examen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
wasbeertje

examen

Bericht door wasbeertje »

Hallo,

Ik moet me theorie en praktijk opnieuw doen aangezien me voorlopig rijbewijs vervallen was :(
hoop dat het met deze site in 1 e instantie lukt om in 1* te slagen voor me theorie

Verder ben ik vaak bang op de rijbaan omdat er zoveel ongeduldige bestuurders rondrijden :(

Wat doe ik hieraan?
Tips?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: examen

Bericht door GRO »

THEORIE
Als je onze leermethode goed volgt, dan slaag je.
https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... eermethode
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: examen

Bericht door Jozef »

wasbeertje schreef: 11 jul 2017, 14:02 Verder ben ik vaak bang op de rijbaan omdat er zoveel ongeduldige bestuurders rondrijden :(

Wat doe ik hieraan?
Tips?
Beste,

Je hebt er goed aan gedaan om dit hier aan te kaarten.

Je mag natuurlijk het verkeer niet hinderen door zonder reden abnormaal traag te rijden. Maar afgezien daarvan het volgende.

De combinatie van te snel rijden en een te geringe afstand tot de voorligger zorgt elke dag opnieuw voor ongevallen.

Met te snel rijden bedoel ik dan niet in de eerste plaats sneller dan toegestaan rijden, maar vooral sneller rijden dan veilig is. Soms zou je iets sneller dan toegestaan nog veilig kunnen rijden (maar het is verboden), doch in vele gevallen is de maximum toegestane snelheid zelfs nog te hoog om nog veilig te zijn.

Zelfs al is het veilig om tegen de maximum toegestane snelheid te rijden, moet je altijd voldoende afstand tot je voorligger houden. Bij droog weer op een autosnelweg tegen 120 km/h op slechts 10 meter achter je voorligger rijden is vragen om een ongeval, doch het is helaas schering en inslag.

Ik vind dat iemand die 45 km/h rijdt waar maximum 50 km/h toegestaan is, niet abnormaal traag rijdt, want hij rijdt ten slotte nog tegen 90% van de maximum toegestane snelheid. Doch sommige bestuurders denken daar blijkbaar anders over.

Verder zal ik het ook nooit een beginneling met een L kwalijk nemen als hij daar tegen 30 km/h rijdt. Er is nog geen meester uit de hemel gevallen, ik heb het rijden ook moeten leren.

Ongeduld is een ziekte van onze tijd. Ongeduld wordt in de hand gewerkt door het alsmaar grotere gebrek aan mobiliteit op de wegen, en doordat velen te laat vertrekken. Ik kom dikwijls ergens een half uur te vroeg aan, maar het is zo rustgevend als er dan onderweg eens een opstopping is en je weet dat je desondanks niet te laat zult komen.

Als mensen ongeduldig zijn in het verkeer, besef dan goed dat er met jou niets hapert, maar het aan die ongeduldigen is dat er kosten zijn. Daarom een goede raad: laat je nooit ofte nimmer opjagen door een ongeduldige, want vroeg of laat geraak je anders in een ongeval betrokken omdat je sneller gereden hebt dan je eigenlijk wilde.

Ieder heeft zijn tempo. Ik moet soms ook even wachten tot ik een langzamere weggebruiker kan inhalen, en voor sommigen gaat het nooit snel genoeg, wat je ook doet.

Daar komt ook nog bij dat geen enkele snelheidsmeter 100% correct is, doch wat meer dan de werkelijke snelheid aangeeft. De fout is evenwel verschillend van het ene voertuig tot het andere. Stel dat jouw snelheidsmeter op 70 km/h staat en hij een afwijking van 5 km/h heeft, dan is je werkelijke snelheid 65 km/h. De bestuurder achter jou heeft een snelheidsmeter met slechts 2 km/h afwijking, zijn snelheidsmeter staat dan dus op 67 km/h, en hij vraagt zich af waarom jij niet sneller rijdt.

Bedenk dat, hoe sneller je rijdt:
  • hoe groter de kans is dat je niet meer tijdig zult kunnen stoppen of uitwijken voor een obstakel. De eigenlijke remafstand neemt niet evenredig toe met de snelheid, doch met het kwadraat van de snelheid. Als je je snelheid verdubbelt van 40 km/h naar 80 km/h, wordt je remafstand 2 x 2 = 4 keren zo lang.
  • hoe erger de gevolgen zijn bij een aanrijding. Ook de kinetische energie van een voertuig neemt niet recht evenredig toe met de snelheid, doch met het kwadraat van de snelheid.
Sommigen zeggen: "Ach, 60 km/h rijden in plaats van 50 km/h, dat maakt toch niet veel verschil". Toch wel. Stel dat je met een aanvankelijke snelheid van 50 km/h een plots overstekend kind met een noodstop nog net niet raakt. Met een aanvankelijke snelheid van 60 km/h zul je dat kind aanrijden met maar liefst 45 km/h.

"Festina lente" zeiden de Romeinen, en dat betekent: "Haast je langzaam".

Een Nederlands spreekwoord luidt: "Haast en spoed is zelden goed, behalve als men vliegen vangen moet."
Plaats reactie