Vierde keer, goede keer!

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Vivl

Vierde keer, goede keer!

Bericht door Vivl »

Eindelijk ben ik geslaagd!

Het halen van mijn rijbewijs is een project van lange adem geweest. Ik heb in oktober 2016 mijn voorlopig rijbewijs gehaald, daarna enorm veel gaan oefenen met mijn vader. Het rijden ging eigenlijk vrij snel vrij vlot. Ik had geen echte grote problemen buiten dat ik veeeeeeel te onzeker was. Goed, na anderhalf jaar uiteindelijk examen gaan doen. De examinator was een hele vriendelijke man, maar terecht gebuisd. Tweede keer, zeer onvriendelijke man maar ook wel terecht gebuisd. Dan 6uren rijles gevolgd bij de rijschool, die eigenlijk ook niet snapten wat er mis ging op mijn examen aangezien ik buiten het examen wel heel goed reed. Met goede moed aan mijn derde examen begonnen, examinator was ook niet echt heel vriendelijk, maar goed. Ik dacht dat het heel goed ging, maar uiteindelijk ook gebuisd.

Toen was ik het echt even allemaal beu, ik had compleet geen vertrouwen meer in mezelf en wou er gewoon mee stoppen. Ik ben nog wel blijven oefenen maar had geen zin om nog een examen te doen. Ben dan ook 6 maand "er tussen uit geweest" met rijden omdat ik op Erasmus vertrok. Toen ik deze zomer terug kwam uiteindelijk besloten om rijlessen te nemen want de tijd begon te korten. Ik heb 12uur gevolgd bij dezelfde rijschool, en ben heel blij dat ik dat gedaan heb. Hoewel ze mij qua techniek niet meer veel konden bijleren, heeft mijn instructeur mij wel enorm hard geholpen met mijn zelfvertrouwen. Mijn vader deed dit ook wel, maar ik dacht altijd "ja die zegt dat gewoon omdat hij niet anders durft". Ook heeft de instructeur mij nog een hoop kleine tips gegeven waar een "gewoon" iemand niet aan denkt.

Op aanraden van mijn instructeur ben ik ook wel pilletjes gaan halen om rustiger te worden (iets dat de bloeddruk omlaag haalt). Ben dan gisteren met redelijk goede moed naar het examen gegaan. De examinator was heel vriendelijk en stelde me ook op mijn gemak. Mijn instructeur en examinator praatten tijdens het examen ook met elkaar (mijn instructeur had dit vantevoren wel gevraagd of ik dit wou of niet), wat mij altijd wat meer op mijn gemak stelt.

Het examen ging supervlot, behalve bij een voorrang van rechts. Ik had hem gezien en was afgeremd, ik zag niets komen dus reed al half door toen er plots een auto uitkwam (was een schuine straat). Gelukkig redelijk goed gereageerd nog, en een onvoldoende gekregen ipv een slecht. Met het achteruit in een vak parkeren stond ik vrij scheef (normaal is dit mijn beste manoeuvre haha) maar dat werd een voorbehoud omdat ik wel in het vak stond en mijn techniek goed was. Terug bij het examencentrum kreeg ik eindelijk de woorden te horen waar ik al jaren van droom: 'proficiat, u bent geslaagd".

Anyway, sorry voor de lange tekst. Ik wil hier gewoon mee laten weten dat 1) het ooit echt wel een keer gaat lukken, ook al denk je dat je er nooit gaat door geraken, 2) dat lessen bij de rijschool wel kunnen helpen, niet enkel met techniek en 3) ja er zitten "botte" examinators tussen, en sommigen zijn misschien strenger, maar niet elke examinator is zo en ze zitten daar echt niet met het doel je te buizen.

Ook zou ik iedereen aanraden om voor het praktijkexamen de theorielessen op deze site en het praktijkboek nog eens door te nemen, er staan echt veel nuttige tips bij en het is natuurlijk nooit slecht om je theorie nog eens op te frissen :)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vierde keer, goede keer!

Bericht door GRO »

Einde goed, al goed...
Ursulab

Re: Vierde keer, goede keer!

Bericht door Ursulab »

Gefeliciteerd met je rijbewijs.

ik las je verhaal en dacht even dat ik het geschreven had bewijs van spreken. Omdat het erbij precies t zelfde aan toe ging. ALLEEN ik heb hem niet gehaald en durf geen vierde keer. Ik heb een enorme examenvrees dat zelfs pilletjes van de dokter niet hebben geholpen.
Vivl

Re: Vierde keer, goede keer!

Bericht door Vivl »

Zou het er toch eens met je dokter over hebben! Het heeft mij echt enorm hard geholpen
Andrea
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 feb 2018, 11:15

Re: Vierde keer, goede keer!

Bericht door Andrea »

Ik heb al ook enorm stress bij praktijkexamen. Dokter zegt je moet proberen. Tabletten niet geholpen, als ik van 4 keer denk, dat ik moet mijn examen afleggen, wordt me al schlecht. Beetje meer menselijkheid mag zijn bij examenatoren. Proficiat dat je geslaagd bent!
politelypink
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2020, 16:07

Re: Vierde keer, goede keer!

Bericht door politelypink »

Hello!

Can you please provide the name of the medication that was prescribed for you? I have crippling anxiety as well during driving and I am considering visiting my GP and exploring this option as well. Thank you!
Gast

Re: Vierde keer, goede keer!

Bericht door Gast »

Ik ga nu ook voor mijn vierde keer en echt ik ben zo bang om iets tegen te komen waardoor ik weer zak, 3 keer gezakt 14 jaar geleden en toen opgegeven, nu bij een rijschool hier en echt op een andere manier leren rijden, de rij instructeur vindt mij er zeker klaar voor maar de angst en zenuwen dat er toch iets fout gaat.... wish me luck!
Plaats reactie