In een vak parkeren. - examen te Oostende

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
yanaspinelli
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jul 2017, 14:05

In een vak parkeren. - examen te Oostende

Bericht door yanaspinelli »

Goedemiddag

Binnen een kleine week moet ik mijn praktijkexamen afleggen in Oostende.
Maar ik heb een vraag ivm het parkeren in een vak, zal het vak waarin je moet parkeren door de examinator gekozen worden ? En is dit dan op een drukke plaats waar al veel auto's geparkeerd staan (zoals parking van een winkel of zo) ?

Ik heb namelijk geoefend op een zeer rustige plaats waar bijna geen auto's passeren, maar als ik dan op een parking kom waar veel auto's zijn, vind ik het wat angstaanjagend om te oefenen..

Alvast bedankt
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: In een vak parkeren. - examen te Oostende

Bericht door Benny Stinkens »

Meestal is dat inderdaad op een parking van een of ander winkel.
yanaspinelli schreef:Ik heb namelijk geoefend op een zeer rustige plaats waar bijna geen auto's passeren, maar als ik dan op een parking kom waar veel auto's zijn, vind ik het wat angstaanjagend om te oefenen..
Wat ga je doen als je volgende week zou slagen :?:
Als je dan naar een winkel gaat zou je er toch moeten kunnen parkeren vind ik. :idea:

Oefenen is de boodschap. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: In een vak parkeren. - examen te Oostende

Bericht door Jozef »

Maak je niet ongerust, dan zal het wel meevallen. Die bestuurders welke voorbijkomen, zijn er echt niet op gesteld om jouw auto te rammen, hoor. En als er dan toch eens een bestuurder ongeduldig is, dan denk je maar: "Even geduld, mijn pijp is bijna gevuld".

Doe je manoeuvers vooral langzaam, en kijk bij het achteruitrijden voortdurend afwisselend in je linker- en rechter buitenspiegel. Dan heb je meer tijd om zo nodig te corrigeren, en als er dan toch ooit eens een aanrijding van komt, blijft de schade beperkt.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: In een vak parkeren. - examen te Oostende

Bericht door de rijprof »

Als het wat drukker wordt, moet je iets meer geduld hebben en geef je zoveel mogelijk andere weggebruikers doorgang.
Een beetje wachten kan geen kwaad en dan heb je ook minder stress als het wat rustiger is.

Onlangs moesten wij tijdens een examen parkeren in een vak aan een drukke supermarkt.
Ga er vanuit dat mensen géén geduld hebben. Ze komen met hun winkelkarretje vlak achter jouw auto terwijl je reeds achteruit aan het rijden bent. Ongeloofelijk! :roll:
Dan willen 2 auto's door, wringen zich er tussen op enkele centimeters na, terwijl ze goed kunnen zien dat je met een rijschoolauto (of L teken) bent. Ongelooflijk! :roll:
Dan dan scheurt er nog een fietser vlak voor onze neus door terwijl we langzaam reeds vooruit naar ons vak reden. Ongelooflijk! :roll:
Een andere fietser komt toe en zet zijn bakfiets net achter onze auto zodat de 2 kindjes kunnen uitstappen. Ongelooflijk! :roll:

Je ziet van alles op een parking. :roll: En je ziet vooral hoe weinig andere mensen rekening houden met elkaar, amper hoffelijk zijn en totaal geen verkeersinzicht hebben.

Goed kunnen omgaan met andere weggebruikers is nu net wat je moet kunnen aantonen op jouw rijexamen.
M.a.w. vertrouw niemand, kijk supergoed en heb geduld.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: In een vak parkeren. - examen te Oostende

Bericht door Gast »

En moet je dan loodrecht in je vak geparkeerd staan of is het voldoende om gewoon in het vak te staan?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: In een vak parkeren. - examen te Oostende

Bericht door de rijprof »

En moet je dan loodrecht in je vak geparkeerd staan of is het voldoende om gewoon in het vak te staan?
Mooi in het midden, zo recht mogelijk, evenwijdig met de andere geparkeerde auto's zodat je de deur open kunt doen, want je moet je auto veilig achterlaten en even uitstappen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie