Niet geslaagd, wat betekent dit?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
fdfsfsd

Niet geslaagd, wat betekent dit?

Bericht door fdfsfsd »

Resultaat :OW

1 BEDIENING VAN HET VOERTUIG: Voorbehoud

1/3.00 startfouten
1/5.00 schakelen:
opmerkingen: OW
13- ECO -

2 PLAATS OP DE OPENBARE WEG: Voorbehoud
5 RICHTINGSVERANDERING: Onvoldoende
5/1.00 zich vergewissen - bord F50bis:
8 SNELHEID EN VERKEERSINZICHT: Onvoldoende
8/10.00 kruispunt -borden b1-17 (M910):
8/10.00/2B17=
12 MANOEVRES: Onvoldoende
12/3 Parkeren: Evenwijdig links/rechts parkeren: onvoldoende
12/3/07: Uitvoering manoeuvre: te veel herbeginnen /vlotheid: Voorbehoud
12/3/09 Opstelling voertuig: Voorbehoud
12/3/11 Stuurvaardigheid: inefficïente stuurbewegingen: voorbehoud
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Niet geslaagd, wat betekent dit?

Bericht door de rijprof »

Ik mag er toch van uitgaan dat jouw examinator wat uitleg heeft gegeven?
Aan het resultaat te zien, is er nog heel veel werk aan de winkel.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Niet geslaagd, wat betekent dit?

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 03 jul 2017, 23:36 Aan het resultaat te zien, is er nog heel veel werk aan de winkel.
Inderdaad.

Ik zou zeggen: je kunt al een auto in beweging brengen, leer er nu ook nog mee rijden.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Niet geslaagd, wat betekent dit?

Bericht door de rijprof »

je kunt al een auto in beweging brengen
zelfs dat niet > 1/3.00 startfouten

Volgens mij moet je nog veel oefenen en was het veel te vroeg om het examen te doen.
Onderschat het niet, het moet behoorlijk goed zijn of je maakt geen kans.
Enkele uren rijschool volgen, kan misschien helpen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Niet geslaagd, wat betekent dit?

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 03 jul 2017, 23:48 Onderschat het niet, het moet behoorlijk goed zijn of je maakt geen kans.
Juist, pas als je behoorlijk goed met een auto op de openbare weg kunt rijden, krijg je een rijbewijs. Het volstaat dus niet dat je goed kunt rijden met een autoscooter op de foor.
Gast

Re: Niet geslaagd, wat betekent dit?

Bericht door Gast »

Jozef schreef: 03 jul 2017, 23:59
de rijprof schreef: 03 jul 2017, 23:48 Onderschat het niet, het moet behoorlijk goed zijn of je maakt geen kans.
Juist, pas als je behoorlijk goed met een auto op de openbare weg kunt rijden, krijg je een rijbewijs. Het volstaat dus niet dat je goed kunt rijden met een autoscooter op de foor.
Is dat sarcasme echt nodig? Iemand zet hier zijn minder resultaat neer en jij doet precies of je hebt de stuurmanskunsten van Nikki Lauda geërfd.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Niet geslaagd, wat betekent dit?

Bericht door Jozef »

Beste gast,

"Zijn minder resultaat"? Wat een eufemisme! Dat resultaat is gewoon een ramp. En dan komt hij nog doodleuk vragen: "Wat betekent dit?" Hij of zij is zich dus zelfs niet bewust van wat hij op de openbare weg allemaal uitgevreten heeft. Hij is een examen gaan afleggen op een ogenblik dat hij er nog totaal niet klaar voor was. Het getuigt van een grondig gebrek aan verantwoordelijkheidszin.

Vraag je misschien eens af wat er zich achter dat sarcasme verbergt. Ik zal je helpen: een mengeling van woede, droefheid en verbitterdheid, omdat iemand die zijn leven nog moet beginnen, al meteen zo lichtzinnig omgaat met mensenlevens in het verkeer. Kom nog eens praten de dag dat zo iemand ervoor zorgt dat een dierbare van jou (ouder, vrouw, kind) voor de rest van zijn leven zwaar gehandicapt is of overlijdt. Maar ik weet het wel: zolang dat niet gebeurt, is dat dagelijkse leed van vele verscheurde families voor jou een ver van mijn bed show.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Niet geslaagd, wat betekent dit?

