Achteruit parkeren zonder stil te vallen met benzine help!!

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
cricket
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 mar 2017, 16:24

Achteruit parkeren zonder stil te vallen met benzine help!!

Bericht door cricket »

hello iedereen,

Ben dus echt ongoocheld, ik heb mijn 20u les gehad in de rijschool met diesel, ik viel amper stil en achteruit parkeren tussen 2 auto's ging als niks, ik deed alles met embrayage (koppeling) Het was een Toyota yaris

Ik heb nu een benzine auto, opel corsa benzine, en wordt er depressief van, ik val stil elke keer ik opnieuw moet vertrekken voor een stoplicht, als ik stop om mensen voorbij te laten gaan. Kan niet meer zo

Het parkeren was een chaos, ik heb geleerd via embrayage, nu lees ik dat ik met benzine ook gas moet geven voor achteruit, heb dat zo nooit geleerd. Wanneer moet je dan gas geven, onmiddellijk in de plaats van de koppeling . Is er misschien een link of site hoe het wordt uigelegd?
Bij het parkeren tijdens die manœuvre ben ik 6 keer stillgevallen, mensenlief.

Ben zo beschaamd, het ging heel goed tijdens de lessen.
Het rijden gaat, maar van zodra ik moet (her)vetrekken of parkeren val ik stil.

Kan er mij iemand tips uitleggen???
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Achteruit parkeren zonder stil te vallen met benzine help!!

Bericht door de rijprof »

Bij wat oudere benzinemotoren moet je een heel klein beetje gas geven om het toerental iets te verhogen (rond de 1200 t/m is reeds genoeg).
Dan lichtjes met de koppeling spelen om 'op slippende koppeling' heel traag jouw manoeuvre te kunnen doen.
Oefen op een rustige plaats.
Om te vertrekken, ook licht gasgeven en het koppelingspedaal aan het aangrijpingspunt iets langer stilhouden en rustig laten opkomen terwijl je het gasgeven nog iets vermeerdert.
Moeilijk is het niet, gewoon iets meer gasgeven op voorhand.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Noe.N
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jun 2017, 19:42

Re: Achteruit parkeren zonder stil te vallen met benzine help!!

Bericht door Noe.N »

Hey! Ik heb net het omgekeerde probleem :p

Ik heb meer dan een jaar leren rijden in 1 auto: Een Clio benzine van 2010 en ik volg nu momenteel nog 6uur rijles bij de rijschool in een nieuwe Mini Cooper diesel en bak er echt niks van.... Ik die altijd goed rij val nu constant stil, parkeren, vind het echt moeilijk om op de koppeling te rijden.... En mijn rij instructeur wil niet geloven dat ik het in mijn eigen vele beter doe! :? Het motiveert me niet zoveel voor mijn examen vrijdag...

En als antwoord op je vraag:
Bij een benzine auto moet je gewoon nog een beetje gas geven inderdaad. Wel eventjes wennen, kan ik begrijpen.

Veel succes nog..
cricket
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 mar 2017, 16:24

Re: Achteruit parkeren zonder stil te vallen met benzine help!!

Bericht door cricket »

Bedankt voor de info.

Ondertussen heb ik gereden met een vriend van mijn man die zijn rijbewijs een 20-tal jaren heeft en die zowel met benzine als diesel goed kan rijden.
Zoals jij zegt, idd, eerste een beetje gas geven en nadien koppeling gebruiken

ook met de helling, weeral niet gezien in de autoschool en nu geleerd met onze vriend moeten we met een benzine de handrem gebruiken. Lijkt een beetje ingewikkeld maar zal het wel doorhebben na een tijdje. Moet eerst in 1st zetten, gas geven en bijna tegelijkertijd handrem indrukken en koppeling naar boven laten komen, is niet gemakkelijk als men het nooit heeft geleerd.

Voor het parkeren tussen 2 autos's, dus ook gas en koppeling tegelijkertijd gebruiken, dat ging nu beter.

Vind het straf, dat de autoscholen je niets uitleggen, zonder die vriend zou ik er nooit geraakt hebben of weten dat we op een helling een handrem moeten gebruiken.
Noe.N
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jun 2017, 19:42

Re: Achteruit parkeren zonder stil te vallen met benzine help!!

Bericht door Noe.N »

Ik ga ook eens tussenkomen...

Dus als ik het goed begrijp is het beter om handrem op te zetten met benzine auto ?
En met diesel is dat niet nodig?

Ik reed met de rijschool een aantal uren met een Mini cooper countryman (diesel) en mocht de handrem absoluut niet gebruiken :shock: De instructeur reageerde heel fel toen ik het wou gebruiken... Nochtans begrijp ik het uit de praktijkboek dat handrem toch wel aangeraden op een steile helling...
Ik heb zelf een autootje Clio uit 2011 (benzine) en daarmee gebruik ik toch wel handrem hoor...Ga ik ook mee het examen doen maar geraak er echt confused van... :(
cricket
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 mar 2017, 16:24

Re: Achteruit parkeren zonder stil te vallen met benzine help!!

Bericht door cricket »

Hey Noe e,

Idd, in de autoscholen rijden ze met een diesel, en daar is het echt héél anders dan rijden met benzine

Met benzine kun je niet anders dan de handrem te gebruiken, anders rij je achteruit op een helling.
Ik vind het nog straffer dat ik aan mijn rijinstructeur gevraagd heb of de auto een diesel of een benzine was , en hij zei een benzine. Daardoor dat ik een benzine auto heb gekocht, vind het een beetje onfair, maar wat wil je.

Ik ga ook mijn rijexamen met mijn eigen auto afleggen. Ben niet van plan om het te doen met hun autoschool om dat opnieuw te wennen aan een diesel en nog meer te betalen ook

Heb het nu al moeilijk om te wennen aan een benzine, zal het dus dan ook blijven voortdoen totdat ik zeker ben van mijn stuk , en er ook mijn examen mee doen, is ook een 5-deurs moet dan geen probleem zijn.

Met de autoschool gebeurde alles met de koppeling, een diesel dus en dus ook nooit de handrem gebruikt, enkel om auto stil te zetten na einde autorit.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Achteruit parkeren zonder stil te vallen met benzine help!!

Bericht door de rijprof »

Ik reed met de rijschool een aantal uren met een Mini cooper countryman (diesel) en mocht de handrem absoluut niet gebruiken :shock: De instructeur reageerde heel fel toen ik het wou gebruiken... Nochtans begrijp ik het uit de praktijkboek dat handrem toch wel aangeraden op een steile helling...
:shock: :shock: :shock: De handrem-methode moet je ook leren voor als je moet vertrekken of steile hellingen.
'k Snap echt niet dat dit niet meer wordt aangeleerd en zelfs wordt verboden door een instructeur... :roll:

Niet alle instructeurs hebben dezelfde leermethodes en de meerderheid leert toch ook de handrem-methode (mag ik hopen...).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Sanne87
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 sep 2013, 15:38

Re: Achteruit parkeren zonder stil te vallen met benzine help!!

Bericht door Sanne87 »

Ik denk dat het vooral belangrijk is om de tijd te nemen om je eigen auto te leren kennen. Oefen met slippende koppeling, dan zal je merken of dit lukt zonder gas te geven of niet.
Wij hebben een benzine-auto uit 2007, dus ook al iets ouder, maar daarmee lukt het perfect om te manoeuvreren zonder gas te geven. Alleen als de wielen volledig gedraaid zijn, moet ik er goed op letten dat ik de koppeling niet te ver omhoog laat komen. En met keren in een smalle straat, als je met de voorste of achterste wielen in de goot staat en dus "bergop" moet rijden, viel ik in het begin vaak stil.
Vertrekken op een lichte helling zonder gebruik van de handrem lukt ook.
Veel oefenen is mijn boodschap!
Plaats reactie