'Uitbollen' in neutraal

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
gast93

'Uitbollen' in neutraal

Bericht door gast93 »

Hallo,

ik vraag me eigenlijk al lang af waarom het alleen toegestaan is om in neutraal te staan als je voor een rood licht staat te wachten. Ik vind het eigenlijk heel makkelijk om in neutraal uit te bollen als ik in de verte een rood licht of een rotonde nader. Je kan dan toch makkelijk de juiste versnelling kiezen als het licht groen wordt of als er al dan niet zich auto's op de rotonde bevinden. In neutraal kan je ook niet stilvallen en ik denk dat je ook niets verbruikt. Ik vermoed dat het misschien iets te maken heeft met de bestuurbaarheid van de auto en dat je misschien minder vat hebt op je auto als er iets onverwacht voorvalt? Ik vraag dit alleen maar uit interesse, want ik vind het vreemd dat dit zo 'uit den boze is' en omdat ik het zelf wel handig vind om zo uit te bollen in sommige situaties ... Bedankt voor de respons!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 'Uitbollen' in neutraal

Bericht door de rijprof »

Als je in neutraal rijdt, heb je los draaiende wielen en daardoor minder goede wegligging. Het differentieel werkt minder goed.
Je remt niet op de motor en daardoor ga je de remmen meer belasten en wordt de dosering van het rempedaal moeilijker.
Je verbruikt een beetje brandstof omdat de motor stationair draait en wanneer je op de motor remt verbruik je niets.
Rechtdoor op een horizontale weg uitbollen in neutraal valt nog mee, maar is voor een praktijkexamen uit den boze en betekent dat je zeker mag herkansen.
Stel dat er iets onverwachts gebeurt waarbij je moet remmen en uitwijken, ga je minder goed remmen en de bestuurbaarheid zal veel minder goed zijn aan hogere snelheid.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
gast93

Re: 'Uitbollen' in neutraal

Bericht door gast93 »

Oke, ik denk dat ik het ongeveer begrijp. Maar in de realiteit is het dus eigenlijk niet zo'n misdaad of is het dan toch niet zo dat het echt heel 'slecht' is voor de auto, dat vroeg ik me dus af. Ik zal het op mijn rijexamen morgen in elk geval zéker niet doen, maar daarna, wie weet ... Merci voor het antwoord.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: 'Uitbollen' in neutraal

Bericht door Benny Stinkens »

gast93 schreef: 02 nov 2017, 19:10 Oke, ik denk dat ik het ongeveer begrijp. Maar in de realiteit is het dus eigenlijk niet zo'n misdaad of is het dan toch niet zo dat het echt heel 'slecht' is voor de auto, dat vroeg ik me dus af. Ik zal het op mijn rijexamen morgen in elk geval zéker niet doen, maar daarna, wie weet ... Merci voor het antwoord.
Het is dan misschien geen misdaad, maar het is wel gevaarlijk :!:
Als je het verschil wilt voelen kan je best eens ergens op een rustige plaats (industrieterrein bv;) een scherpe bocht naar links nemen.
Je doet het de eerste keer met het ontkoppelingspedaal boven (zoals het hoort dus)
de 2de keer doe je dezelfde bocht met de koppeling ingedrukt. Voorzichtig zijn is nu de boodschap.

Ik hoop dat je niet in het decor beland, maar je zult het verschil duidelijk voelen. :idea:
Het wordt nog erger als het nat of glad is.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: 'Uitbollen' in neutraal

Bericht door Jozef »

gast93 schreef: 02 nov 2017, 19:10 Maar in de realiteit is het dus eigenlijk niet zo'n misdaad of is het dan toch niet zo dat het echt heel 'slecht' is voor de auto, dat vroeg ik me dus af.
Het kan vrij slecht zijn voor de auto en zijn inzittenden, evenals voor andere weggebruikers, als jouw auto daardoor een halve meter korter wordt.
gast93

Re: 'Uitbollen' in neutraal

Bericht door gast93 »

Uiteraard zou ik een bocht niet in neutraal nemen. Ik zou het enkel doen in een rechte lijn, voor een verkeerslicht dat rood wordt in de verte of als ik in de verte een rotonde zie aankomen. En op een droog, niet-glad wegdek.
gast93

Re: 'Uitbollen' in neutraal

Bericht door gast93 »

Benny Stinkens schreef: 02 nov 2017, 21:06
gast93 schreef: 02 nov 2017, 19:10 Oke, ik denk dat ik het ongeveer begrijp. Maar in de realiteit is het dus eigenlijk niet zo'n misdaad of is het dan toch niet zo dat het echt heel 'slecht' is voor de auto, dat vroeg ik me dus af. Ik zal het op mijn rijexamen morgen in elk geval zéker niet doen, maar daarna, wie weet ... Merci voor het antwoord.
Het is dan misschien geen misdaad, maar het is wel gevaarlijk :!:
Als je het verschil wilt voelen kan je best eens ergens op een rustige plaats (industrieterrein bv;) een scherpe bocht naar links nemen.
Je doet het de eerste keer met het ontkoppelingspedaal boven (zoals het hoort dus)
de 2de keer doe je dezelfde bocht met de koppeling ingedrukt. Voorzichtig zijn is nu de boodschap.

Ik hoop dat je niet in het decor beland, maar je zult het verschil duidelijk voelen. :idea:
Het wordt nog erger als het nat of glad is.

ik begrijp niet goed waarom u hier een voorbeeld aanhaalt van met de koppeling niet ingehouden of met de koppeling wel ingehouden door een bocht rijden. Ik heb het over in neutraal rijden, dus sowieso met de koppeling niet ingehouden. Ontkoppeld rijden in een bocht zou ik nooit nooit nooit doen en ook in neutraal zou ik dat niet doen. Na een paar jaar op de baan rijden weet ik dat dat heel gevaarlijk is...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: 'Uitbollen' in neutraal

Bericht door Benny Stinkens »

gast93 schreef: 04 nov 2017, 11:13 ik begrijp niet goed waarom u hier een voorbeeld aanhaalt van met de koppeling niet ingehouden of met de koppeling wel ingehouden door een bocht rijden. Ik heb het over in neutraal rijden, dus sowieso met de koppeling niet ingehouden. Ontkoppeld rijden in een bocht zou ik nooit nooit nooit doen en ook in neutraal zou ik dat niet doen. Na een paar jaar op de baan rijden weet ik dat dat heel gevaarlijk is...
Met het ontkoppelingspedaal ingedrukt rijden of in neutraal rijden is nu een maal op dat gebied knal hetzelfde.
Vandaar mijn voorbeeld.
Ik heb je ook "de bocht" als voorbeeld gegeven omdat je daar duidelijk voelt waarom het zo gevaarlijk is.
Ook op rechte baan is en blijft het gevaarlijk. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: 'Uitbollen' in neutraal

Bericht door Jozef »

gast93 schreef: 04 nov 2017, 11:10 Uiteraard zou ik een bocht niet in neutraal nemen. Ik zou het enkel doen in een rechte lijn, voor een verkeerslicht dat rood wordt in de verte of als ik in de verte een rotonde zie aankomen. En op een droog, niet-glad wegdek.
En hoe weet jij dat je rechtdoor gaat kunnen blijven rijden?

Een bestuurder die jou niet heeft zien aankomen, zwaait zijn portier open of verlaat een parkeerplaats. Een kind komt plots tussen twee auto's uit op de rijbaan gelopen. Er valt wat van de bagagedrager van de auto vóór jou. En zo kunnen we nog uren doorgaan. Dan moet je plots een heel scherpe bocht nemen om het obstakel te ontwijken.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 'Uitbollen' in neutraal

Bericht door Inazuma »

GOCA loopt nog wat achter.

Op het examen levert het erg véél kans op dat je flest : foute remtechniek.
Niet doen dus.


Maar ...

Moderne automaten doen dit intussen in "eco" stand.
De vrij wijdverspreidde ZF 8 bak bvb
o.a. Toyota hybrides doen het ook als je het gas net niet helemaal lost - als je het gas volledig lost gaan ze regeneratief remmen.

