In tweede versnelling over een overweg?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Citroenk

In tweede versnelling over een overweg?

Bericht door Citroenk »

1.Tijdens het rijden met mijn vader adviseert hij me altijd om naar tweede te gaan wanneer we een overweg tegenkomen, soms vind ik het zelf onnodig omdat het niet altijd zo bobbellig is. Wat vinden examinatoren hiervan?

2. Tijdens het keren in een straat: mag of moet je pinken naar rechts wanneer je u zo rechts mogelijk opstelt om te beginnen?

Bedankt!!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: In tweede versnelling over een overweg?

Bericht door de rijprof »

1. Kies een versnelling dat best bij de snelheid past om de overweg over te rijden.
Dat kan heel verschillend zijn. ( 1ste, 2de, 3de, 4de en zelfs 5de of 6de).

2. Hangt er vanaf als je doorgang moet geven aan andere weggebruikers. Als er niemand aankomt mag je ineens links pinken en het manoeuvre beginnen.
Zie: www.derijprof.be/manoeuvres.htm
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: In tweede versnelling over een overweg?

Bericht door Jozef »

Wat die overweg betreft, mag je niet vergeten dat je altijd voorrang aan de spoorvoertuigen moet verlenen, ook als de rode knipperlichten door een defect niet zouden werken.

Mocht het dan tot een ongeval komen, reken dan op een jarenlange rechtsstrijd. Want dan heb jij geen voorrang verleend, maar heeft Infrabel niet de nodige maatregelen getroffen om het ongeval te vermijden. Hoe dan ook gaat het dan meestal om een zwaar ongeval, een treintje geeft niet mee.

In de praktijk is de signalisatie aan de overwegen evenwel zo uitgevoerd, dat bij een defekt de rode lichten blijven knipperen. Rijd dan nooit over de overweg, doch keer terug en neem een andere weg.
Plaats reactie