Bericht door bert.covens »

Jozef schreef: 03 jul 2017, 23:59
de rijprof schreef: 03 jul 2017, 23:48 Onderschat het niet, het moet behoorlijk goed zijn of je maakt geen kans.
Juist, pas als je behoorlijk goed met een auto op de openbare weg kunt rijden, krijg je een rijbewijs. Het volstaat dus niet dat je goed kunt rijden met een autoscooter op de foor.
Eigenlijk is de Franstalige term véél passender : un permis de conduire, want het dekt de lading véél beter. Het is een document (nu in bankkaartmodel, weliswaar zonder de chip) dat de houder de toelating geeft om op de openbare een bepaalde categorie motorvoertuigen te besturen ....
Gast schreef: 05 jul 2017, 23:17 Iemand zet hier zijn minder resultaat neer en jij doet precies of je hebt de stuurmanskunsten van Nikki Lauda geërfd.
Sta mij toe, even op een nuchtere manier het resultatenblad samen met jou te overlopen :
1/3.00 startfouten (1 of meer keer stilgevallen)
1/5.00 schakelen: (slechte techniek van schakelen)
opmerkingen: OW
13- ECO - (niet ecologisch gereden)

2 PLAATS OP DE OPENBARE WEG: Voorbehoud wss teveel links/rechts rijden
5 RICHTINGSVERANDERING: Onvoldoende
5/1.00 zich vergewissen - bord F50bis: bij afslaan niet goed kijken naar (brom)fietsers die rechtdoor willen
8 SNELHEID EN VERKEERSINZICHT: Onvoldoende
8/10.00 kruispunt -borden b1-17 (M910):
8/10.00/2B17= onaangepaste snelheid in functie van de voorrangsregeling op een kruispunt
12 MANOEVRES: Onvoldoende
12/3 Parkeren: Evenwijdig links/rechts parkeren: onvoldoende
12/3/07: Uitvoering manoeuvre: te veel herbeginnen /vlotheid: Voorbehoud
12/3/09 Opstelling voertuig: Voorbehoud bij het rechts parkeren veel te vaak herbegonnen, en dan NOG niet goed opgesteld staan
12/3/11 Stuurvaardigheid: inefficïente stuurbewegingen: voorbehoud nutteloze, verkeerde stuurbewegingen maken
Als ik dergelijk resultatenblad zie .... dan is er inderdaad nog héél veel werk aan de winkel. 2x een beoordeling ONVOLDOENDE, betekent gebuisd. Ik zie hier maar liefst 4x een beoordeling ONVOLDOENDE, en dan nog enkele keren VOORBEHOUD !

Zonder cru te willen zijn, maar ik zie nog enorm véél problemen bij de bediening van zijn voertuig :

- Stilvallen, knoeien bij het schakelen
:arrow: Zelfs de onaangepaste snelheid if voorrang en een slechte kijktechniek, kàn daar wel eens mee het gevolg van zijn. Namelijk :nog zodanig knoeien bij de bediening van zijn voertuig, dat dit ook mee ten koste gaat van verkeersdeelname : géén of te weinig aandacht bij het verkeer (kijktechniek), of de benadering van het kruispunt omdat hij het voertuig niet onder controle heeft (bvb bij terugschakelen).

- knoeien bij parkeren
- Te vaak herbeginnen
- Nutteloze, inefficiënte stuurbewegingen
- En dan uiteindelijk het voertuig NOG wat scheef, of te ver van de boordsteen opgesteld hebben
:arrow: Dit geeft het beeld van iemand die er maar wat op los draait aan het stuurwiel, maar eigenlijk compleet geen idee heeft waarmee hij bezig is.


Nu hoeft niemand de stuurvaardigheden van Nikki Lauda te bezitten om te kunnen slagen in een rij-examen, de openbare weg is trouwens toch geen race circuit. Hopelijk wordt dit resultaat aangegrepen als een soort van wake up call. Hopelijk ziet de kandidaat toch érgens in, dat het zo niet verder kan, en dat het vroeg of laat 's lelijk mis kan gaan als hij/zij niet dringend het leren autorijden op een andere manier gaat aanpakken. Desnoods even back to basics : op een wat rustigere weg grondig oefenen wat de bediening van het voertuig betreft, en dan stelselmatig weer opbouwen naar wat drukkere verkeersomstandigheden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Niet geslaagd, wat betekent dit?

Bericht door Gast »

Jozef schreef: 06 jul 2017, 17:49 Beste gast,

"Zijn minder resultaat"? Wat een eufemisme! Dat resultaat is gewoon een ramp. En dan komt hij nog doodleuk vragen: "Wat betekent dit?" Hij of zij is zich dus zelfs niet bewust van wat hij op de openbare weg allemaal uitgevreten heeft. Hij is een examen gaan afleggen op een ogenblik dat hij er nog totaal niet klaar voor was. Het getuigt van een grondig gebrek aan verantwoordelijkheidszin.

