Klacht indienen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Anna Kozloff
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jun 2017, 09:50

Klacht indienen

Bericht door Anna Kozloff »

Beste,

Ik weet dat men niet vaak terugkomt op de beslissing van de examinator toch zou ik graag hebben dat het uitslag herzien wordt.

Wat er verkeerd ging:
Voor mij was er oranje knipperlicht. Er was ook een zabrapad en een voetganger die wou oversteken. Ik heb die voetganger doorgelaten. Maar blijkbaar mocht het ABSOLUUT niet omdat die voetganger rood had. Omdat ik hem liet oversteken, werd het als een grove fout beschouw en was ik dus gebuisd.

Op de resulteren blad staat enkel dit:
9. Gedrag ten overstaan van: Slecht
9.1.00 Zwakke weggebruikers
Opmerking: verkeersgevaarlijk rijden

War denkt u over deze uitslag? Kan ik vragen om die te herzien?

Alvast bedankt!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Klacht indienen

Bericht door Stefan Peeters »

Wanneer je vindt dat je niet correct beoordeeld bent kan je naar de hoofdexaminator van het examencentrum stappen, best onmiddellijk na het examen. Je kan dat altijd nog proberen natuurlijk.
Zie ook hier voor de verhaalprocedure:http://goca.be/nl/p/Klachten
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Mr. Bombastic
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jun 2017, 14:56

Re: Klacht indienen

Bericht door Mr. Bombastic »

Beste Anna,

Wanneer het voor een voetganger verboden is om over te steken (bijvoorbeeld dus aan een rood licht), en jij deze toch aanzet om over te steken, dan is dit best een zware fout. Omdat je die voetganger daarmee in gevaar kan brengen!

Als dit gevaar dan ook nog eens klaarblijkelijk is, dan is dit reden genoeg om het examen stop te zetten en dus een slechte beoordeling toe te kennen. (bijvoorbeeld bij druk verkeer of een eventuele achterligger die jou wil inhalen omdat jij stilstaat etc.)

Vergeet ook niet dat door jou toedoen, deze voetganger een zware overtreding begaat. (nl. het negeren van een rood licht)


Mvg,
Recht op voorrang bestaat niet, enkel de verplichting om deze te verlenen!
Gast

Re: Klacht indienen

Bericht door Gast »

Als de voetganger nog niet aan het oversteken is, kan ik de bovenstaande redenering begrijpen al moet je nu ook niet direct plankgas geven. Maar als de voetganger reeds door het rood aan het oversteken is kan je toch best wat afremmen. Het is in het echte leven toch niet de bedoeling om voetgangers overhoop te rijden.
Ik heb het al voor gehad dat er iemand overstak zonder dat er een zebrapad was op een baan waar je 70 mag rijden. Ik loste dan ruim op voorhand mijn gas zodat er tijd genoeg was dat die persoon overgestoken was en ik niet volledig moest remmen.
Mr. Bombastic
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jun 2017, 14:56

Re: Klacht indienen

Bericht door Mr. Bombastic »

Gast schreef: 10 jun 2017, 13:43 Als de voetganger nog niet aan het oversteken is, kan ik de bovenstaande redenering begrijpen al moet je nu ook niet direct plankgas geven. Maar als de voetganger reeds door het rood aan het oversteken is kan je toch best wat afremmen. Het is in het echte leven toch niet de bedoeling om voetgangers overhoop te rijden.
Ik heb het al voor gehad dat er iemand overstak zonder dat er een zebrapad was op een baan waar je 70 mag rijden. Ik loste dan ruim op voorhand mijn gas zodat er tijd genoeg was dat die persoon overgestoken was en ik niet volledig moest remmen.
Beste,

Met zwakke weggebruikers dient men ten alle tijden rekening te houden om hier dan ook gepast op te reageren indien nodig!!!
In jouw situatie, van de voetganger zonder het zebrapad, heb je dan ook zeker goed gehandeld.
In het originele bericht staat echter duidelijk dat het over een voetganger gaat die "wou" oversteken "aan een voor hem/haar rood verkeerslicht".
Ik ga er dus vanuit dat deze zelfs eerder gewoon aan het wachten was op het groene licht, danwel reeds aan het oversteken van de rijbaan begonnen was.


Mvg,
Recht op voorrang bestaat niet, enkel de verplichting om deze te verlenen!
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: Klacht indienen

Bericht door jurgends »

Anna zegt dat ze een oranje knipperlicht had, dan hoort ze toch de voetganger voorrang te geven?
Dat deze blijkbaar een rood licht had, is toch niet haar fout?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Klacht indienen

Bericht door bert.covens »

jurgends schreef: 12 jun 2017, 10:15 Anna zegt dat ze een oranje knipperlicht had, dan hoort ze toch de voetganger voorrang te geven ?
Neen.

Een oranje knipperlicht betekent enkel dat je dubbel voorzichtig moet zijn, en regelt geenszins de voorrang.

Artikel 64. Verkeersknipperlichten

64.1. Een oranjegeel knipperlicht betekent dat het verkeerslicht met dubbele voorzichtigheid mag voorbij gereden worden;
het wijzigt de voorrangsregeling niet.
jurgends schreef: 12 jun 2017, 10:15 Dat deze blijkbaar een rood licht had, is toch niet haar fout ?
Neen, maar het geeft toch ergens aan dat ze ofwel het rode voetgangerslicht niet opgemerkt heeft, ofwel er verkeerd op gereageerd heeft. En een examen dient nu net om te bewijzen dat je ondermeer de verkeerstekens begrijpt, én er gepast op reageert.

Zo is dat rode voetgangerslicht voor de aankomende bestuurder nu net een gegronde reden om die voetganger niet onnodig in het verkeer te lokken ipv dat de voetganger gewoon wacht tot hij groen krijgt.

Ga zeker niet spontaan stoppen om die voetganger verkeerdelijk in het verkeer te lokken, terwijl z'n voetgangerslicht duidelijk op rood staat. Dat geeft de voetganger namelijk een vals gevoel van veiligheid. Het zou niet de eerste keer zijn dat op deze manier een tegenligger in z'n normale verwachtingen verschalkt wordt, en de voetganger morsdood rijdt. De bedoeling was dan goed .... de gevolgen echter afschuwelijk.

Blijf uiteraard wél altijd voorzichtig. En hou er een iets of wat defensieve snelheid op na, zodat je nog altijd een oplossing achter de hand hebt mocht die voetganger z'n rode licht negeren en tóch oversteken.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: Klacht indienen

Bericht door jurgends »

Als mijn licht op oranje knipper staat, mag ik er dan niet vanuit gaan dat de lichten van de anderen ook niet werken en de normale voorrangsregels tellen?
Edit: is dit geen fout van de wegbeheerder om zulke situatie te maken?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Klacht indienen

Bericht door bert.covens »

jurgends schreef: 12 jun 2017, 11:16 Als mijn licht op oranje knipper staat, mag ik er dan niet vanuit gaan dat de lichten van de anderen ook niet werken en de normale voorrangsregels tellen?

Edit: is dit geen fout van de wegbeheerder om zulke situatie te maken?
Niet in het volgende geval :
Artikel 64. Verkeersknipperlichten

64.1. Een oranjegeel knipperlicht betekent dat het verkeerslicht met dubbele voorzichtigheid mag voorbij gereden worden; het wijzigt de voorrangsregeling niet.

Het kan zijn :

1° een alleen geplaatst licht of twee lichten die beurtelings branden;
2° het oranjegeel licht van het driekleurig systeem wanneer het geheel van dit systeem niet in werking is;
3° in speciale gevallen een licht dat in het driekleurig systeem in de plaats van het groene licht brandt.
3° kan nog altijd overgaan naar vast oranjegeel, en vervolgens rood :!:

En daar heeft al menig automobilist zich fameus op verkeken ..... :arrow: "oeps, was dat nu rood ? daarnet was 't toch een oranje knipperlicht ?"

Dit komt dan deels omdat er verkeerdelijk gedacht werd dat het systeem buiten werking zou zijn. En deels omdat de overgang van knipperend oranje naar vast oranje minder snel opgemerkt wordt dan de overgang van groen naar oranje.

Als ik de posting van topicstarter zo lees, heeft zij echter het omgekeerde gedaan. Zij had een oranje knipperlicht (wellicht het onderste van de drie in het driekleurig systeem), terwijl de voetganger rood had. Ik schreef het hier al. In zo'n geval onnodig stoppen, zou de voetganger ertoe kunnen aanzetten om z'n rode voetgangerslicht te negeren en toch maar over te steken. Want vergis je niet : veel voetgangers (en zeker kinderen) hebben dan om één of andere reden de neiging om op de stoppende bestuurder te vertrouwen ipv naar de verkeerslichten te kijken. Owee als dan bvb de tegenligger niet stopt .... Verder is het uiteraard ook hinderlijk (soms zelfs gevaarlijk) voor bestuurders àchter je, omdat zij er zich niet aan verwachten dat je daar onnodig stopt.

De examinator heeft op basis van alles wat hij toen gezien heeft, een inschatting gemaakt van de risico's, en er een beoordeling SLECHT aan toegekend .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie