De Rijprof animatie achteruit parkeren in vak

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
DeadZeus
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:07

De Rijprof animatie achteruit parkeren in vak

Bericht door DeadZeus »

Bij het achteruit parkeren in een vak rechts pinkt de gele auto eerst naar links omdat hij even naar links draait naar het ander baanvak om dan rechts te pinken en in het parkeer vak te rijden.

Maar bij de animatie van het achteruit parkeren links pinkt de gele auto constant naar links, ondanks hij ook even rechts op het ander baanvak rijdt zonder eerst rechts te pinken.

Waarom pinkt men bij de ene animatie wel om uit te wijken naar het ander baanvak en de andere niet? Is dit een fout?

Alvast bedankt voor uw antwoord
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: De Rijprof animatie achteruit parkeren in vak

Bericht door de rijprof »

Goed opgemerkt!
Je moet richting aangeven naar waar je naartoe wil rijden.
Dit wordt zo snel mogelijk rechtgezet.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
DeadZeus
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:07

Re: De Rijprof animatie achteruit parkeren in vak

Bericht door DeadZeus »

Een bijkomende vraag hierover. Bij het rechts parkeren pinkt de gele auto eerst links en wijkt dan uit naar het linker baanvak. Maar is dit niet verwarrend voor achterliggers? Moet je niet eerst rechts pinken om aan te duiden dat je in dat rechts van wil? Hoe weten zij anders dat je daar gaat parkeren als je links pinkt?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: De Rijprof animatie achteruit parkeren in vak

Bericht door de rijprof »

Rechts parkeren voorwaarts of achterwaarts ?

Je moet pinken naar waar je gaat uitwijken. Eerst links omdat je naar links uitwijkt, dan rechts omdat je naar rechts afdraait enz.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
DeadZeus
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:07

Re: De Rijprof animatie achteruit parkeren in vak

Bericht door DeadZeus »

Achterwaarts. Ik bedoel, hij wil in het vak rechts parkeren maar pinkt links om op het baanvak te rijden, maar hoe weet de achterligger dan dat hij in het rechts vak wil? Ik heb schrik als ik dat doe dat mijn achterligger dan te dicht rijd waardoor ik de rest van mijn manouvre niet deftig kan uitvoeren. Omdat hij niet weet dat ik in dat rechts vak wil.

Nogmaals bedankt voor de reactie.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: De Rijprof animatie achteruit parkeren in vak

Bericht door Jozef »

De wegcode bepaalt:
Artikel 13. Aankondiging van een manoeuvre

Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.
De animatie van de rijprof is dus in overeenstemming met de wegcode. Maar ik begrijp de bezorgdheid van DeadZeus met betrekking tot verwarrende communicatie.

Neem bijvoorbeeld een vrachtwagen die rechts een andere weg wil inslaan. In vele gevallen moet hij om dit te kunnen doen eerst even wat naar links uitwijken.

Twee mogelijkheden:

1. De vrachtwagenbestuurder volgt strikt de wegcode en ontsteekt zijn linker richtingsaanwijzers om naar links uit te wijken. Achterliggers gaan ervan uit dat de vrachtwagen naar links gaat afslaan of zich aan de linker kant van de weg gaat opstellen, en rijden de vrachtwagen langs rechts voorbij op het ogenblik dat de vrachtwagenbestuurder naar rechts wil afslaan.

2. De vrachtwagen geeft zijn voornaamste richtingsverandering aan en ontsteekt zijn rechter richtingsaanwijzers om naar rechts af te draaien. Nu weten achterliggers dat de vrachtwagenbestuurder slechts even wat naar links uitwijkt om naar rechts te kunnen afslaan.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: De Rijprof animatie achteruit parkeren in vak

Bericht door de rijprof »

Als je een kwart naar links bent afgedraaid, kan de bestuurder achter of voor jou nog steeds jouw rechterpinker zien.
Als er plaats genoeg is, geef je voorrang.
Als je ziet dat de andere bestuurder even wacht op een veilige afstand en zijn voorrang niet neemt, doe je rustig verder.
Als er geen plaats genoeg is, zal de aankomende bestuurder even moeten wachten.

Als je de aankomende bestuurder reeds eerder opmerkt nog voor dat je gaat afdraaien naar links, wacht je met de aanvang van jouw manoeuvre en pink je naar rechts om aan te duiden dat je rechts blijft staan en geef je voorrang.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: De Rijprof animatie achteruit parkeren in vak

Bericht door Jozef »

Hier in Duitsland wordt dat anders opgelost. Het is niet wettelijk, maar het werkt uitstekend. Je ontsteekt je 4 richtingsaanwijzers, en zowel de tegenliggers als de achterliggers blijven staan, ook al weten ze niet precies wat je gaat doen.

Je moet weten dat dat wettelijk niet mag. Doch hoe groot is in de praktijk de kans dat daar toevallig een politieagent voorbijkomt, en hij het dan ook nog de moeite vindt om je te verbaliseren voor het niet toegestane gebruik van de 4 richtingsaanwijzers?

Mijn auto knippert twee keren met al zijn richtingsaanwijzers als ik hem afsluit en dat lukt. Dat mag wettelijk ook niet. Nochtans bestaat er voor mijn auto een proces-verbaal van goedkeuring.
Plaats reactie