6u rijles volgen of niet?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
fordkaatje

6u rijles volgen of niet?

Bericht door fordkaatje »

hallo,

in 2010 was ik geslaagd voor mijn theorie-examen,heb toen 20u rijlessen gevolgd bij rijschool en dan 2x gebuisd voor het praktijkexamen in 2013. Dit betekende dus 6u verplichte les volgen bij rijschool voordat ik opnieuw een praktijkexamen mocht afleggen. Maar niet veel later in 2013 was mijn voorlopig rijbewijs vervallen.

Ik heb toen niets meer ondernomen en de auto gelaten voor wat het was.....nu 4 jaar later,ben ik onlangs opnieuw mijn theorie-examen weest afleggen en geslaagd,dus kan mijn voorlopig rijbewijs halen. Mijn vraag is nu: wat met die verplichte 6u rijles,geldt dit nog steeds of vervalt dit aangezien dat voorlopig rijbewijs al enkele jaren (4jaar) geleden vervallen is???


alvast bedankt voor jullie antwoord !
groetjes
Gast

Re: 6u rijles volgen of niet?

Bericht door Gast »

Je zult 6 uur rijles moeten volgen ongeacht wanneer je al examen hebt gedaan; dit staat ook op de website van GOCA(http://www.goca.be/upload/documents_rbp ... kingen.pdf)
fordkaatje

Re: 6u rijles volgen of niet?

Bericht door fordkaatje »

bedankt voor je reaktie,ok alsnog 6u rijlessen pakken dus....ookal vind ik dit helemaal niet logisch,tenslotte ben ik helemaal opnieuw begonnen met een nieuw voorlopig rijbewijs,theorie vervalt dus maar die 6u rijles niet....stomme wet,maar soit,als dat de regels zijn,dan ga ik niet anders kunnen dan die 6u te volgen dan hé :-)

En dan heb ik nog een vraagje....deze keer volg ik geen 20u rijles,ik ga mijn voorlopig rijbewijs met begeleider aanvragen....wanneer moet ik deze 6u dan nemen? of maakt dat niet uit wanneer zolang ik deze gevolgd heb voordat ik naar een praktijkexamen ga?

groetjes
Gast

Re: 6u rijles volgen of niet?

Bericht door Gast »

Jup, je rijlessen heb je enkel nodig indien je examen zou gaan afleggen.
NamuSG

Re: 6u rijles volgen of niet?

Bericht door NamuSG »

Beste mensen

Ik heb een gelijkaardige vraag dus daarom bump ik dit topic.

Het zit zo:

Ik heb de laatste maal een praktijkexamen afgelegd begin 2010. Dat heb ik gefaald. Niet veel later is mijn theoretisch rijbewijs vervallen. Nu, in mei 2017, ben ik opnieuw geslaagd voor het theoretisch examen. Indien ik nu een praktijkexamen ga doen, klopt het dat ik dan maar één kans heb om dit te halen zonder verplicht 6 uur rijles te moeten gaan volgen vooraleer ik opnieuw mag proberen? (Omdat het gefaalde examen van 2010 nog zal worden meegeteld?)

Volgens wat ik in het reglement lees is dit inderdaad zo, maar ik wou het toch nog eens navragen voor de zekerheid omdat ik het toch een klein beetje frappant vind dat één gefaald examen van zeven jaar geleden nota bene mij nu nog zoveel extra moeilijkheden kan bezorgen.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Gast

Re: 6u rijles volgen of niet?

Bericht door Gast »

Ik heb hetzelfde voor.
In 2002 is mijn eerste voorlopig rijbewijs vervallen zonder examen te doen. Vorig jaar heb ik mijn theoretisch rijbewijs gehaald en dit jaar een 1ste keer examen gedaan, maar helaas niet geslaagd. ik had er ervoor ook al eens gevraagd en dan kon het geen kwaad vermits ik mijn theorie opnieuw heb gedaan, maar zoals ik het nu lees moet ik dus zowieso 6 uur rijschool volgen (had ik trouwens gedaan na het behalen van mijn theoretisch rijbewijs), maar dan moet ik terug 6 uur rijschool volgen dan?
Gast

Re: 6u rijles volgen of niet?

Bericht door Gast »

Hallo,
Heb 20u les gevolgd voor rijexamen ,dan kwam corona ,mochten we niet rijden in mei examen gedaan niet door
Heb dan beslist om 6 u rijles te volgen en alles ging goed was er klaar voor , met mijn 2de examen had ik terug dezelfde dat mij voordien buisde ,moet ik nu terug 6u les volgen?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: 6u rijles volgen of niet?

Bericht door Benny Stinkens »

Jammer genoeg zal je opnieuw 6u les moeten volgen.
Na 2x niet slagen moet je 6u volgen of je nu duizend uren er voor gevolgd hebt of niet. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie