Voorlopig rijbewijs behaald, wat nu

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Kevinvn
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 sep 2017, 14:49

Voorlopig rijbewijs behaald, wat nu

Bericht door Kevinvn »

Beste!
Vandaag mijn voorlopig rijbewijs behaald.
Wat is er nu aan de orde!?
Maandag voorlopig rijbewijs aanvragen

Dan auto kopen, nummerplaten aanvragen en naar mijn bank voor de verzekering?

Nummerplaat bijmaken en rijklaar?

Vergeet ik iets of ben ik in de foute volgorde bezig?

Alvast bedankt!
Grts kevin
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Voorlopig rijbewijs behaald, wat nu

Bericht door Jozef »

Vooraleer je een tweedehandswagen koopt, kijk je na of het VIN (Voertuig Identificatie Nummer) op de papieren overeenstemt met dat op het plaatje op de wagen, en vraag je bij de politie of ze dat VIN even willen nazien. Zo weet je of de wagen al dan niet gestolen is.

Je moet van de verkoper een formulier krijgen om de inschrijving (kentekenplaat) aan te vragen.

- Is het een wagen van buiten de EU, dan moet daar een bewijs bij zijn dat de tolrechten betaald werden.
- Voor een tweedehandswagen moet de technische keuring op het formulier bevestigd zijn en het inschrijvingsformulier van de verkoper er bijgevoegd zijn (zijn kentekenplaat behoudt hij) als bewijs dat jij over de wagen mag beschikken.
- Je verzekeraar moet op het formulier bevestigen dat de burgerlijke aansprakelijkheid voor de wagen gedekt is.

De officiële kentekenplaat (met gestanste stempel van de DIV) die je ontvangt, moet achteraan op de wagen bevestigd worden. Vooraan komt een kopie.

Je moet dus naar de verzekeraar vooraleer je de inschrijving kunt aanvragen. Meestal zorgt hij dan voor de afhandeling van de inschrijving.

Waartoe de verzekeraar verplicht is als je aansprakelijk bent voor een ongeval, is overal hetzelfde, want dat is wettelijk vastgelegd. Maar er zijn grote verschillen inzake premie tussen de verzekeraars. Geef op Google "autoverzekering vergelijken" in, en let erop dat de site die je raadpleegt, een Belgische (geen site uit Nederland) is.

Voor de eenmalige BIV (belasting op de in verkeersstelling) en de jaarlijkse verkeersbelasting moet je niets doen, die betaalformulieren krijg je automatisch.

Je kan desgewenst een lidmaatschap bij een automobielclub (Touring, VAB) overwegen.
Plaats reactie