Het is een techniek om aanzienlijk minder brandstof te verbruiken.
ITT wat men beweert - remmen op motor = nul-verbruik - kan je idd minder verbruiken door véél verder uit te rollen dan te remmen op de motor.
Je moet dan ook wel véél verder vooruit kijken.


Stabiliteit in een bocht is (of voelt in elk geval) iets minder, maar met een auto is dat helemaal niks dramatisch.
Met een motorfiets moet je dat vooral niet doen ...

Laat ons zeggen dat ik geregeld door bochten rol tegen snelheden waarbij de meeste achterliggers afhaken ... ook al boorden ze vlak ervoor op het rechte stuk nog in je koffer :lol:
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 'Uitbollen' in neutraal

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef: 04 nov 2017, 18:57 Dan moet je plots een heel scherpe bocht nemen om het obstakel te ontwijken.
Laat ze nu bij ongeveer elke rij-cursus aanmoedigen om dan het koppelingspedaal in te drukken ....

Scherp insturen en tegelijk gas lossen wil wel eens onverwachte dingen doen met een voorwielaandrijver.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: 'Uitbollen' in neutraal

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 06 nov 2017, 11:58 Moderne automaten doen dit intussen in "eco" stand.
De vrij wijdverspreidde ZF 8 bak bvb
o.a. Toyota hybrides doen het ook als je het gas net niet helemaal lost - als je het gas volledig lost gaan ze regeneratief remmen.
Hoe heet dat in het Nederlands, want dat bestond nog niet toen ik nog in België woonde. In het Duits heet het "segeln".

Als je het gaspedaal dan loslaat, wordt de verbinding van de motor met de aandrijfwielen in een fractie van een seconde hersteld. Als je een wagen met een handgeschakelde vesnellingsbak laat uitbollen in neutraal, duurt dat veel langer.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: 'Uitbollen' in neutraal

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 06 nov 2017, 12:04 Laat ze nu bij ongeveer elke rij-cursus aanmoedigen om dan het koppelingspedaal in te drukken ....
Alsof je daar de tijd zou voor hebben als je plots een obstakel moet ontwijken.
Scherp insturen en tegelijk gas lossen wil wel eens onverwachte dingen doen met een voorwielaandrijver.
O ja? Dan zal ik maar vliegensvlug het rempedaal keihard intrappen, want het schijnt dat met ABS de wagen bestuurbaar blijft.
Gast

Re: 'Uitbollen' in neutraal

Bericht door Gast »

Benny Stinkens schreef: 02 nov 2017, 21:06
gast93 schreef: 02 nov 2017, 19:10 Oke, ik denk dat ik het ongeveer begrijp. Maar in de realiteit is het dus eigenlijk niet zo'n misdaad of is het dan toch niet zo dat het echt heel 'slecht' is voor de auto, dat vroeg ik me dus af. Ik zal het op mijn rijexamen morgen in elk geval zéker niet doen, maar daarna, wie weet ... Merci voor het antwoord.
Het is dan misschien geen misdaad, maar het is wel gevaarlijk :!:
Als je het verschil wilt voelen kan je best eens ergens op een rustige plaats (industrieterrein bv;) een scherpe bocht naar links nemen.
Je doet het de eerste keer met het ontkoppelingspedaal boven (zoals het hoort dus)
de 2de keer doe je dezelfde bocht met de koppeling ingedrukt. Voorzichtig zijn is nu de boodschap.

Ik hoop dat je niet in het decor beland, maar je zult het verschil duidelijk voelen. :idea:
Het wordt nog erger als het nat of glad is.
ja, ja, gevaarlijk. wat denk jij, dat maar een manier van rijn een veilige manier is. Doen jonge, zoveel dat je kunt, er is niks gevaarlijk aan. Mensen leren ook vliegtuig landen en opstijgen. Laat dijen gevaarlijk freak zijn been er over breken as hem niet anders beter kan. Gevaarlijk :lol: :lol: :lol: Van staat mogen di pippos je niet leren om zuinig te rijn omdat de naft verbruik met 3de zou dalen. Gevaarlijk my azz
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 'Uitbollen' in neutraal

Bericht door de rijprof »

Het zal niet de eerste zijn die in neutraal of ontkoppelt reed en plots moest remmen of uitwijken een botsing had kunnen vermijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie