Nieuwe regels

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Nikora

Nieuwe regels

Bericht door Nikora »

Hallo

Ik was wat aan het kijken omtrent de nieuwe regels. En kwam bv onderstaande tegen:

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts maakt nu komaf met de hemeltergende straftijd van 3 jaar en schrapt de regeling. Wie het voorlopig rijbewijs laat vervallen, zal eenmalig na het volgen van zes uur rijschool meteen een nieuw voorlopig rijbewijs kunnen aanvragen.

Stel bv dat je een voorlopig rijbewijs hebt 36 maand maar het is nog 12 maand geldig. Stel dat je er één aanvraagt voor 18 maand. Is het dan nog 18 maand geldig? En stel dat dit zou vervallen. Normaal had je 3 jaar wachttijd aan je been of mocht je je examen doen mits min. 6u rijles bij een rijschool. Maar wat wordt nu bedoeld na éénmalig zes uur rijschool volgen hierboven? Mag je dan opnieuw één aanvragen van 18 maand. Gaat dat telkens zo zijn dat je na vervalling een nieuw aan mag vragen zoals je maar zes uur rijschool volgt? Het vervelende is immers dat je bv na niet slagen soms gemakkelijk 3, 4 maand moet wachten en als je het dan druk hebt met werk, gezin... is dat toch allemaal niet zo evident.
Gast

Re: Nieuwe regels

Bericht door Gast »

Minister Bellot is naar de Raad van Staten gestapt om de cursus die begeleiders moeten volgen omdat dit volgens hem een federale bevoegdheid is. Als de Raad van Staten hiermee akkoord gaat, want dan met de verschillende regelingen in de gewesten: in Vlaanderen risico perceptie test en extra manoeuvers, in Brussel enkel EHBO, in Wallonië weet ik het niet. Zou dat dan verder mogen blijven bestaan of wordt dit ook gelijkgestemd? Dat vraag ik mij af.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Nieuwe regels

Bericht door Inazuma »

De gewesten mogen enkel de modaliteiten van de opleiding aanpassen
NIET de verplichte examens, NIET de uitreikingsvereisten van de voorlopige rijbewijzen, want da's federaal

Naar verwachting worden dan ook àlle extra vereisten en testen die de gewesten stellen , door de rechtbank als onwettig van tafel geveegd

Ze hebben er een ferme knoeiboel van gemaakt ...

Overigens staan de 3 jaar wachttijd nog steeds in het KB op wegcode.be
Gast

Re: Nieuwe regels

Bericht door Gast »

En wanneer wordt er een uitspraak verwacht?
Plaats reactie