meng... Maar welke voordelen zijn er aan ontkoppelen aan 70 km/u, remmen tot 20 km/u, afslaan naar rechts bijvoorbeeld en dan de koppeling terug loslaten in 2de?

Want dat is het rijgedrag dat ik toch regelmatig tegenkom/kwam als instructeur, bv bij mensen die 2 keer gebuisd zijn...
Ben jij een instructeur :?:
Ik wil niet grof zijn, maar voor een instructeur vind ik dit toch maar een rare vraag :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: remmen op de motor, terugschakelen

Bericht door Gast »

Ik neem dit niet grof op... Ik had te weinig emojies gebruikt, mijn fout.

Ik lees gewoon dit hierboven ergens:
Soms is het zelfs ecologischer om helemaal in neutraal (of ontkoppeld) te laten uitbollen (rechtdoor rijden, niet in scherpe bochten, alhoewel...),
Wat maken leerlingen daarvan? Inderdaad, koppeling intrappen is ok, want ecologisch...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: remmen op de motor, terugschakelen

Bericht door Benny Stinkens »

Gast schreef: 14 feb 2021, 19:28 Wat maken leerlingen daarvan? Inderdaad, koppeling intrappen is ok, want ecologisch...
Jammer genoeg niet alleen leerlingen, maar ook veel begeleiders :(
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: remmen op de motor, terugschakelen

Bericht door de rijprof »

Soms is het zelfs ecologischer om helemaal in neutraal (of ontkoppeld) te laten uitbollen (rechtdoor rijden, niet in scherpe bochten
Dat is nog waar ook, maar dat doe je best niet op een examen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: remmen op de motor, terugschakelen

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 14 feb 2021, 19:28 Ik lees gewoon dit hierboven ergens:
Soms is het zelfs ecologischer om helemaal in neutraal (of ontkoppeld) te laten uitbollen (rechtdoor rijden, niet in scherpe bochten, alhoewel...),
Wat maken leerlingen daarvan? Inderdaad, koppeling intrappen is ok, want ecologisch...
Er staat toch ook bij dat het niet mag op examen :?:
Met een handgeschakelde bak dan weliswaar ...

Want met een automaat zou men steeds meer kandidaten moeten buizen ... die automaat doet (of kan) standaard waar men een kandidaat met handbak voor buist.
Plaats reactie