Vraag je misschien eens af wat er zich achter dat sarcasme verbergt. Ik zal je helpen: een mengeling van woede, droefheid en verbitterdheid, omdat iemand die zijn leven nog moet beginnen, al meteen zo lichtzinnig omgaat met mensenlevens in het verkeer. Kom nog eens praten de dag dat zo iemand ervoor zorgt dat een dierbare van jou (ouder, vrouw, kind) voor de rest van zijn leven zwaar gehandicapt is of overlijdt. Maar ik weet het wel: zolang dat niet gebeurt, is dat dagelijkse leed van vele verscheurde families voor jou een ver van mijn bed show.
De jongeman of jongedame zal het nu wel begrepen hebben. Hij vraagt gewoon op een publiekelijk forum wat de codes op het examenformulier betekenen. Wellicht heeft hij niet de volledige uitleg van de examinator gekregen. Hij of zij zal nu wellicht ook meer oefenen vooraleer een nieuw examen af te leggen. Ik weet niet waarom jij woedend bent. In het dagelijks verkeer zie je meer ervaren chauffeurs ook overtredingen door telaat invoegen, te hoge snelheid. Om van het gsmgebruik achter het stuur nog maar te zwijgen. Fietsers die het voetpad over rijden is meer regel dan uitzondering geworden. Een examen dient toch om te kijken hoever je staat en niet om iemand al aan de schandpaal definitief te nagelen. Elke dag gebeuren er ongevallen. Ik ben me daar van bewust maar ik ga geen oordeel vellen over iemand die ik niet ken of niet mee in de wagen hebt gezeten. Jij doet dat wel op basis van een resultaat en dan ga je in één adem ook nog eens over mijn inlevingsvermogen oordelen. Van vooringenomenheid gesproken. Met mensen die de wijsheid in pacht menen te hebben heb ik altijd problemen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Niet geslaagd, wat betekent dit?

Bericht door Jozef »

Gast schreef: 07 jul 2017, 23:51Wellicht heeft hij niet de volledige uitleg van de examinator gekregen.
Dan had hij die uitleg moeten vragen aan de examinator. Wij waren er niet bij op het examen, de examinator wel.
Ik weet niet waarom jij woedend bent. In het dagelijks verkeer zie je meer ervaren chauffeurs ook overtredingen door telaat invoegen, te hoge snelheid. Om van het gsmgebruik achter het stuur nog maar te zwijgen. Fietsers die het voetpad over rijden is meer regel dan uitzondering geworden.
Inderdaad, en ook op die ervaren weggebruikers ben ik woedend. Of laat het jou onverschillig als een vrouw, die ik geen moeder kan noemen, vooraan rechts in een auto zit met haar kind op haar schoot? Dat kind heeft dat niet kunnen kiezen. Maar als die kleine bij een aanrijding zijn leven laat, hebben die chauffeur en dat mens nog het lef om te beweren dat ze hun kind toch zo graag zagen.

Ik woon in Duitsland; weet je wat er hier gebeurt als de Polizei je op zoiets betrapt? Dan neemt de Polizei telefonisch contact op met de Staatsanwaltschaft, en vrijwel altijd komt er binnen het half uur een dame van het Jugendamt ter plaatse die het kind meeneemt en toevertrouwt aan een pleeggezin.
Een examen dient toch om te kijken hoever je staat en niet om iemand al aan de schandpaal definitief te nagelen.
O ja? Deed jij op school ook zo je examens? Een examen is geen kansspel, op een examen bereid je je ernstig voor. Als je dan niet geslaagd bent, weet je inderdaad wat je nog moet bijschaven. Maar deze moet nog beginnen met te leren rijden. Ik nagel hem niet definitief aan de schandpaal; ik hoop dat hij zal beseffen wat hij allemaal uitgevreten heeft en voortaan met meer verantwoordelijkheidszin aan het verkeer zal deelnemen. En ik hoop vooral dat hij geen lid wordt van de fractie die, als ze een ongeval veroorzaken, zeggen: "'k Heb louter pech gehad, 't is dat het zo moeten zijn heeft."
Elke dag gebeuren er ongevallen.
Helaas. En elk ongeval is er één te veel.
Ik ben me daar van bewust maar ik ga geen oordeel vellen over iemand die ik niet ken of niet mee in de wagen hebt gezeten.
Tot bewijs van het tegendeel ga ik er van uit dat een examinator in staat is om iemands rijden correct te beoordelen.
Jij doet dat wel op basis van een resultaat en dan ga je in één adem ook nog eens over mijn inlevingsvermogen oordelen.
Ik heb niet over jouw inlevingsvermogen geoordeeld, ik heb jou alleen maar uitgenodigd om je eens af te vragen wat er achter het sarcasme schuilt dat je me verwijt.
Van vooringenomenheid gesproken. Met mensen die de wijsheid in pacht menen te hebben heb ik altijd problemen.
Ik heb zeker mijn fouten, zoals iedereen, maar iedereen die mij kent, weet dat je mij deze twee dingen niet kunt verwijten zonder je er zelf schuldig aan te makenn.

