Niet vertragen bij voorrangsbord bij het oprijden van hoofdweg?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
gast5555

Niet vertragen bij voorrangsbord bij het oprijden van hoofdweg?

Bericht door gast5555 »

Hallo,

Ik heb vandaag mijn praktijkexamen gedaan. Mijn examinator gaf mij de opmerking dat ik een onvoldoende heb voor voorrang, omdat ik 2 maal te veel vertraagd heb bij een voorrangsbord toen ik uit de smalle straat reed.

Ik schets de situatie wat gedetailleerder: ik kwam in beide situaties uit een smalle straat gereden naar de hoofdweg waar er fietspaden waren en er verkeer uit beide richtingen kwam. Ik kwam voor een voorrangsbord (B1), de rode omgekeerde driehoek. Naar mijn weten vertraag je dan en geef je voorrang aan fietsers en verkeer uit beide richtingen. Ik vertraagde tot ik in eerste versnelling reed om zo op een veilige manier te kunnen kijken of er geen ander verkeer was en daarna reed ik de weg op.

De uitleg die mijn examinator eraan gaf was dat "het verkeer achter mij niet zou verwachten dat ik zou vertragen bij het voorrangsbord, want de weg is vrij en dat kunnen zij ook zien."

Daar stel ik me toch echt vragen bij want:
1) er was geen verkeer achter mij, ik was de enige in de straat
2) het hypothetische verkeer achter mij kan helemaal niet zien of er van links of rechts verkeer rijdt op de hoofdweg, aangezien we in een smalle straat staan. Als je daar als tweede auto rijdt kan je helemaal van het midden van de straat niet zien dat er op de weg waar je voorganger uitdraait verkeer afkomt? Je hebt daar simpelweg geen zicht op tot jij zelf voor het voorrangsbord komt.

Ligt het nu aan mij of is het niet meer dan normaal om te vertragen voor een bord dat zegt dat jij voorrang moet geven, als jij uit een smalle zijstraat komt gereden? Ik ben niet gestopt, ik reed traag tot ik zicht had op de situatie. Zodra ik zag dat er geen voorgaand verkeer was, schakelde ik over naar 2e versnelling en reed ik de hoofdweg op.

Iemand die me kan uitleggen hoe het dan wel moet? In 3e versnelling gewoon uit een zijstraat schieten terwijl je voor een voorrangsbord staat? Lijkt me echt bizar en gevaarlijk.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Niet vertragen bij voorrangsbord bij het oprijden van hoofdweg?

Bericht door Jozef »

Je mag het verkeer niet hinderen door trager te rijden dan nodig is. Maar aan een kruispunt moet je dubbel voorzichtig zijn, en rijd je zeker als beginneling beter iets te traag dan iets te snel. Ik zal het zeker een leerling (leswagen of L achteraan) nooit kwalijk nemen dat hij iets trager rijdt. Als één en ander zich voorgedaan heeft zoals jij het hier beschrijft, betreur ik de opmerking van de examinator.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Niet vertragen bij voorrangsbord bij het oprijden van hoofdweg?

Bericht door de rijprof »

Waar was het? Gemeente, kruispunt met welke straatnamen? Kun je het terugvinden op Google View?
Ben je wel zeker dat het over dezelfde kruispunten gaat die de examinator niet goed vond?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
gast5555

Re: Niet vertragen bij voorrangsbord bij het oprijden van hoofdweg?

Bericht door gast5555 »

Het was in Heule. Ik weet de straatnamen helaas niet, omdat ik zelf niet van de streek ben. Ik heb het geprobeerd op te zoeken op google streetview, maar ik vind de straten niet meteen terug. Ik was meer gefocust op het rijden dan waar ik precies was. Het was 2x een smalle straat waarbij op het einde een voorrangsbord B1 stond. Je reed telkens een hoofdweg op met verkeer uit twee richtingen. Er stonden huizen aan de kanten van de straat, dus had je volgens mij toch echt nog geen goed zicht op de weg tot je echt het voorrangsbord naderde en daarom vertraagde ik dus ook.
gast5555

Re: Niet vertragen bij voorrangsbord bij het oprijden van hoofdweg?

Bericht door gast5555 »

Ik denk dat ik morgen nog eens de route opnieuw ga rijden die ik vandaag deed (het was een stuk dat ik van het examencentrum tot daar moest doen met de GPS) en opnieuw kijken of dit de enige 2 punten waren waarover ze het kon gehad hebben en de straatnamen eens bekijken, ook al ben ik redelijk zeker. Anders vind ik het gewoon echt superraar, mijn begeleider snapt er ook niks van, die heeft mij ook geleerd te vertragen bij dit soort punten. Toch al bedankt aan jullie beiden voor jullie reactie.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Niet vertragen bij voorrangsbord bij het oprijden van hoofdweg?

Bericht door de rijprof »

Ik vind het ook eigenaardig. Vaak gebeurt net het omgekeerde waarbij een kandidaat niet ver genoeg kijkt, of het aankomende verkeer verkeerd inschat.
Als je de locaties alsnog vindt, mag je ze altijd doorgeven.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie