Ervaringen NIEUW praktisch rijexamen?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
222TOKIOJOE222
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2017, 15:09

Ervaringen NIEUW praktisch rijexamen?

Bericht door 222TOKIOJOE222 »

Heeft er iemand het nieuw praktisch rijexamen die inging vanaf 1 juni 2017 al afgelegd?
Wat waren de ervaringen?
Is er iemand al geslaagd?

Ben er heel benieuwd naar!! Mijn examen is volgende week maandag en ben heel zenuwachtig dus ik hoor
heel graag jullie reacties/ervaringen met het nieuw examen.
Gast

Re: Ervaringen NIEUW praktisch rijexamen?

Bericht door Gast »

Hallo, ik heb het nieuwe praktisch examen afgelegd en ik was geslaagd. Net zoals jou had ik er heel veel zenuwen voor, terwijl dit eigenlijk helemaal niet nodig was. Het viel allemaal heel goed mee.

Ik heb het oude examen ook nog afgelegd en was toen helaas gebuisd. Ik vond het in het begin erg jammer dat ik het nieuwe praktijkexamen moest doen. Maar de dingen die nu als mogelijk manoeuvre kunnen gevraagd worden moest je in principe ook al kunnen toen de oude regeling er nog was, want hoe ga je anders gaan winkelen, parking binnenrijden of naar Brussel zelfstandig. De extra manoeuvres zijn vrij simpel (aan te leren), in mijn ogen dan toch.

Over dat zelfstandig rijden, dat zou normaal ook geen probleem moeten vormen. Ik had gekozen voor de optie om het zonder GPS te doen en de examinator gaf toen aan van rij richting X en X stond duidelijk aangegeven op de borden. Ik moest dus eigenlijk zelf niet zo veel uitzoeken. Met de GPS is het zo dat je een straat moet ingeven en precies daar naar toe moet rijden. Ook niet zo moeilijk al zou ik persoonlijk voor de optie zonder GPS kiezen.

De risicoperceptietest is gewoon heel goed opletten en onthouden wat je allemaal ziet want je kan heel snel iets missen.

Al bij al vind ik het examen van hetzelfde niveau ongeacht de extra manoeuvres en het zelfstandig rijden omdat je deze dingen al zou kunnen als je al even aan het rijden bent op de baan.

Niet te veel zenuwen hebben, dat is het belangrijkste! Als je genoeg ervaring hebt, en je let goed op de borden dan wordt slagen een makkie! :wink:
222TOKIOJOE222
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2017, 15:09

Re: Ervaringen NIEUW praktisch rijexamen?

Bericht door 222TOKIOJOE222 »

Bedankt voor de gedetailleerde uitleg, nu voel ik mij toch meer op mijn gemak!
Proficiat dat je geslaagd bent!! Hopelijk kan ik hetzelfde zeggen:D
Bolleke

Re: Ervaringen NIEUW praktisch rijexamen?

Bericht door Bolleke »

Hallo,
Zal het nieuwe praktijkexamen langer duren? En wat langst welke kanten kan je uitkomen als je zelfstandig moet rijden?
Waar letten ze het meeste op?
En hoeveel kansen krijg je om correct te parkeren?
Ik ben namelijk bang, om door de zenuwen mijn examen te falen.
Groetjes een stressbeest :mrgreen:
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Ervaringen NIEUW praktisch rijexamen?

Bericht door Jozef »

Gast schreef: 12 jun 2017, 23:02Maar de dingen die nu als mogelijk manoeuvre kunnen gevraagd worden moest je in principe ook al kunnen toen de oude regeling er nog was, want hoe ga je anders gaan winkelen, parking binnenrijden of naar Brussel zelfstandig.
Groot gelijk heb je! Wat zou je ermee zijn als je slaagt voor het examen en een rijbewijs krijgt, doch je achteraf geregeld in moeilijkheden geraakt of zelfs ongevallen veroorzaakt?
Plaats reactie