Evenwijdig links en rechts parkeren

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Charlotte12
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:39

Evenwijdig links en rechts parkeren

Bericht door Charlotte12 »

Hallo,

Ik heb een vraag in verband met evenwijdig links en rechts parkeren.

Kan er iemand mij in woorden uitleggen hoe je zouets moet aanpakken.

Ik ben even mijn kluts kwijt. Dit heb ik geleerd bij de rijschool maar waarschijnlijk sla ik wat dingen door elkaar.

1. Kijk waar je wil parkeren en van zodra plek gevonden rij tot de auto tot wanneer de spiegels vooraan gelijk staan met de spiegels van de auto voor je plek.
2. Draai volledig naar rechts (evenwijdig rechts parkeren) tot je ongeveer 45 graden staat. Draai dan volledig naar links. Dit is in achteruit (versnellingpook).
3. Zet je dan nog eens goed door in 1ste te gaan.

Klopt dit? Wat kan er fout gaan? Raken van de borduur? Te vroeg omdraaien (naar links?).

En wat is het verschil qua werkwijze met achteruit parkeren?

Groeteb
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Evenwijdig links en rechts parkeren

Bericht door Jozef »

Beste Charlotte,
Charlotte12 schreef: 29 aug 2017, 08:14 Ik ben even mijn kluts kwijt. Dit heb ik geleerd bij de rijschool maar waarschijnlijk sla ik wat dingen door elkaar.
[...]
1. Kijk waar je wil parkeren en van zodra plek gevonden rij tot de auto tot wanneer de spiegels vooraan gelijk staan met de spiegels van de auto voor je plek.
Ach, maak je geen zorgen. Geregeld beweren ze op de radio dat een vrachtwagenbestuurder op een bepaalde plaats zijn lading verloren heeft. Maar als hij weet waar ze ligt, dan is hij ze toch niet verloren? Misschien weet jij ook nog waar jij je kluts kwijtegeraakt bent en kun je hem daar gaan terughalen?

Rijden tot de spiegels vooraan gelijk staan doe je niet om te parkeren. Je doet dat als er in de auto naast jou een bestuurder zit. Dan laat je je rechter zijruit naar beneden. Die andere bestuurder denkt dan dat jij hem iets wil zeggen, en laat daarom zijn linker zijruit naar beneden. En dan vraag je hem: "Heeft U er ook ene laten vliegen?" :lol:

Alle gekheid op een stokje. Ik kan me haast niet voorstellen dat een gebrevetteerd rijschoolinstructeur jou punt 1 zou verteld hebben, want dat brengt volstrekt niets op om te parkeren.

Vergeet ook de toogpraat volgens dewelke je ervoor zou moeten zorgen dat de achterkant van beide wagens naast elkaar staan. Niet het koetswerk, maar de vierhoek die door de vier wielen gevormd wordt, bepaalt wat de carroserie gaat doen. Kijk maar hoe ver een buschauffeur nog rechtdoor rijdt alvorens af te slaan, omdat zijn voorwielen zich achter hem bevinden. Het zal nog geen drama zijn met een wagen waarvan de achterwielen helemaal acheraan staan, maar als je het daarna probeert met een wagen met een achteroverbouw van een meter, ga je grandioos de mist in.

Je moet beginnen met het midden van jouw rechter achterwiel naast de achterkant van het voertuig waarachter je wil parkeren (dat is niet altijd de wagen waarachter je wil parkeren, het kan ook zijn aanhangwagen zijn :lol: ). Je hoeft niet uit te stappen om dat te controleren. Kijk vooraf eens waar het midden van het achterwiel van jouw wagen zich bevindt. Dikwijls is dat ongeveer onder de bovenkant van de rugleuning van de achterbank.

Let op met animaties waarbij de wagen als bij wonder tijdens het draaien ook nog naar opzij kan schuiven. Dat moet dan al een schuin aflopend beijzeld wegdek zijn.
Wat kan er fout gaan?
Ik zou dit theoretisch kunnen uitleggen, maar daar zou je migraine van krijgen, en dat wil ik niet.

Ga eens ergens oefenen waar je niemand kunt hinderen. Neem lege petflessen mee, waar je een stok in steekt en die je vult met zand, zodat je die stok kunt zien van in jouw wagen. Met die flessen geef je de kritieke punten aan: linker achterkant van de wagen waarachter je wil parkeren, borduur, en voorkant van de wagen voor dewelke je wil parkeren.

Nu experimenteer je:
  • Begin te dicht bij de wagen achter dewelke je wil parkeren.
  • Begin te te ver af van de wagen achter dewelke je wil parkeren.
  • Begin naar rechts af te draaien met het midden van jouw rechter achterwiel meer naar voor dan de achterkant van de auto achter dewelke je wil parkeren.
  • Begin naar rechts af te draaien met het midden van jouw rechter achterwiel meer naar achter dan de achterkant van de auto achter dewelke je wil parkeren.
  • Draai het stuurwiel te vroeg naar links (de auto maakt nog geen hoek van 45° met de as van het wegdek).
  • Draai het stuurwiel te laat naar links (de auto maakt al een hoek van meer dan 45° met de as van het wegdek).
Kijk telkens na wat er gebeurt:
  • Raakt de rechter voorkant van mijn wagen de linker achterkant van de wagen achter dewelke ik wil parkeren nadat ik het stuurwiel naar links gedraaid heb?
  • Komt mijn wagen met zijn rechter achterwiel tegen de borduur terecht?
  • Staat mijn wagen te ver van de borduur?
  • Geraak ik niet helemaal in de parkeerplaats vooraleer ik met de achterkant van mijn wagen de voorkant van de wagen achter mij ga raken?
Het is goed als je een helper hebt die eventueel video-opnames maakt welke je achteraf kunt bekijken en die de flessen welke je omver rijdt weer op hun plaats zet.
En wat is het verschil qua werkwijze met achteruit parkeren?
Sorry, maar ik begrijp niet wat je juist bedoelt. Zou je dat kunnen uitleggen zodat een simpele mens zoals ik het verstaat? Dank vooraf!

Groetjes,

Jozef
Plaats reactie