Ik kan jou verzekeren, mijn beste, dat ik altijd de eerste ben om jongeren te verdedigen, zodanig zelfs dat ik er al problemen met volwassen mee gekregen heb. Maar deze kerel dient te beseffen dat hij grondig verkeerd bezig is. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Niet geslaagd, wat betekent dit?

Bericht door GRO »

Gast schreef:Hij of zij zal nu wellicht ook meer oefenen vooraleer een nieuw examen af te leggen.
Ik denk dat dit de slotconclusie is die door de vraagsteller moet genomen worden. Niet te vlug denken 'ik zal maar gaan proberen, het zal wel lukken'. Voor iedereen geldt dit trouwens: lang genoeg oefenen.
Hij/zij heeft nu alvast een aantal elementen waaraan de volgende weken extra aandacht kan besteed worden.
Succes volgende keer.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Niet geslaagd, wat betekent dit?

Bericht door bert.covens »

Gast schreef: 07 jul 2017, 23:51 De jongeman of jongedame zal het nu wel begrepen hebben.
Laat het ons hopen.
Gast schreef: 07 jul 2017, 23:51 Hij vraagt gewoon op een publiekelijk forum wat de codes op het examenformulier betekenen.
Ik heb in m'n vorige posting, er in het rood en vet wat tekst en uitleg bij gekregen.
Gast schreef: 07 jul 2017, 23:51 Wellicht heeft hij niet de volledige uitleg van de examinator gekregen.
Waarom denk je dat :?:

Het is eerder mijn ervaring, dat de uitleg van de examinator vaak grotendeels verloren gaat. Ofwel zit de leerling nog vurig te hopen dat hij toch nog een kansje maakt, en wil hij/zij slechts één ding horen : namelijk of hij geslaagd is of niet. De leerling zit dan op zodanig hete kolen, dat een aanzienlijk deel van de uitleg verloren gaat.

Andere examinatoren delen meteen het resultaat mee, en motiveren dan uitvoerig waarom ze de leerling moeten buizen. Na het best zenuwachtig moment dat een praktijkexamen toch is, volgt een enorme teleurstelling voor de leerling. De ontlading van de stress en de ontgoocheling kunnen er dan ook weer voor zorgen dat de leerling de uitleg nauwelijks gehoord heeft.

Hier is zeker een taak voor de begeleider weggelegd : goed meeluisteren naar het betoog van de examinator. En éénmaal de leerling bekomen is van de eerste teleurstelling kan je dan samen nog 's rustig overlopen wat er precies fout gelopen is.
Gast schreef: 07 jul 2017, 23:51 Hij of zij zal nu wellicht ook meer oefenen vooraleer een nieuw examen af te leggen.
Laat ons hopen, want het is méér dan nodig.
Gast schreef: 07 jul 2017, 23:51 Een examen dient toch om te kijken hoever je staat en niet om iemand al aan de schandpaal definitief te nagelen.
Als de leerling nu een twééde maal mislukt, is hij sowieso verplicht om 6 uren rijles te boeken in een erkende rijschool.

Dan was een evaluatieles ongetwijfeld een betere, minder dure, en snellere optie geweest.
Gast schreef: 07 jul 2017, 23:51 Jij doet dat wel op basis van een resultaat en dan ga je in één adem ook nog eens over mijn inlevingsvermogen oordelen.
Er wordt gevraagd wat al die codes betekenen, die uitleg heeft hij nu naar beste vermogen gekregen. En ik wik mijn woorden, we waren er immers géén van allen bij.

Dat het resultaat dat we hier te lezen krijgen, erbarmelijk slecht is, daar kunnen we helaas ook niet onderuit. Ik besef ten volle, dat het voor de leerling in kwestie nu mss even een koude douche is, en dat het niet prettig is om te lezen. Maar we zouden de leerling écht géén dienst bewijzen als we zouden liegen en hem nog de indruk zouden geven dat hij goed bezig is.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie