Informatie

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
KevinDeKock
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jun 2017, 17:04

Informatie

Bericht door KevinDeKock »

Beste ,

Ik heb wat advies nodig van een deskundige.

Ik heb mijn twintig uren gedaan maar ik kom nu situaties tegen die ik niet ben

tegengekomen op de rijschool.

Waar ik woon moet ik een bocht nemen van 180 graden , het probleem is wanneer ik

die bocht neem in tweede versnelling aan 20 km/u , dit voor mij veel te snel gaat.

Wat ik nu doe is vertragen , terugschakelen , verder vertragen ( 15 km/u ) , koppeling

induwen , bocht nemen en vertrekken in tweede versnelling. Is dit de juiste manier ?

Of moet ik nog verder vertragen en terugschakelen naar de eerste versnelling ?

Om jullie een idee te geven van de situatie :

https://www.google.be/maps/@51.1807677, ... 12!8i6656
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Informatie

Bericht door Benny Stinkens »

Een bocht nemen met ingedrukte koppeling in "not done"
Je kan dus beter naar eerste schakelen in dit geval. :idea:

Raar dat je dit niet eerder gevraagd hebt aan een instructeur waar mee je 20u gereden hebt. :?
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Informatie

Bericht door Jozef »

Ik ken die plaats. Man, zelfs 15 km/h is al véél te snel om te keren op de Antwerpse steenweg! Stel je voor dat daar toevallig een vrachtwagen zand of diesel of olie verloren heeft... dan ga je nogal een ravage aanrichten!

5 km/h is al meer dan voldoende, en dat doe je uiteraard in 1ste versnelling.

En let natuurlijk altijd héél goed op dat je echt wel 100% zeker bent dat er geen tram aankomt, want een tram geeft niet mee en heeft een zeer grote remweg; hij plooit jouw wagen op alsof die van karton was en neemt hem een heel eind mee. In het ergste geval rijdt hij jouw auto aan ter hoogte van jouw portier.

Mag ik jouw eens een goede raad geven? Ik heb al 46 jaar een rijbewijs, en toch voer ik alle manoevers nog altijd langzaam uit om twee redenen. Ten eerste, je hebt meer tijd om je te herpakken als je een foutje maakt. Ten tweede, loopt het toch eens mis, dan is de schade veel minder erg.
KevinDeKock
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jun 2017, 17:04

Re: Informatie

Bericht door KevinDeKock »

Bedankt voor de informatie !

Ik ben er reeds mee aan de slag gegaan maar het gaat nog wat moeizaam om van tweede naar eerste

versnelling terug te schakelen. De auto schokt nog wat te veel in mijn ogen. Nu is mijn vraag hoe kan

dit vlotter ? Ik heb gelezen op andere forums dat sommige bestuurders hem eerst in neutraal zetten

en dan pas terugschakelen naar eerste versnelling ? Is dit de correcte manier ? Of moet ik eerst helemaal

stil staan voor ik naar eerste versnelling schakel ? Wat is de correcte manier ?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Informatie

Bericht door Jozef »

Vroeger was bij vele auto's de eerste versnelling niet gesynchroniseerd: je kon ze slechts inschakelen als de tandwielen nagenoeg dezelfde draaisnelheid hadden. Er waren dan twee mogelijkheden. De eenvoudigste was om de eerste versnelling niet in te schakelen zolang de wagen niet volledig stilstond. De tweede was tussengas geven: in neutraal schakelen, de koppeling laten opkomen en gas geven tot het toerental van de motor overeenstemde met dat wat je ging nodig hebben in eerste versnelling, en dan koppelen en de eerste versnelling inschakelen. Het vergde heel wat oefening en ervaring voor men het tussengas geven beheerste, en de tandwielen van heel wat versnellingsbakken hebben aan tanduitval geleden.

Bij moderne wagens is de eerste versnelling ook gesynchroniseerd, zodat het niet meer nodig is om tussengas te geven of tot stilstand te komen om de eerste versnelling in te schakelen. Alleen de achteruitversnelling mag je pas inschakelen als je volledig stilstaat.

Het is volkomen normaal dat je de meeste moeite hebt om te schakelen zonder dat je er iets van voelt als je terugschakelt naar eerste versnelling. In eerste versnelling brengt de motor immers de meeste kracht over naar de aandrijfwielen (je kunt in een steile bergop vertrekken in eerste versnelling, maar niet in de hoogste versnelling, dan "wurg" je de motor). Als de aandrijfwielen op sneeuw spinnen bij het vertrekken, probeer je daarom best eens te vertrekken in tweede versnelling. Je zult trouwens al ondervonden hebben dat je het minste schokken voelt bij het schakelen naar de hoogste versnelling, want dan kan de koppeling nog veel opvangen.

Het is een kwestie van een juiste dosering van het gaspedaal: niet te veel, niet te weinig. Maar dat nauwkeurig doen, is moelijker als je naar eerste versnelling schakelt dan als je naar een hogere versnelling schakelt. Maak je niet ongerust, ook dat leer je wel met oefening. Stel dat je nog nooit met een fiets gereden hebt. Ik leg het jou uit en doe het jou voor, doch de eerste keer dat jij probeert, geraak je geen 5 meter ver. Na 5 pogingen zeg je: "Dat zal ik nooit kunnen". Maar ik zeg jou dat je moet volhouden, en na 10 pogingen rijd je plots weg met de fiets. Daarna vergeet je het nooit meer, ook niet als je 20 jaar niet meer gefietst hebt.

Het beste kun je dat terugschakelen naar eerste versnelling leren als er een meisje naast jou zit die zich aan het maquilleren is. Als de wagen dan schokt, zul je nogal een gevloek horen! :lol:

Wat dat in neutraal schakelen betreft: een versnellingsbak vindt het nooit leuk als je in één ruk van de ene naar de andere versnelling schakelt. Voor een optimale levensduur van de versnellingsbak schakel je als volgt: snel uit de ene versnelling, een fractie van een seconde wachten in neutraal, en dan rustig de andere versnelling inschakelen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Informatie

Bericht door de rijprof »

Of moet ik eerst helemaal stil staan voor ik naar eerste versnelling schakel ? Wat is de correcte manier ?

Ik heb een vermoeden dat je aan te hoge snelheid tracht naar éérste te schakelen, en dat wringt en als je het koppelingspedaal omhoog haalt krijg je een ferme terugslag (te fel op de motor geremd).

Je moet behoorlijk traag rijden om naar éérste te kunnen schakelen. Best minder dan 10 km/u.
Ik zie nogal wat mensen die reeds aan 25 km/u. trachten om 'em naar éérste te wringen. Als iets wringt, kan het niet goed zijn.

Ik denk dat je best remt, bij lage toerentallen druk je het ontkoppelingspedaal in, terwijl je nog steeds remt tot je onder de 10 km/u. komt.
Dan kun je met de meeste auto's soepel naar 1ste schakelen.

Het koppelingspedaal laat je uiteraard heel rustig opkomen, want zoals je reeds ondervonden hebt, is in éérste versnelling rijden super gevoelig.
Sommigen geven een klein vleugje gas net voor het koppelingspedaal opkomt om het schokje te onderdrukken. Maar dat hoeft niet en kun je best oefenen op een plaats waar je geen 180 ° moet terugdraaien. :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie